kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۲۳۴
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۳

کوتاه از سراسر جهان


 
  امارات
ایسنا: «انور قرقاش»، دستیار وزیر خارجه امارات خواستار حضور نیروهای کشور و رژیم سعودی در یمن، حتی پس از پایان جنگ شد! وی در عین حال نسبت به تلاش‌های «مارتین گریفیتس» فرستاده سازمان ملل به یمن، برای پایان دادن به جنگ در یمن، ابراز خوشبینی کرده است. اظهارات قرقاش نشان می‌دهد ائتلاف متجاوز سعودی که امارات نیز بخشی از آن است، برای یمن طی سال‌های آتی، سوداهایی را در سر دارد.
بحرین
فارس: جنبش «الوفاق» بحرین از رژیم آل‌خلیفه خواسته به بازداشت خانگی آیت‌الله «عیسی قاسم» پایان دهد. براساس بیانیه الوفاق، تاکنون 700 روز از محاصره منزل عیسی قاسم در منطقه «الدراز» بحرین می‌گذرد. در این بیانیه، سکوت جامعه جهانی و مؤسسات رسمی و بین‌المللی در قبال جنایات آل‌خلیفه و محاصره منزل آیت‌الله عیسی قاسم محکوم شده است.
پاکستان
تسنیم: تیراندازی مرزبانان هندی به سوی مناطق نزدیک به مرز داخل خاک پاکستان، که از سه روز پیش به این سو، شدت گرفته، پنج‌کشته و دو مجروح برجای گذاشت. براساس گزارش‌ها، براثر شلیک راکت و خمپاره از سوی نیروهای هندی، سقف تعدادی از منازل در پاکستان فرو ریخته و ساکنان این مناطق با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند. از ابتدای سال جاری میلادی (11 دی) تاکنون، نظامیان هندی بیش از 1000 بار خاک پاکستان را هدف قرار داده و حدود 40نفر را کشته و 150 تن دیگر را نیز زخمی کرده‌اند.
افغانستان
رویترز: «گلوبال ویتنس» طی گزارشی اعلام کرده، آمریکا و اروپا به طور غیر مستقیم به درآمدزایی تروریست‌های «داعش» و دیگر گروه‌های افراطی در افغانستان کمک می‌کنند. براساس این گزارش، داعش در طول سال معادل صدها هزار دلار سنگ‌های قیمتی و «تالک» به اروپا و آمریکا صادر می‌کند. تالک نوعی ماده معدنی متشکل از هیدرات منیزیم سیلیکات است. طالبان نیز با استخراج و فروش غیرقانونی سنگ‌های قیمتی و مواد معدنی به غربی‌ها، سود زیادی می‌برد.
کره جنوبی
یونهاپ: محاکمه «لی میونگ باک» رئیس‌جمهور پیشین کره جنوبی، به اتهام فساد، از روز چهارشنبه آغاز شده است. وی متهم به 16 مورد رشوه‌خواری و اختلاس است. این چهارمین رئیس جمهور کره جنوبی است که به اتهام فساد مالی، محاکمه می‌شود. میزان رشوه‌ای که باک متهم به دریافت آن است، معادل 10 میلیون و 300 هزار دلار اعلام شده است. خانم «پارک» رئیس جمهور سابق کره جنوبی نیز به اتهام فساد مالی محاکمه شده و هم اکنون در حال گذراندن دوره محکومیت خود در زندان است.