kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۲

خودروسازان اروپایی ۵ تضمین عملی بدهند تا بدعهدی پژو تکرار نشود

ماندگاری ایران در برجام اروپایی نیازمند ارائه حداقل ۵ تضمین عملی و واقعی در بخش قراردادهای خودرویی ایران با کشورهای اروپایی است.



به گزارش خبرگزاری تسنیم، صنعت خودرو یکی از بخش‌هایی است که پس از برجام شاهد توافقات و قراردادهایی با برخی شرکت‌های اروپایی بود و الآن که بحث خروج آمریکا از برجام مطرح شده، مقامات ایرانی باید در همکاری خود با خودروسازان اروپایی از آنها تضامین لازم را دریافت کنند در غیر این صورت تجربه بد‌عهدی فرانسوی‌ها در اجرای تعهدات تکرار خواهد شد.
اروپایی‌ها برای همکاری‌های خودرویی با ایران باید ضمن ادامه همکاری حداقل در 5 بخش تضمین واقعی ارائه کنند تا در نهایت بتوان به قراردادهای خودرویی با شرکای خارجی امیدوار بود.
تضمین اول: صادرات محصولات یکی از نکات مهم در قراردادهای جدید خودرویی ایران با شرکای اروپایی به‌شمار می‌آید به‌نحوی که براساس آن شرکای خارجی ملزم هستند 30 درصد محصولات مشترک خود با خودروسازان ایرانی را صادر کنند. اما متأسفانه سابقه قراردادهای گذشته نشان می‌دهد از همان ابتدا الزاماتی در صادرات محصولات مشترک وجود ندارد این درحالی است که به‌اعتقاد کارشناسان، شرکت‌های خودروساز می‌توانند از همان خط تولید، بخشی از محصولات را به صادرات اختصاص داده و آنها را شماره‌گذاری نکنند، با وجود این، بهانه‌تراشی‌ها عاملی شده تا تعهد شرکای خارجی به اجرای گزینه صادرات محصولات مشترک محقق نشده و حتی ما هنوز نتوانسته‌ایم در این بخش به دستاورد مهمی دست پیدا کنیم.تضمین دوم: ارتقای صنعت قطعه‌سازی کشور باید در قراردادهای خودرویی مورد توجه جدی قرار گیرد. باید در قراردادها این موضوع به‌صورت جدی پیگیری شده و الزام شرکای خارجی در آغاز ساخت داخل محصولات با 40 درصد ملاک عمل قرار گیرد در غیر این صورت ما به نتایج مناسبی دست پیدا نخواهیم کرد.تضمین سوم: در مذاکرات خودرویی باید فعالان صنعت قطعه‌سازی حضور داشته و به اعمال نظر بپردازند. اگر مذاکرات بدون حضور آنها صورت گیرد به‌طور حتم چیزی عاید صنعت قطعه‌سازی نخواهد شد.
تضمین چهارم: تجربه ثابت کرده شرکای خارجی همیشه در انتقال تکنولوژی بهانه‌تراشی کرده و حاضر به ارائه آنها به طرف ایرانی نیستند. برای جلوگیری از این موضوع و ارتقای توانمندی صنعت قطعه‌سازی کشور می‌توان با مشارکت شرکت‌های مهندسی و طراحی خودرو صاحب یک برند شد و بتوان آن را به‌عنوان یک اهرم فشار در مذاکرات مورد استفاده قرار داد. ما باید صاحب لوگو و برند خود باشیم تا بتوانیم در روند مذاکرات نتایج خوبی را کسب کنیم.
تضمین پنجم: دریافت ضمانت‌نامه‌های لازم برای اجرای تعهدات از شرکای خارجی هم لازم است. خروج پژو از کشور و عدم اجرای تعهدات این شرکت عاملی شد تا خسارت زیادی به خودروساز ایرانی وارد شود. ایران باید در مذاکرات جدید خود تضامین لازم را برای اجرای تعهدات از شرکای خارجی دریافت کند.
البته باید به این نکته نیز توجه کرد که همیشه در قراردادها نکات مهمی برای کسب نتایج مثبت در همکاری‌ها درج شده است. اما عدم پیگیری تعهدات و حتی سهل‌انگاری طرف ایرانی عاملی شده تا نتوانیم عایدی خوبی در قراردادها داشته باشیم و به‌نظر می‌رسد وزارت صنعت به‌جای بررسی آمار تولید خودرو به فکر پایش قراردادهای خودرویی بیفتد تا در ادامه آن مشخص شود آیا تعهدات شرکای خارجی در قراردادها اجرایی شده است یا خیر.