kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۹۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۳

دیدار مقتدا صدر با حیدر عبادی اولین قدم برای تشکیل ائتلاف


 
  سرویس خارجی-
با دیدار رهبر ائتلاف «سائرون» و «حیدر عبادی»، اولین گام برای تشکیل ائتلاف جدید و معرفی نخست‌وزیر فراهم شد.
تمایل «مقتدا صدر» به گفت‌وگو با رهبران ائتلاف‌های مهم شیعی، امیدها را برای تقویت ثبات سیاسی در عراق دو چندان کرد. پیش از این «مقتدا صدر» با «عمار حکیم» رهبر جریان «حکمت ملی» در شهر نجف اشرف دیدار کرده بود و دیروز نیز این دیدار میان مقتدا صدر و «حیدر عبادی» نخست‌وزیر و رئیس ائتلاف «النصر» اتفاق افتاد.
این دیدارها نشان می‌دهد که «مقتدا صدر» به آرمان‌های مردم و نظام جدید عراق وفادار است و می‌خواهد روند سیاسی این کشور مستقل از هرگونه مداخله خارجی باشد. علاوه بر آن، تشکیل یک دولت کارآمد و قدرتمند، در برنامه سیاسی مقتدا صدر قرار دارد.
این رویکرد باعث شد که «ایاد علاوی» رئیس «ائتلاف ملی» پیام را خیلی زود بگیرد و برای تقویت جایگاه ائتلاف خود، به سمت «مسعود بارزانی» رئیس «حزب دموکرات کردستان عراق» متمایل شود و به دیدار با او بشتابد.
حزب ایاد علاوی یک حزب سکولار و متمایل به عربستان و غرب است. طبق تحلیل‌هایی که این روزها محافل خبری عربی و غربی ارائه می‌کرده‌اند، مقتدا می‌بایستی به سمت علاوی متمایل می‌شد و سکولاریسم، عرب‌گرایی و غرب‌گرایی را در رأس برنامه‌های خود قرار می‌داد ولی به نظر می‌رسد که برخلاف خواسته محافل عربی و غربی، مقتدا صدر به اسلامخواهی، جریان مقاومت و استقلال ملی تمایل دارد و در بطن و ذات خود، دارای احساسات ضد سعودی و ضد آمریکایی است، هر چند نسبت به حسن همجواری با عربستان هم توجه دارد.
شرط برای عبادی
دیدار دیروز مقتدا صدر و حیدر عبادی در محیطی کاملاً صمیمی برگزار شد. نکته جالب توجه این است که این مقتدا صدر بود که از نجف به بغداد رفت و با عبادی دیدار کرد.صدر این دیدار را دارای «پیامی اطمینان بخش» درباره تشکیل دولت آینده دانست. وی ضمن تبریک به عبادی به خاطر پیروزی ائتلاف «النصر»، گفت: «دست ما به سوی همه کسانی که می‌خواهند کشور را بسازند و تصمیم‌شان، تصمیم عراقی است، دراز بوده و تسریع در تشکیل دولت در راستای تحقق آرمان و خواسته‌های ملت عراق، امری مهم است.»
براساس نتایج نهایی انتخابات روز 22 اردیبهشت عراق، ائتلاف «سائرون» تحت رهبری مقتدا صدر با کسب 54 کرسی از مجموع 328 کرسی پارلمان عراق، اول شد و فهرست‌های «الفتح» به رهبری «هادی عامری»، «النصر» به رهبری «حیدر عبادی»، «دولت قانون» تحت رهبری «نوری مالکی» و «جریان حکمت ملی» به ریاست «عمار حکیم»، به ترتیب باکسب 47، 42، 25 و 19 کرسی دوم تا پنجم شدند.
در این میان، خبرگزاری دانشجو به نقل از شبکه «اسکای نیوز» گزارش داد، مقتدا صدر در دیدارش با «حیدر عبادی»، به وی پیشنهاد داده که اگر از حزب «الدعوه» خارج شود، و با فهرست «سائرون» ائتلاف کند، او با تداوم یافتن نخست‌وزیری عبادی موافقت خواهد کرد. به اعتقاد کارشناسان، اگر این خبر صحت هم داشته باشد، چیزی را عوض نمی‌کند، چون در شرایط کنونی، چیزی که مهم است، این دیدارها و گفت‌وگوها و جایگزین شدن گفت‌وگو به جای گروکشی‌های سیاسی و خیابانی است.
حیدر عبادی هم پس از دیدار با مقتدا صدر گفت: «دیدار با مقتدا صدر، تلاشی برای تسریع در تشکیل دولت بود و دولت آینده باید قوی باشد و زمینه را برای ارائه خدمات و ایجاد فرصت‌های شغلی و بهبود وضعیت معیشتی (مردم) فراهم کند و در مسیر مبارزه با فساد گام بردارد.»
در مجموع، «مقتدا صدر» مجبور است که از میان چهره‌های مطرح (عبادی، عامری، مالکی و حکیم) یکی را برای پست نخست‌وزیری به پارلمان، پیشنهاد دهد و او خودش نمی‌تواند برای این پست کاندیدا شود، چون برای نمایندگی مجلس کاندیدا نشده بود.
در هر حال، رهبر ائتلاف سائرون تاکنون کاملاً پخته و دوراندیشانه عمل کرده است و اگر این رویه را ادامه بدهد، هم منافع ملت عراق به بهترین نحو تأمین می‌شود و هم جایگاه مقتدا صدر در عرصه سیاسی عراق بیش از پیش، مستحکم می‌شود.