kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۲۶۳۶
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۹
رئیس‌ سابق عملیات خارجی موساد:

در مقابل حجم عظیم موشک‌های شلیک شده از سوی ایران اسرائیل توان استفاده از سلاح را نخواهد داشت

رئیس سابق عملیات خارجی «موساد» در مصاحبه‌ای تصریح کرد: ایران می‌تواند حجم بزرگی از موشک ها را به سمت تل‌آویو و حیفا شلیک کند، اگر یک جنگ تمار عیار متعارف با ایران وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم به اندازه کافی سریع از سلاح‌های خود استفاده کنیم.

به گزارش فارس، «حیم تومر» رئیس سابق عملیات خارجی «موساد» روز سه‌شنبه در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» گفت: اسرائیل، آمریکا و عربستان سعودی می‌توانند به صورت محرمانه به تغییر نظام در ایران کمک کنند.
تومر که تا سال 2014، جایگاه‌های شغلی مهمی در موساد داشته است و با سازمان‌های اطلاعاتی خارجی در بخش عملیاتی، فناوری و دیگر واحدها همکاری کرده است، در موضوع ایران بیشتر بر موضوع «چگونگی مهار ایران، و اینکه آیا اسرائیل می‌تواند....تغییر نظام (در ایران) را تقویت کند؟» متمرکز بوده است.
این مقام سابق صهیونیست توضیح داد: «مشکل بزرگ این نیست که ایران موشک‌های متعارف و احتمالاً بدتر از آن دارد، مشکل این است که این کشور اسلامی با تفکرات [امام] خمینی.....هدف معینی برای نابودی اسرائیل دارد.»
وی ادامه داد: رژیم صهیونیستی به طور مخفیانه می‌تواند به تسهیل تغییر نظام در ایران کمک کند و سعودی‌ها نیز می‌توانند در تأمین بودجه چنین اقدامی کمک کنند و آمریکا نیز می‌تواند در جناح‌های مختلف از این اقدام حمایت کند.
با این حال، وی ادامه داد: «من نمی‌گویم که این کار ساده‌ای است- سپاه پاسداران و بسیج بسیار قدرتمند هستند اما...حتی اگر تغییر نظام (در ایران) موفق نشود... بهتر است که ایرانیان در بین خودشان دچار نزاع و جدال شوند.»
تومر سپس این گونه توضیح داد: «اقدامات مخفیانه بالقوه‌ای وجود دارد که می‌تواند به تغییر (نظام در ایران) منتهی شود....موساد اگر مأموریتی را برعهده بگیرد، اقدامات زیادی را می‌تواند انجام دهد. نمی‌توانم وارد جزئیات شوم.....اما این اقدام مخفیانه خواهد بود.»
وی ادامه داد: «اگر ایران تمام انرژی خود را به کار گیرد، می‌تواند حجم بزرگی از موشک ها را به سمت تل‌آویو و حیفا شلیک کند و حزب‌الله را برای شلیک 300 تا 400 موشک در روز یا بیشتر برای یک مدت طولانی فعال کند....ایران پتانسیل آغاز یک جبهه بسیار دشوار علیه اسرائیل را دارد....بنابراین ما باید چه بکنیم؟.»
تومر در پاسخ به این سوالی که مطرح کرده بود گفت: «....اگر یک جنگ تمام‌عیار متعارف با ایران وجود داشته باشد، ما نمی‌توانیم....به اندازه کافی سریع از سلاح‌های خود استفاده کنیم.» این مقام سابق موساد سپس به اقداماتی که رژیم صهیونیستی می‌تواند علیه ایران انجام دهد اشاره کرد و گفت: «اسرائیل در شرایط فعلی، باید به سمت هر یک (از همپیمانانش) که علیه ایران فعالیت می‌کنند، حرکت کند. این اقدام منفعت بزرگی به همراه خواهد داشت.»