kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۹۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

مزایای برجام تامین نشد چون به اسرائیل تضمین ندادیم!

روزنامه زنجیره‌ای شرق در شیرین کاری جدید خود توصیه کرده است که برای بهره‌مندی از مزایای برجام، باید تعهد بدهیم که اسرائیل را محو نخواهیم کرد!



 
 سرویس سیاسی -

در بخشی از این یادداشت آمده است: دليل اصلي نگراني آنان مواضعي بود که اسرائيل اتخاذ مي‌کرد و برنامه هسته‌اي ايران را دستيابي به ابزاري براي رسيدن به هدف محو خود معرفي و به آن استناد مي‌‌کرد. رئيس‌جمهور و وزير خارجه ايران بارها اعلام کرده‌‌اند ايران در حمله به هيچ کشوري پيش‌قدم نخواهد شد، اما گويي طرف‌هاي مقابل اين پيام را کافي نمي‌دانند. به‌ویژه آنکه سخنان ديگري نيز از تريبون‌‌هاي ديگر در ايران، پيام‌هاي متفاوتي را منتقل مي‌‌کنند که مي‌‌تواند تلاش‌‌ها و لابي‌گري‌‌هاي وزير امور خارجه را خنثي کند. به عبارت ديگر از ديدگاه ايران اجراي تعهدات برجام براي رفع تحريم‌‌ها کافي است، اما به نظر آنها هدف اصلي برجام يعني امنيت اسرائيل تأمين نشده است. از ديد تحليلگران خارجی گويي سياست خارجي ايران از دو مجراي مختلف ابلاغ مي‌‌شود.
در ادامه این یادداشت آمده است: چنين شرايطي شايد ايجاب کند تيم ديپلماتيک ايران اقدامات خود را قبلا با آن نيروها منطبق کند و آنان را مستقيما در مذاکرات مشارکت دهد. به‌هرحال تصور می‌شود اگر نهادهاي ايراني بر سر سياستي در جهت منافع ملي با پيروي از اعلاميه سران کشورهاي اسلامي در استانبول که با حضور رئيس‌جمهور ايران برگزار شد به توافق برسند، بتواند موجب احتراز از راه‌حل نهايي يعني جنگ شود.
این نوشته می‌افزاید: در شرايطي که کره‌شمالي خود را براي توافق آماده کرده است، تصور نمی‌شود رئيس‌جمهور آمريکا با لغو يک‌جانبه برجام اعتبار امضاي آن کشور را علنا لغو کند، اما بلاتکليف‌گذاشتن آن به معني لغو آن است که موجب تزلزل همکاري ديگران نيز مي‌‌شود. در چنين شرايطي، حتي اگر ايران بخواهد به اقدامي مغاير برجام دست بزند نيز شايد به مصلحت نباشد که آن را يک‌جانبه لغو کند.
نویسنده نتیجه گرفته است: به نظر مي‌‌رسد چنانکه متفقين غربي از ايران احساس تهديد نکنند، ترجيح خواهند داد کشورهاي اين منطقه يعني لبنان، سوريه، عراق، ترکيه و ايران که مشابهت‌‌هاي مدني دارند بتوانند بلوک اقتصادي سنگيني با بهره‌مندي از منابع طبيعي و انساني خود تشکيل دهند تا اينکه بلوک عربستان بر تمامي منابع پولي و انرژي منطقه تسلط يابد.
درباره این یادداشت نکاتی هست که باید متذکر شد، نخست آنکه روزنامه‌های زنجیره‌ای در نزدیک دو سال گذشته بارها با بزک کردن برجام چنین نتیجه گرفته بودند که با امضای برجام کلیه تحریم‌ها در یک روز لغو شده و دیگر تحریمی وجود ندارد ولی امروز نه تنها تحریم‌ها برداشته نشده بلکه هر روز به میزان آنها نسبت به روز قبل افزوده شده است.
مدعیان اصلاحات و روزنامه‌های زنجیره‌ای این روزها با بیان اینکه برجام در خطر فروپاشی است از دولت می‌خواهند واکنشی نسبت به نقض برجام و یا لغو آن نداشته باشد تا خدای نکرده طرف غربی به ویژه آمریکا عصبانی نشود این پیشنهاد روزنامه‌های زنجیره‌ای بیشتر از آنکه از سر جهالت باشد ناشی از خیانت آنها است.
نکته دوم آنکه نویسنده روزنامه زنجیره‌ای شرق تهدیدهای رژیم صهیونیستی علیه جمهوری اسلامی را نادیده می‌گیرد و از سوی دیگر با کشور خواندن این رژیم ‌اشغالگر از اینکه اسرائیل مورد تهدید جمهوری اسلامی است انتقاد کرده و آن را مانع عملی شدن برجام می‌خواند!
در این باره چه می‌توان گفت جز اینکه تصریح کرد سیاست خارجی جمهوری اسلامی از روز نخست بر نامشروع خواندن رژیم‌ اشغالگر قدس و تقدیم فلسطین از بحر تا نهر به مردم فلسطین بنا شده است، آیا قدم بعدی روزنامه‌های زنجیره‌ای برای از بین رفتن پیش نیازهای اجرایی شدن برجام و نتیجه بخش بودن آن به رسمیت شناختن اسرائیل به عنوان یک کشور مستقل خواهد بود؟! با توجه به رویکرد زنجیره‌ای‌ها چنین پیشنهاد بی‌شرمانه‌ای بعید به نظر نمی‌رسد.
برجام موفق بوده است، چون ترامپ به آن فحش می‌دهد!
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «برجام در موقعیت خود یک معاهده موفق بین‌المللی بوده است و دلیل این موفقیت این است که الان ترامپ می‌گوید برجام بدترین معاهده‌ای بوده که علیه آمریکا امضا شده است و این توفیق ایران را نشان می‌دهد».
گفتنی است مواضع ظاهراً شدیداللحن ترامپ درباره برجام به معیار و مکیال قابل اتکایی برای برخی حامیان برجام تبدیل شده است؛ این جریان، اظهارات ترامپ را شاهد مسلم و نشانه مسجلی بر غلبه‌ دولت ایران بر آمریکا در برجام و دلالت روشنی بر بیراه بودن نقد‌های منتقدان به آن می‌دانند.
چندی پیش ترامپ در مصاحبه با فاکس نیوز گفت:«درباره آن توافق(برجام) من می‌توانستم کنار بیایم اگر آنها می‌گفتند خب حالا ما(ایران و آمریکا) با هم هستیم! اما دقیقاً خلاف آن شد، آنها گستاخ‌تر شدند». در واقع ترامپ معتقد است برجام توافق خوبی برای آمریکا «نبوده است» اما نه از آن جهت که ستانده‌های ایران نسبت به آمریکا در متن توافق بالاتر باشد یا آمریکا عایدی کمی از قِبَل برجام نصیبش شده باشد، بلکه اساسا موضع ترامپ این است که چرا امتیازگیری از ایران کم بوده و چرا محدودیت‌های برجام تاریخ انقضاء دارد و چرا صرفا مربوط به حوزه هسته‌ای است.
کارشناسان معتقدند که تهدیدهای مکرر ترامپ به خروج از برجام نوعی گران فروختن یک توافق تقریباً مفت برای ایران است تا در شرایطی که سودی از آن نبرده و همه ضررهای احتمالی را هم به جان خریده، اما باز هم مهم‌ترین مدافع توافقنامه خودش باشد!
راهبرد دولت ترامپ در ادامه سیاست‌های دولت اوباما، دست بالا گرفتن در قبال ایران برای اعمال سختگیری، آغاز مجدد مذاکره برای امتیازگیری و باجگیری، فزون طلبی و تحمیل برجام جدید (موشکی، منطقه‌ای و...) است. در این ارتباط، تمدید تعلیق 120 روزه تحریم‌ها و بالا نگه داشتن ریسک سرمایه‌گذاری در ایران، تصویب و اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران و اعلام عدم پای‌بندی ایران به برجام از ارکان این راهبرد است. اروپا در نقش پلیس خوب و آمریکا در نقش پلیس بد در پی امتیازگیری مجدد و تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت کشورمان هستند.
متاسفانه رویکرد ‌اشتباه دولت درخصوص «ادامه برجام بدون آمریکا» دقیقا هم جهت با راهبرد مذکور می‌باشد.
 ریگی در کفشش نیست اما در خارج استعفا می‌دهد!
کاوه مدنی، جاسوس محیط زیستی پس از آگاهی از لو رفتن شبکه صهیونیستی که کاووس سید امامی نیز عضو آن بود، از کشور فرار کرد. رسانه‌های آلوده هم این نفوذی خیانتکار را نخبه نامیدند! و سوگواری کردند که فرار نخبگان اتفاق افتاده است. همان خطی که برای مه‌آفرید خسروی (مفسد 3هزار میلیاردی) و شهرام جزایری پی گرفتند و آنها را استیوجابز خواندند.
روزنامه ایران دیروز در این زمینه گفت‌وگویی را با کاوه مدنی که به عنوان معاون سازمان محیط زیست در ایران فعالیت داشت، منتشر کرد. وی مدعی است که رفتنش به خارج از کشور از ترس نبود، بلکه به خاطر فشار برخی از مخالفان بود که به او اجازه کار ندادند!
کاوه مدنی در بخش دیگری می‌گوید: «نمی‌شود کسی را دعوت کنی اما دست و پایش را ببندید تا حرکت نکنند. اگر قرار بود بنده حرکت نکنم و مثل بعضی از مدیران قبلی یا حال حاضر باشند لزومی به حضورم نیست. حس کردم اگر جای دیگری زندگی و کار کنم از راه دور می‌توانم مفید باشم.»
اگر عده‌ای به کاوه مدنی اجازه فعالیت ندادند، چرا وی استعفایش را در خارج از کشور اعلام می‌کند؟ غیر از این است که این تنها یک بهانه و دستاویز است و او از افشای پروژه خائنانه و جاسوسی و بیم دستگیری از کشور فرار کرده است؟
این شبکه نفوذ و جاسوسی وابسته به موساد و سیا بود و در پوشش فعالیت‌های زیست محیطی، از برنامه‌های موشکی و نظامی کشور جاسوسی می‌کرد و نسخه‌های برنامه‌ریزی ضدمحیط زیستی و ضدامنیتی می‌پیچید.
ادعای اینکه «نگذاشتند کار کنیم» البته یکی از بهانه‌های برخی مسئولان دولت برای توجیه ناکارآمدی‌ها و سوءمدیریت‌هایشان بود که کاوه مدنی هم به آنها تأسی کرده است.
او در این گفت‌وگو همچنین ادعا کرد: «این فعالیت‌های تشکیلاتی برای زدن دولت و ناامیدکردن نخبه‌ها برای بازگشت است. اگر من در دوران کارم که چه در زمان کار اداری و چه در حوزه بین‌الملل کار خلافی ‌انجام داده‌ام یا پروتکلی را نقض کردم، خوشحال می‌شوم محاکمه شوم.»
گفتنی است، جعفری دولت‌آبادی دادستان عمومی و انقلاب تهران در واکنش به فرار این شخص از کشور، گفته است: «اگر عده‌اي فرار را بر قرار ترجيح مي‌دهند، ناشي از اهميت تحقيقات مقدماتي در پرونده است و اگر امروز در برخي از سايت‌ها مي‌خوانيم که فلان آقا از کشور خارج شده است، به پيش رفتن تحقيقات برمي‌گردد؛ چرا که برخي متهمان فهميده‌اند که در حال نزديک شدن به آنها هستيم، حال اگر کسي از کشور خارج شده است، بالاخره روزي برمي‌گردد و به قول معروف، دير و زود دارد اما سوخت و سوز ندارد.»
وی افزود که «اگرچه متهم اصلي اين پرونده خودکشي کرد اما برخي متهماني که اکنون دادستاني مشغول تحقيقات از آنان است، مطالب قابل توجهي را بيان نموده و آنچه را که گفته و رصد شده نيز درست بوده است.»
کاوه مدنی که می‌گوید اگر کار خلافی ‌انجام داده‌ام خوشحال می‌شوم محاکمه شوم، اکنون اگر ریگی در کفشش نیست و در ادعای خود صادق است، می‌تواند به کشور بازگردد. گفت آن را که حساب پاک است، از محاسبه چه باک است؟