kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۸۳
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۳۲
دو اتفاق عجیب در ورزش که روز گذشته خبرساز شد

قطع شدن حقوق 50 قهرمان ورزشی کوچ تعداد زیادی از مدیران استانداری و میراث فرهنگی به ورزش





سرویس ورزشی-
قطع شدن حقوق 50 قهرمان ورزشی و حضور تعداد زیادی از مدیران استانداری و میراث فرهنگی در ورزش، روز گذشته حسابی خبرساز شد. با توجه به انتقادات صورت گرفته حالا انتظار می‌رود که وزارت ورزش پاسخ قانع‌کننده برای اهالی ورزش داشته باشد.
روز گذشته دو خبر حسابی در جامعه ورزش خبر ساز شد. یکی حضور تعداد زیادی از مدیران استانداری و میراث فرهنگی در ورزش بود که تعجب اهالی ورزش را به دنبال داشت و دیگری هم قطع شدن حقوق 50 قهرمان ورزشی بود که توسط هادی ساعی رسانه‌ای شد.
بر اساس اخبار منتشر شده در حالی که از حضور مدیرعامل جدید در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی 6 ماه نگذشته؛ این شرکت دستخوش تغییرات گسترده و بی‌سابقه‌ای شده است، تغییراتی که در پی آن بسیاری از مدیران بیگانه با فضای ورزش، به ورزش تزریق شده‌اند!
شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی یکی از مهمترین یا بهتر بگوئیم مهمترین شرکت زیرمجموعه وزارت ورزش و جوانان است که اعضای هیئت مدیره و مدیرعامل آن توسط وزیر ورزش و جوانان انتخاب می‌شوند.
در چند سال گذشته معمولا حساسیت‌ها برای انتخاب هیئت مدیره و مدیرعامل شرکت توسعه بالا بوده، به واسطه همین حساسیت‌ها چند ماه پس از آغاز به کار دولت دوازدهم، مسعود سلطانی‌فر در زمستان سال 96 دست به تغییرات در شرکت توسعه زد و حسن کریمی را به عنوان مدیرعامل جدید شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور جانشین مصطفی مدبر کرد.
همچنین با حکم وزیر ورزش، حسن کریمی به عنوان رئیس هیئت مدیره، رضا معصومی‌راد، ژاله فرامرزیان، حسن رباطی و بهروز منتقمی به عنوان اعضای جدید هیئت مدیره شرکت توسعه و نگهداری معرفی شدند.
همانگونه که از نام شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی مشخص بوده، کار این شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی است. طبیعتا جهت نیل به اهداف تعیین شده شرکت، «تخصص در حوزه ساخت و ساز ورزشی و همچنین نگهداری اماکن» از اهمیت بالایی برخوردار بوده ولی نگاهی به تغییرات صورت گرفته در شرکت توسعه نشان می‌دهد آنچه که تا به امروز مغفول واقع شده همین «تخصص‌گرایی» است.
تغییرات صورت گرفته در شرکت توسعه آن هم در بازه زمانی اندک (حداکثر 4 ماه) بسیار وسیع و دور از انتظار بوده، دور از انتظار و عجیب از آن جهت که در سنوات گذشته هرگز شاهد آن نبودیم که این تعداد تغییرات در شرکت صورت گیرد و تقریبا در تمام این تغییرات به تنها چیزی که توجه نشده موضوع آشنایی و تخصص مدیران با حوزه ورزش است!
دلیل کوچ مدیران استانداری
و میراث فرهنگی به ورزش چیست؟
بر اساس گزارشی که روز گذشته خبرگزاری فارس منتشر کرد، در طی این چند ماه کوتاه نزدیک به 15 تغییر در شرکت توسعه مشاهده شده است.
البته طبیعی است که هر مدیری در حوزه فعالیتش از مدیران همسو و هماهنگ با خودش استفاده کند ولی این حجم از تغییرات و استفاده از نیروهای بیگانه با ورزش، تقریبا در تمام این سالها بی‌سابقه بوده است.
بسیاری از مدیرانی که امروز در ورزش صاحب سمت شده‌اند، از استانداری تهران و میراث فرهنگی آمده‌اند؛ همان حوزه‌هایی که سلطانی‌فر و کریمی پیش از حضور در ورزش در آنجا فعالیت داشتند! مدیران تازه‌وارد ورزش که تجربه‌ای در این حوزه  ندارند، باید آزمون و خطاهای بسیاری را پشت سر بگذارند تا به گوهر گرانبهایی چون تجربه دست یابند. غافل از اینکه همین آزمون و خطاها علاوه بر هزینه‌های مادی، خروج تعدادی از مدیران ورزشی از چرخه مدیریت را به دنبال دارد.
همه اینها در شرایطی است که یکی از شعارهای اصلی حسن روحانی در حوزه ورزش برای انتخابات ریاست جمهوری دوره یازدهم این بود که ورزش «باید توسط ورزشی‌ها اداره شود.» حالا باید از سلطانی‌فر به عنوان نماینده رئیس‌جمهور در ورزش پرسید که آیا الان شعارهای دکتر روحانی محقق شده و ورزش واقعا توسط ورزشی‌ها اداره می شود یا اینکه به محلی برای رفت و آمد تعدادی از مدیران استانداری و میراث فرهنگی تبدیل شده است؟!
البته چه خوب است وزیر ورزش این موضوع را هم روشن کند که چرا باید تعداد زیادی از مدیران غیرورزشی راهی شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی شوند، مگر در این شرکت چه خبر بوده که به یکباره پذیرای این همه مهمان ناخوانده است؟!
قطع شدن حقوق 50 قهرمان ورزشی
البته مشابه اتفاقاتی که در شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی رخ داده، کم و بیش در صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان ورزش نیز رخ داده و تعدادی از مدیران غیرورزشی که پیش از این سابقه‌ای در ورزش نداشتند در صندوق حمایت از قهرمانان به کار گرفته شده‌اند.
شاید به واسطه همین عدم آشنایی با ورزش است که به یکباره موجب شده حقوق 50 تن از قهرمانان و نام آوران صندوق قطع شود. موضوعی که اعتراض برخی از قهرمانان از جمله هادی ساعی را به دنبال داشت.
پرداخت شدن حقوق به قهرمانان ورزش بر اساس مصوبه هیئت دولت بوده و طبق آنچه که در سایت صندوق حمایت از قهرمانان عنوان شده ماهیانه تعداد 1024 نفر از صندوق اعتباری حمایت مستمری دریافت می‌کنند. مستمری شامل مدال‌آورانی می‌شود که در آوردگاه المپیک، پارالمپیک، بازی‌های آسیایی و یا قهرمانی جهان(در رشته‌های فعال در المپیک) موفق به کسب عنوان شده‌اند. این افراد در گروه یک و 2 صندوق اعتباری حمایت قرار دارند.
روز گذشته هادی ساعی پرافتخارترین ورزشکار ایران در بازی‌های المپیک، در گفت‌و‌گویی با خبرگزاری ایسنا اظهار داشت: نمی‌دانم این تصمیم را با چه منطقی گرفته‌اند که می‌خواهند حقوق برخی از ورزشکاران را قطع کنند. این چه استدلالی است که به دلیل خوب بودن وضعیت مالی یک ورزشکار می‌خواهند حق قانونی او را قطع کنند؟ می‌گویند آن‌هایی که مدال گرفته و وضع مالی خوبی دارند، نباید این حقوق را دریافت کنند! همه ما برای این مدال‌ها زحمت کشیده‌ایم که الان این حقوق را دریافت
می‌کنیم.  ساعی در ادامه انتقادات خود از تصمیمات اخیر صندوق حمایت از قهرمانان، تصریح کرد: دریافت این حقوق، حق همه ورزشکاران است، کسی نمی‌تواند برای حق و حقوق ورزشکاران امر و نهی کند. اگر قرار است این حقوق باشد باید برای همه ورزشکاران باشد، اگر هم قرار نیست حقوق بدهند باید برای همه این شرایط را ایجاد کنند.
پر افتخارترین ورزشکار ایران در المپیک ادامه‌ داد: اصلا یک نفر به من بگوید فلسفه به وجود آمدن صندوق حمایت از پیشکسوتان و قهرمانان چیست؟ آن صندوق برای این به وجود نیامده که یکسری افراد دور هم بنشینند، برای یکدیگر حقوق تعیین کنند و پست و مقام جابه‌جا کنند. خیر آقایان! این حرف‌ها نیست و نباید هم باشد، لطفا در مورد حق ورزشکاران تصمیم نگیرید.