kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۸۴۷
تاریخ انتشار : ۰۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۶
داروهای وارداتی با دلار 3800 تومانی تامین می‌شود

5 میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی با تولید داروی ایرانی پارکینسون

مدیرکل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو گفت: امسال با تولید داخلی لوپارکین می‌توانیم به طور متوسط پنج میلیون دلار صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.


 
 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، اکبر بُرَندگی در حاشیه مراسم رونمایی از داروی لوپارکین افزود: بیماران برای تهیه این دارو همیشه دچار مشکل بودند و اکنون برای نخستین بار افتخار داریم که در یک کارخانه داخلی این دارو تولید شده و به وفور عرضه می‌شود.
برندگی ادامه داد: محصول لوپارکین در سال‌های مختلف بین ۵ تا ۶ میلیون دلار واردات داشت که اکنون با تولید داخلی آن می‌توانیم در سال ۹۷ به طور متوسط پنج میلیون دلار برای آن صرفه‌جویی ارزی داشته باشیم.
وی گفت: درست است که یک درصد از مردم جهان دچار پارکینسون هستند، اما خانواده‌های این بیماران با سختی‌های زیادی این دارو را تهیه می‌کردند، زیرا کشور در واردات آن با محدودیت‌هایی مواجه بود و دارو کمیاب بود که باعث می‌شد خانواده‌ها با مشکلات زیادی نمونه خارجی آن را فراهم کنند.
وی افزود: دارویی که امروز در شرکت داروسازی کوثر تولید شده و مطالعات کلینیکی را طی کرده است از لحاظ کیفیت مشابه محصول خارجی است و با سخت‌گیری زیاد تلاش می‌شود مراحل کیفی را طی کند.
وی با ‌اشاره به حمایت از تولید دارو‌های داخلی گفت: مهم‌ترین حمایتی که سازمان غذا و دارو می‌تواند از صنایع داروسازی داخلی داشته باشد، پیگیری مطالبات مالی تولیدکننده‌ها از بیمه‌ها و مراکز درمانی است که ما با جدیت موضوع را دنبال می‌کنیم.
تأمین دارو با دلار 3800 تومانی
مدیرکل دارو و مواد مخدر سازمان غذا و دارو همچنین با ‌اشاره به نوسانات بازار ارز گفت: ارز از ابتدای سال ۹۶ تا پایان این سال رشدی ۳۰ درصدی داشت و از ابتدای سال ۹۷ تا کنون هم یک جهش ۴۰۰ تومانی داشته است. این در حالی است که در سال گذشته افزایش قیمت دارو در صنعت تولید داخل زیر پنج درصد بوده است.
به گزارش ایسنا، برندگی ادامه داد: ما تلاش کردیم قیمت داروی داخلی را افزایش دهیم و در مقابل قیمت داروهای وارداتی را کاهش دهیم که این تلاش به نتیجه رسید. بر این اساس کاهش قیمت ۱۵ درصدی را برای وارداتی را پیشنهاد دادیم، اما در نهایت واردکنندگان کمک کردند و قیمت داروهای وارداتی بیش از ۱۲ درصد کاهش یافت، اما مردم به دلیل افزایش نرخ ارز، مزه کاهش قیمت داروی وارداتی را نچشیدند و در حال حاضر یا قیمت داروهای وارداتی ثابت مانده و یا از نظر ریالی رشد ناچیزی داشته است.
وی افزود: ما معتقدیم که رشد ۴۰۰ تومانی دلار باید در بیمه‌ها دیده شود؛ اما موفق به انجام این کار نشدیم. در حال حاضر از 3000 میلیارد تومانی که به دارو و کالاهای اساسی تعلق گرفته، ۸۰۰ میلیاردش به طور اختصاصی به دارو اختصاص داده شده است.
 همچنین قرار است دارو با دلار ۳۸۰۰ تومان تامین شود و مابه‌التفاوت ۴۰۰ تومانی آن را بانک مرکزی بپردازد. بنابراین انتظار داریم که درسال ۹۷ قیمت داروهای ایرانی متاثر از ارز افزایش زیادی نداشته باشند.
به طور کلی افزایش قیمت محصولات داخلی عمدتا در بحث کارگر و... خواهد بود و در سطح عرضه تاثیر چندانی نمی‌گذارد.بنابراین همه داروهای وارداتی که با ارز مبادله‌ای وارد می‌شود با قیمت ارز ثابت ۳۸۰۰ تومان تامین شده و مابه‌التفاوتش را دولت پرداخت می‌کند. در حال حاضر این پول تامین و به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.