kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۶۵۸
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۹

تظاهرات ضدآمریکایی در خیابان‌های ژاپن و ایتالیا

مردم ژاپن در اعتراض به جابه‌جايي يک پايگاه هوايي آمريکا در ناحيه اوکيناوا تظاهرات کردند. معترضان می‌گویند خواسته آنها خروج نیروهای آمریکایی است نه جابجایی.




 حضور نظامیان آمریکا در پایگاه نظامی اوکیناوای ژاپن سال‌هاست که با مخالفان جدی مردم این منطقه مواجه است. اعمال خلاف عفت نظامیان آمریکایی، سقوط هواپیماها و خطراتی که متوجه مردم بومی منطقه است بخشی از دلایل این مخالفت‌هاست. دی ماه گذشته پس از پرواز یک هواپیمای آمریکایی بر فراز مهدکودکی در «گینوا»، یک شیء استوانه‌ای شکل از این هواپیما روی پشت‌بام این ساختمان افتاد. چند روز پس از این اتفاق نیز پنجره یک بالگرد آمریکایی در حین پرواز بر فراز یک مدرسه راهنمایی در نزدیکی پایگاه هوایی سقوط کرد. این قطعه بالگرد به وزن 7/7 کیلوگرم در حالی در حیاط این مدرسه سقوط کرد که حدود ۵۰ دانش‌آموز در آن بازی می‌کردند. این حادثه موجب آسیب دیدن یک دانش‌آموز شد. در سال ۲۰۰۴ نیز یک بالگرد آمریکایی به ساختمانی در دانشگاه بین‌المللی اوکیناوا برخورد کرد و ...
پایگاه نیروی هوایی- دریایی «فوتنما» در محلی بسیار نزدیک به مناطق مسکونی قرار دارد و چندین دهه است که برنامه‌هایی برای انتقال این پایگاه به مکانی دیگر در اوکیناوا مدنظر قرار گرفته اما حتی مردمی که در مجاورت پایگاه زندگی می‌کنند این گزینه را قابل قبول نمی‌دانند. دولت مرکزي ژاپن ساخت ديوارهاي موج شکن در محل جديد ايجاد پايگاه هوايي «فوتنما» را از حدود يک سال پيش آغاز کرده است.ساکنان ناحيه اوکيناوا از مدت‌ها پيش خواهان تعطيلي اين پايگاه نظاميان آمريکايي بوده‌اند. اما ژاپن در اين باره اعلام کرده است جابه‌جايي اين پايگاه هوايي به «هنوکو»، تنها راه‌حل مقابله با آلودگي صوتي و حذف خطر برخوردهاي هوايي، و در عين حال حفظ توان بازدارندگي ائتلاف ژاپن - آمريکا است. اما مردم ژاپن به چیزی غیر از تعطیلی این پایگاه راضی نمی‌شوند دیروز (دوشنبه) نیز مردم این کشور با تجمع مقابل این پایگاه نظامی خواستار تعطیلی آن شدند. براساس گزارش هاي منتشر شده، در تجمع اعتراض‌آميز روز دوشنبه که مقابل «اردوگاه شواب» در هنوکو برگزار شد، چند نماينده پارلمان نیز حضور داشتند. اين تجمع اعتراض‌آميز به مدت شش روز ادامه خواهد داشت.
اعتراض به پایگاه نظامیان آمریکایی تنها مختص ژاپن نیست. در ایتالیا نیز بيش از يکصد فعال ايتاليايي با تجمع در برابر يکي از بزرگ‌ترين پايگاه‌هاي نظامي آمريکا در جزيره «سيسيل»، عليه جنگ‌طلبي آمريکا و پايگاه‌هاي نظامي اين کشور در ايتاليا تظاهرات کردند. تظاهرکنندگان برچيده شدن پايگاه‌هاي نظامي آمريکا را در کشورشان خواستار شدند.