kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۶۵۲
تاریخ انتشار : ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۸
براساس آمار‌های بانک مرکزی

گرانی مسکن به بالاترین میزان 4 سال اخیر رسید

آمارهای بانک مرکزی از رکوردزنی گرانی مسکن در سال ۱۳۹۶ خبر می‌دهد به طوری که گرانی مسکن سه برابر متوسط نرخ تورم، رشد کرده و بالاترین رقم چهار سال اخیر را ثبت کرده است.





بر اساس گزارش بانک مرکزی، شاخص بهای کالاها و خدمات مصرفی در مناطق شهری ایران در اسفندماه ۱۳۹۶(تورم نقطه به نقطه) به عدد 114/7 رسید که نسبت به ماه مشابه سال قبل معادل 8/3 درصد افزایش داشته است.
این در حالی است که بر اساس گزارش دیگر بانک مرکزی،‌ در اسفند ۱۳۹۶ متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران 57/6 میلیون ریال بود که نسبت به ماه مشابه سال قبل 26/1 درصد افزایش نشان می‌دهد.
به گزارش مشرق، افزایش 26/1 درصدی قیمت مسکن نسبت به تورم نقطه به نقطه 8/3 درصدی، نشان‌دهنده این موضوع است که قیمت مسکن سه برابر تورم رشد کرده؛ موضوعی که قطعاً خبر ناگواری برای اقشار متوسط و کم‌درآمد جامعه محسوب می‌شود.
داده‌های بانک مرکزی از گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران از سال ۱۳۹۳ بدین سو  که برگرفته از آمارهای سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است، نشان می‌دهد افزایش 26/1 درصدی قیمت مسکن در اسفندماه ۱۳۹۶ بالاترین رکورد گرانی مسکن در چهار سال اخیر بوده است.
بررسی داده‌های فوق این واقعیت را هم نشان می‌دهد که جهش قیمت مسکن از نیمه دوم سال گذشته آغاز شده و ماه به ماه بر سرعت آن افزوده شده است.
از مهر ۱۳۹۶ رشد قیمت مسکن دورقمی شد و پس از آن در بهمن‌ماه از مرز ۲۰ درصد گذشت و در اسفندماه هم از ۲۶ درصد عبور کرد.
به گفته کارشناسان، رکود شدید در بخش ساختمان و سقوط ساخت و عرضه مسکن در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، به تدریج در حال نشان دادن آثار خود در بازار مسکن است. این در حالی است که در چند سال اخیر عرضه بیش از دو میلیون مسکن مهر، بخش زیادی از تقاضای مصرفی را از بازار مسکن مهار کرده بود.
اما توقف مسکن مهر و عدم جایگزین طرح یا مشوق‌های جذاب برای سازندگان مسکن، موجب سقوط شدید تولید مسکن شده است. اگر دولت در سال ۹۷ هم نسبت به بازار مسکن، بی‌تفاوت بماند، خانه‌دار شدن مستأجران و زوج‌های جوان، رؤیای دست‌نیافتنی‌تر خواهد شد.
افزایش قیمت مسکن در پی جهش قیمت ارز
در همین راستا، حسن محتشم عضو انجمن انبوه سازان استان تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه افزایش قیمت ارز ناشی از شرایط اقتصادی و اجتماعی است، گفت: با افزایش قیمت ارز قیمت مسکن نیز تغییر می‌کند و دچار نوسان می‌شود.
وی افزود: افزایش قیمت ارز به طور یقین بر کالاهای داخلی  اثر می‌گذارد و در این بین بازار مسکن که متشکل از کالاهای داخلی و خارجی است  بی‌تأثیر نخواهد ماند.
عضو انجمن انبوه‌سازان مسکن استان تهران در ادامه، افزود: افزایش و رشد قیمت مسکن سریع نیست، اما متناسب با این بازار در مقاطع مختلف رشد قیمت خود را نشان می‌دهد.
در این زمینه، محسن سرحدی کارشناس بازار مسکن هم در گفت‌و‌گو با خبرگزاری میزان بیان کرد: وضعیت نا بسامان بازار ارز قطعا در ماه‌های آینده موجب افزایش سرسام‌آور نرخ اجاره‌بها خواهد شد، ولی این روند صعودی قیمت مسکن موجب تشدید رکود در بازار شده و قدرت خرید مردم را کاهش می‌دهد.
وی افزود: با توجه به افزایش (قیمت) نهاده‌های مسکن و جو روانی ایجاد شده در بازار ارز شاهد افزایش تورم در بازار مسکن خواهیم بود.
این کارشناس بازار مسکن با‌ اشاره به عوامل تشدید‌کننده نرخ اجاره بها گفت: عواملی، چون نرخ ارز و شرایط بازار طلا وسکه موجب شده تا مالکان این روند را نیز به بازار مسکن سرایت دهند و خودمختار نرخ اجاره بها را صعودی کنند.