kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۵۵۵
تاریخ انتشار : ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۶
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران:

صرفه‌جویی 10 درصدی تهرانی‌ها برابر با آب پشت سد لتیان است




به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، اگر تهرانی‌ها 10 درصد در مصرف خود صرفه‌جویی کنند، این مقدار صرفه‌جویی در طول یک سال برابر با 1/5 برابر سد لتیان خواهد بود.
شرایط ویژه کم‌آبی و خشکسالی امسال که در نیم قرن اخیر بی‌سابقه بوده و همچنین رویه مصرف آب در کشور با هیچ منطقی نمی‌توان مصرف بی‌رویه و غیربهینه آب در بخش‌های شرب، کشاورزی، صنعت و آبیاری شهری را توجیه کرد.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، دریاچه شهدای خلیج فارس یا دریاچه چیتگر در منطقه 22 تهران واقع شده، دریاچه بزرگی که به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب تهران، در پیک تابستان، تهرانی‌ها در یک شبانه‌روز به اندازه آن، آب شرب مصرف می‌کنند.
محمد پرورش در این رابطه افزود: تهرانی‌ها در طول سال 25 درصد آب مصرفی در بخش شرب کشور را به میزان یک میلیارد و 400 میلیون مترمکعب مصرف می‌کنند که اگر 10 درصد در مصرف خود صرفه‌جویی کنند، این مقدار صرفه‌جویی در طول یک سال برابر با 1/5 برابر سد لتیان خواهد بود.
وعده ایجاد ۴۰ تصفیه‌خانه
 آب و فاضلاب جدید
ضرورت تصفیه آب در کنار ضرورت جلوگیری از هدر رفت این ماده در وضعیت خشکسالی کشور بیش از هر زمان دیگری اهمیت دارد.
علی‌اصغر قانع در این رابطه به ایسنا گفت: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار شده تا به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ۴۰ تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کل کشور ایجاد شود.
وی با بیان این‌که اعتبار اجرای این طرح هزار و 766 میلیارد تومان تخمین زده شده، اظهار کرد: این ۴۰ تصفیه‌خانه ظرفیت یک میلیون و ۵۴۹ هزار مترمکعب تصفیه آب و فاضلاب در طول شبانه‌روز را دارد.
به گفته معاون برنامه‌ریزی و توسعه شرکت مهندسی آب و فاضلاب، قرار شده ۲۶ تصفیه‌خانه فاضلاب، ۱۲ تصفیه‌خانه آب و دو آب‌ شیرین‌کن نمک‌زدایی احداث شود که بی‌شک این مسئله می‌تواند در تامین آب بسیار کمک‌رسان باشد.قانع در خصوص ظرفیت تصفیه‌خانه‌های آب، اظهار کرد: این ۱۲ تصفیه‌خانه قابلیت تصفیه یک میلیون مترمکعب آب را در شبانه‌روز دارد.جمعیت تحت پوشش شهرهای دارای شبکه‌های جمع‌آوری فاضلاب تا شهریورماه سال گذشته بالغ بر ۲۷ میلیون و ۵۷۷ هزارو ۴۳۴ نفر بوده که این تعداد 47/6 درصد جمعیت شهری کشور را دربر دارد و بر اساس آخرین خبرها ۱۱۲ تصفیه‌خانه فاضلاب در حال ساخت است. همچنین در حال حاضر  در ۲۹۵ شهر کشور طی ۶ میلیون و ۶۴۱ هزار فقره انشعاب فاضلاب که توسط ۵۹ هزارو ۵۰۰ کیلومتر شبکه جمع‌آوری می‌شود در مدار بهره‌برداری قرار دارند.فاضلاب جمع‌آوری شده در ۱۸۳ تصفیه‌خانه برای جمعیتی معادل ۱۸ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بوده که سالیانه پسابی به میزان یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب تولید می‌کند البته این در شرایطی است که احداث تأسیسات زیربنایی فاضلاب در روستاهای کشور پیشرفت چندانی نداشته و در زمان کنونی تنها حدود 0/4 درصد از جمعیت روستایی کشور از پوشش تأسیسات فاضلاب برخوردار هستند که این تأسیسات در ۴۲ روستا با ۱۹ هزار فقره انشعاب اجرا و در مدار بهره‌برداری قرار گرفته است.
میزان تولید سالانه پساب در کشور حدود یک میلیارد و دویست میلیون مترمکعب است که این میزان در نتیجه فعالیت بالغ بر ۱۸۳ باب تصفیه‌خانه با فرآیندهای مختلف تصفیه تولید می‌شود، تعداد تصفیه‌خانه‌های با فرآیند لجن فعال که جزو فرآیندهای تصفیه کامل و حتی پیشرفته می‌باشد به بیش از ۹۰ تصفیه‌خانه می‌رسد و مابقی تصفیه‌خانه‌ها نیز دارای فرآیندهایی نظیر لاگون هوادهی و برکه تثبیت هستند که شرایط لازم برای تولید پساب جهت مصارف کشاورزی را دارا هستند.