kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۰۴
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۵
نقوی حسینی در مخالفت با فوریت یک طرح عنوان کرد

اولویت اقتصاد و معیشت مردم است یا نحوه فعالیت احزاب؟!

نماینده ورامین در مجلس در جریان بررسی یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و در مخالفت با آن اظهار داشت که در حالی‌که بیش از 70 درصد مراکز تولیدی ما یا تعطیل هستند و یا در حال تعطیلی‌اند اصلاح قانون احزاب چه فوریتی دارد؟!

مسعود پزشکیان، نایب رئیس اول مجلس در نطق پیش از دستور خود در نشست علنی دیروز ضمن گرامیداشت روز ارتش و با بیان اینکه امام‌(ره) در ابتدای انقلاب تهدید دشمنان درمورد ارتش را به فرصت تبدیل کرد، گفت: ارتش ما از ابتدا در دامان انقلاب بود و از قبل از انقلاب همبستگی خود را با مردم اعلام کرد با انقلاب همراه بود و در مقابل ملت نایستاد.
بانکها و موسسات اعتباری
دیروز نمایندگان مجلس نحوه واگذاری سهام بانک‌ها و مؤسسات اعتباری را تعیین کردند. بر اساس ماده 2 طرح اصلاح قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مؤسسات اعتباری اعم از بانک‌ها و مؤسسات غیربانکی غیردولتی که قبل یا بعد از تصویب این قانون تصویب شده یا می‌شوند، یا بانک‌های دولتی که سهام آنها واگذار می‌شود، صرفاً در قالب شرکت‌های سهامی عام و تعاونی سهامی عام مجاز به فعالیت هستند.
نمایندگان مجلس مجموعه حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم سهام (سهم در هیات مدیره) در هر بنگاه اقتصادی را مشخص کردند. براساس ماده 3 طرح ذکر شده مجموعه حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم سهام در هر بنگاه اقتصادی تا سقف 40درصد برای اشخاص حقوقی موضوع بند (1) این ماده، که قانونا مجوز فعالیت اقتصادی دارند مجاز است.
به موجب تبصره 2 ماده 3 طرح مزبور اشخاص حقوقی موضوع بند (1) این ماده و شرکت‌های تابعه و وابسته آنها مکلف‌اند مجموعه حق مالکیت مستقیم و غیرمستقیم سهام (سهم در هیات مدیره) در هر بنگاه اقتصادی مازاد 40 درصد را از تاریخ تصویب این اصلاحیه به صورت مرحله‌ای حداکثر تا سه سال پس از ابلاغ این قانون واگذار کنند.
اعلام وصول سوال نمایندگان از ظریف
محمدعلی وکیلی عضو هیئت رئیسه مجلس موارد اعلام وصولی را به شرح زیر قرائت کرد: سوال ملی نصرالله پژمانفر نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس و همچنین 13 نفر از نمایندگان از وزیر امور خارجه در خصوص اقدامات صورت گرفته از سوی وزارت امور خارجه در راستای مقابله با ربایش فرهنگی حکیم نظامی توسط دولت آذربایجان.
سوال ملی جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس از وزیر امور خارجه در خصوص عدم تلاش دستگاه دیپلماسی برای حل مشکل 2600 زندانی ایرانی در کشور ترکمنستان.
سوال ملی سیدعلی ادیانی نماینده مردم قائمشهر، سوادکوه و جویبار در مجلس از وزیر امور خارجه در خصوص عدم اجرای کامل شرایط مطروحه 9گانه از سوی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در خصوص برجام.
توجه به کارکنان بنگاه‌های اقتصادی
با تصویب مجلس دولت مکلف است پیش‌بینی لازم را برای مزایای کارکنان بنگاه های واگذارشده در بودجه صندوق بازنشستگی به عمل آورد.
بند (2) به این ‌شرح اصلاح شد: «اشخاص حقوقی سهامدار شرکت تعاونی سهامی عام، هرگاه خود، تعاونی فراگیر ملی، تعاونی سهامی عام یا شرکت سهامی عام باشند، حداکثر حق مالکیت بیست‌ درصد (20%) سهام را داشته و سایر اشخاص حقوقی متناسب با تعداد سهامداران مستقیم و غیرمستقیم خود حداکثر حق مالکیت ده‌درصد(10%) از سهام را خواهند داشت. در مواردی که تعاونی سهامی عام در حوزه فعالیت‌های پولی و بانکی وارد شود احکام ماده (1) این قانون بر این ماده قانونی حاکم خواهد بود.»
همچنین نحوه پرداخت مزایا به کارکنان و بازنشستگان بنگاه های واگذار شده در جلسه دیروز مشخص شد.
در هر موردی که مزایایی از قبیل حق اولاد، کمک ‌هزینه عائله‌مندی،کمک‌ هزینه ازدواج، عیدی، فوت و بیمه عمر و حوادث بازنشستگان برای کارکنان و بازنشستگان بنگاه واگذار‌شده مقرر بوده است و به ‌واسطه واگذاری،کارفرمای بخش غیردولتی و صندوق بازنشستگی کشوری بر مبنای قوانین، تکلیفی برای پرداخت مزایای مقرر ندارد، دولت مکلف است هرساله در لایحه بودجه سنواتی کل کشور پیش‌بینی لازم را در بودجه صندوق بازنشستگی کشوری به‌عمل آورده و اینگونه پرداخت توسط صندوق بازنشستگی مذکور صورت گیرد.
اولویت چیست؟!
سید حسین نقوی حسینی نماینده ورامین در مجلس در جلسه علنی دیروز و در جریان بررسی یک فوریت طرح اصلاح مواد (1) و (10) قانون نحوه فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی و در مخالفت با آن اظهارداشت: بحث مهم در این میان اولویت است. همه ما می‌دانیم که امروز چند میلیون جوان بیکار در کشور وجود دارد که باید زمینه اشتغال آن را فراهم کرد.
سخنگوی کمسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین تصریح کرد: بیش از 70 درصد مراکز تولیدی ما یا تعطیل هستند و یا در حال تعطیلی‌اند و این مسئله امروز جامعه را تحت تاثیر قرار داده است که مردم منتظرند مجلس کاری برای آنها انجام دهند.
این نماینده اصولگرا با اشاره به اینکه گرانی‌های لجام‌گسیخته مردم را تحت تاثیر قرارداده است، گفت: این طرح چه فوریتی دارد که باید آن را در اولویت قرار دهیم. با اولویت قرار دادن این طرح مردم چه قضاوتی راجع به این مجلس می‌کنند؟ نباید به این فوریت اصلاً رای بدهیم.
نماینده مردم ورامین در مجلس ادامه داد: در این مملکت بیش از 500 حزب هستند که فعالیت می‌کنند، چرا شما می‌خواهید هر انجمن وحزبی را سیاسی کنید، این در واقع خلاف عقل سیاسی است. قانون تکلیف مراکز صنفی و انجمن‌ها را مشخص کرده است، چرا باید آنها را سیاسی کنیم. معمولاً کشورها 3 یا 4 حزب مشخص سیاسی دارند نه اینکه همه مراکز صنفی و انجمن‌ها را سیاسی کنند.
سؤال از وزیر جهادکشاورزی
محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در نشست علنی دیروز و در پاسخ به سوال مهرداد لاهوتی نماینده مردم لنگرود که از علت کاهش تعرفه واردات محصولات کشاورزی و دلیل صدور مجوز واردات این محصولات و نیز علت اعلام خودکفایی گندم پرسیده بود، گفت: دغدغه ما تولید پایدار محصولات کشاورزی و حفظ بازار آنهاست.
وی با تاکید بر اینکه وزارت کشاورزی به دنبال آن نیست که محصول بر روی دست کشاورز بماند، خاطرنشان کرد: عده‌ای از همکاران ما به دنبال تعرفه 5 درصدی برای واردات برنج بودند و شاید یک ابلاغی هم آمد اما ما مخالفت کردیم واجازه ندادیم که برنج با تعرفه 5 درصدی وارد کشور شود.
وی با ذکر اینکه امروز تعرفه برنج با دلار 4 هزار و 200 تومانی 26 درصد است، عنوان داشت: یک بخشی از برنج مصرفی کشور باید از خارج وارد شود چرا که برنج داخلی جوابگوی مصرف نیست.
حجتی با اشاره به اینکه طی این دو سال برنج خارجی کاهش قیمت نداشته است، گفت: قیمت برنج خارجی در بازار ایران رشد بی‌رویه داشته است.
وی با اشاره به اینکه عده‌ای قطعا نمی‌توانند برنج داخلی مصرف کنند، افزود:‌ ما قیمت توافقی برنج را اعلام کردیم و گفتیم اگر کسی نتوانست تولید برنج خود را بفروشد ما خریدار آن هستیم.
این عضو کابینه دوازدهم در ادامه اظهار داشت: ما در کمیسیون ماده یک توافق کردیم که تعرفه پنبه وارداتی 10 درصد باشد اما مشروط به آنکه پنبه داخلی هم فروش رود.
وی در ادامه درباره خرید گندم بیان داشت: یک متخلف گندم را از کشاورز خریده، آن را با ماسه بادی مخلوط کرده و خواسته به مرکز بفروشد اما مرکز براساس دستورالعمل آن را نخریده است؛ این متخلف که از شرورهای منطقه فیروزآباد فارس است غوغا به پا کرده و ماشین را جلوی انبار گذاشته است در نتیجه ناجا به صحنه آمده و دادگاه نیز این متخلف را وادار به تمکین کرده است. اگر با او برخورد نمی‌شد که این جنجال صورت نمی‌گرفت، از این رو باید از این برخورد تشکر کرد.
حل بیکاری وگرانی با شعار نمی‌شود
اصغر مسعودی، نایب ‌رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در نطق میان دستور با تاکید بر اینکه گرانی و بیکاری با شعار مهار نمی‌شود، گفت: وام‌های ربوی حیات طیبه را نشانه گرفته و حلال و حرام را مخلوط کرده‌اند.
حبیب‌الله نیکزادی پناه، نماینده مردم بم در مجلس گفت: دولت باید مقدمات صادرات کالای غیرنفتی و استاندارد و قابل ‌رقابت را فراهم کند.
حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده مردم شاهین‌شهر در مجلس گفت: بین دریافت‌کنندگان مستمری تامین اجتماعی بی‌عدالتی وجود دارد و بعضا ماهی ۳۲۰ هزار تومان دریافتی دارند.
نماینده مردم اورامانات در مجلس گفت: آقای روحانی! این چه شیوه مدیریت اجرایی کشور است؟ شما که هیچ کارخانه و صنعتی را در مناطق ما ایجاد نکرده‌اید و هیچگونه اشتغالزایی را به ارمغان نیاورده‌اید اما حداقل آب باریکه‌ای که مردم محروم مناطق مرزی دارند را نبندید.