kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۳۰۰
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۴
معاون سازمان محیط زیست اعلام کرد

بررسی لایحه حمایت از محیط‌بانان در مجلس

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست از وجود هفت هزار پست خالی در این سازمان خبر داد و گفت: برای رفع مشکل کمبود نیروی انسانی، پیگیر اخذ مجوزهای استخدامی هستیم.

به گزارش ایرنا، کریم شافعی در مراسم معارفه حسن پسندیده مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست استان قزوین، افزود: هم اکنون 15هزار پست سازمانی در سازمان محیط زیست کشور وجود دارد.
وی با بیان اینکه امسال آزمون استخدامی برای جذب 200  کارشناس ارشد و دکترا و همچنین 300 محیط‌بان جدید برگزار می‌شود، ادامه داد: در راستای تامین نیروهای زبده و کارشناس در امر محیط‌بانی به دنبال آن هستیم تا دانشکده محیط زیست را به دانشکده محیط زیست و محیط‌بانی تبدیل کنیم.
شافعی با تاکید بر اینکه باید بسترها را برای برداشتن عوامل تخریب‌گر محیط زیست فراهم کرد، ادامه داد: هم اکنون شاهد عدم استفاده بهینه از منابع آب، خاک و هوا هستیم و باید طرح جامع آب، خاک و مدیریت هوا را برای همه استان‌های کشور داشته باشیم.
وی اضافه کرد: برای این کار از سال جاری اعتبارات خود را بر مبنای برنامه‌های اعلام شده از سوی استان‌ها اختصاص می‌دهیم.
شافعی در خصوص کانون‌های گرد و غبار در مناطق مختلف کشور از جمله آبیک قزوین گفت: برای کنترل و مدیریت این معضل، برنامه مناسبی باید با مشارکت دانشگاه‌ها طراحی شود تا پس از ارائه، اعتبارات مورد نیاز آن نیز تخصیص یابد.
وی همچنین درباره موضوع پسماندها اظهار کرد: با تلاش مشترک سازمان حفاظت محیط زیست و وزارت کشور، مجلس 10 هزار میلیارد ریال برای پسماندها پیش‌بینی کرده است.
وی ادامه داد: اگر برای تمام استان‌ها، طرح‌های معین مدیریت انواع پسماند عادی، خطرناک و هسته‌ای تهیه شود تا چند سال آینده مشکلی به نام پسماند در کشور نخواهیم داشت.
وی، پساب‌ها را خطری جدی برای محیط زیست دانست و از استانداری‌ها و شرکت‌های آب منطقه‌ای خواست از پساب‌های فرآوری شده در حوزه‌های مختلف استفاده کنند.
شافعی از طرح لایحه مربوط به حمایت از محیط‌بانان در مجلس خبر داد و گفت: این لایحه به زودی در کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی بررسی می‌شود و امیدواریم مورد تصویب قرار گیرد.
شافعی درباره بیمه تکمیلی محیط‌بانان نیز اظهار کرد: قانون فعلی اجازه نمی‌دهد از اعتبارات جاری، پولی در این زمینه به مصرف برسد اما این موضوع در قالب جبران خسارت در هیئت وزیران مطرح شده است.