kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۹۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۲
توضیحات رئیس پلیس راهور پایتخت درباره نحوه اجرای طرح ترافیک جدید

اجرای طرح ترافیک جدید تا ۱۵ اردیبهشت به تعویق افتاد

معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: اجرای طرح ترافیک سال 97 به دلیل مشکلاتی که پیش آمده دو هفته به تعویق افتاده است.

به گزارش فارس، محسن پورسیدآقایی در نشست خبری، با بیان اینکه یکی از دلایل به تعویق افتادن طرح ترافیک امسال، آماده نبودن مردم برای اجرای این طرح است، افزود: پیش‌بینی می‌شود اجرای طرح ترافیک جدید از 15 اردیبهشت ماه باشد.
پورسیدآقایی با بیان اینکه در طرح ترافیک جدید میزان استفاده از خودروهای شخصی کاهش یافته و در مقابل، استفاده از سیستم حمل‌ونقل عمومی بیشتر می‌شود، ادامه داد:‌ فاصله زمانی حرکت قطارهای مترو در سه ماهه گذشته و در خطوط 1، 2 و 4 به چهار دقیقه کاهش یافته است. تا آخر اردیبهشت نیز بخشی از خط 7مترو آماده بهره‌برداری می‌شود و 10 کیلومتر از خط 6 مترو از دولت‌آباد تا میدان امام حسین از ابتدای مهر ماه وارد مدار می‌شود.
وی درخصوص توسعه اتوبوسرانی در تهران گفت: قراردادهایی در این زمینه تنظیم شده و همچنین 550 دستگاه اتوبوس از محل عوارض طرح ترافیک خریداری خواهیم کرد، همچنین دولت قول هزار دستگاه اتوبوس تا پایان سال را داده است، این در حالی است که در 6 سال گذشته هیچ اتوبوسی به صورت جمعی وارد مسیر نشده است.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران اظهارداشت: طرح ترافیک جدید برای برخی‌ها گران و برای برخی ارزان است، آنهایی که سهمیه‌دار بودند این طرح برایشان گران است اما برای مردم ارزان تمام می‌شود.
پورسیدآقایی گفت: دوربین‌ها را در بزرگراه‌ها چک کرده‌ایم و در خروجی‌ها هم نصب شده، بنابراین از این نظر مشکلی برای اجرا نداریم، پلیس هم دوربین‌های خروج محدوده طرح را تست کرده و تایید کرده است.
وی با بیان اینکه امسال کارت شناور نخواهیم داشت به این معنی که سه خودرو روزانه بتوانند با یک کارت وارد شوند، افزود: تنها کارت سیار داریم. این کارت سیار برای نهادهایی است که امنیتی هستند و بخش‌های حفاظتی آنها هر روز با یک خودرو تردد نمی‌کنند و می‌توانند با این کارت شماره خودروی سهمیه‌ای را تغییر دهند. این نهادها و سازمان‌ها هم باید پول ورود به محدوده طرح را مثل سایرین بدهند و فقط اجازه دارند شماره خودرو را تغییر دهند.
معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اگر اجرای طرح جدید خوب پیش برود امیدواریم بتوانیم سال آینده کل سهمیه‌ها را برداریم زیرا عملا در قیمت تفاوتی وجود ندارد.
اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک می‌گیرند اعلام می‌شود
پورسیدآقایی گفت: خبرنگاران 10درصد نرخ طرح را پرداخته و معلولان و جانبازان رایگان هستند و الباقی دستگاه‌ها تفاوتی در نرخ با سایر افراد ندارند.
به گفته وی، اسامی خبرنگارانی که طرح ترافیک می‌گیرند روی سایت قرار می‌گیرد تا در این زمینه شفاف سازی شود.معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران با بیان اینکه آماده اجرای طرح ترافیک هستیم، افزود: با اجرای این طرح آینده روشنی برای تهران وجود دارد.
پورسید آقایی با‌اشاره به سهمیه‌های طرح ترافیک در سال 97 گفت: نحوه سهمیه‌ها ابلاغ شده است و تاکنون 92 هزار نفر ثبت‌نام کرده‌اند اما به نظر می‌رسد بخشی از دستگاه‌های اجرایی هنوز نتوانسته‌اند سهمیه‌های خود را توزیع کنند.
وی با تاکید بر اینکه 40 درصد سهمیه دستگاه‌ها کاهش پیدا کرده، گفت: البته سهمیه شهرداری تهران 50 درصد کاهش پیدا کرده است.
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: دیگر مهلت اجرای طرح ترافیک تمدید نمی‌شود و اگر فردی هم ثبت‌نام نکند ما کار را آغاز می‌کنیم و آنها به مرور کار خود را انجام دهند.
پورسید آقایی درخصوص اعتراض آژانس‌ها به طرح ترافیک گفت: تخفیف 50 درصدی برای آژانس‌ها در نظر گرفته‌ایم. مسافربران شخصی باید صد در صد هزینه‌ها را بدهند و تاکسی‌ها به صورت رایگان وارد محدوده طرح ترافیک شوند. البته می‌گویند آژانس‌ها پیشنهاداتی به شورا دادند مبنی بر اینکه نرخ کمتر شود، البته این تصمیم‌گیری دست شوراست اگر تصویب کنند ما اجرایی می‌کنیم.
کاهش 20 درصدی ترافیک صبحگاهی
با طرح جدید
وی درخصوص کاهش ترافیک با اجرای طرح جدید ترافیک اظهارداشت: در طرح جدید ترافیک حدودا ترافیک صبحگاهی 20 درصد کاهش می‌یابد و درآمد حاصل از طرح حدود400 میلیارد تومان است.
معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران درخصوص ورود خودروها پلاک شهرستان به محدوده طرح ترافیک گفت: این خودروها هم باید معاینه فنی داشته باشند. متاسفانه در طرح ترافیک جدید هیچ تفاوتی بین خودروی تهران و شهرستان دیده نشده است. اما باید در آینده قوانین اصلاح شود.
پورسید آقایی در پاسخ به این سؤال که جریمه ورود به محدده طرح ترافیک 20 هزار تومان است و مردم ترجیح می‌دهد به جای اینکه آرم بخرند جریمه شوند، گفت: در طرح جدید هر کسی وارد محدوده شوده علاوه‌بر اینکه جریمه می‌شود عوارض طرح را هم که 20 درصد بیشتر است و در قانون هم آمده باید بپردازد.
تشریح اجرای طرح ترافیک جدید
 از سوی پلیس
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ نحوه اجرای طرح ترافیک جدید را تشریح کرد.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ درباره نحوه اجرای طرح ترافیک جدید، به پایگاه خبری پلیس گفت: از اول اردیبهشت ماه سال جاری طرح ترافیک جدید در محدوده‌های قبلی اجرایی می‌شود (البته دیروز معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران از تعویق دو هفته‌ای اجرای طرح ترافیکی جدید و شروع این طرح از 15 اردیبهشت خبر داد) و پلیس نیز در این حوزه همانند سال 96 عمل خواهد کرد؛ یعنی اگر خودرویی وارد محدوده طرح ترافیک شود در مبدأ ورودی، توسط دوربین‌ها کنترل می‌شود و طبق استعلام چنانچه دارای مجوز طرح باشد دیگر مشکلی برای تردد در محدوده وجود ندارد اما اگر خودرو دارای مجوز نباشد به محض ورود، شهرداری اعلام می‌کند که مجوز ندارد و ما جریمه را صادر می‌کنیم.
سردار محمدرضا مهماندار افزود: موضوع بعدی درخصوص طرح ترافیک جدید، مقوله عوارض است، اگر خودرو وارد این محدوده شود براساس مولفه‌هایی چون داشتن معاینه فنی برتر، زمان ورود (پیک یا غیرپیک)، زمان خروج و عوامل دیگر، عوارض تعیین و سپس این عوارض توسط شهرداری از کارت شارژ مالک خودرو کسر می‌شود.
مهماندار با بیان اینکه موضوع عوارض یک مقوله میان شهرداری و شهروند است، ادامه داد: احیانا اگر در بحث عوارض اختلافی بین شهرداری و شهروند باشد مثل بقیه عوارضی که در سطح شهر وضع می‌شود، مرجع رسیدگی‌کننده به موضوع خود شهرداری خواهد بود.
وی تأکید کرد: امسال پلیس هیچ تغییری در روند جریمه ورود خودروهای فاقد مجوز به طرح ترافیک نسبت به سال گذشته ندارد و همانگونه که در سال 96 بعد از ورود خودرو به محدوده طرح استعلام می‌کردیم که آیا دارای مجوز است یا خیر و سپس خودروی فاقد مجوز ورود به طرح ترافیک، جریمه می‌شد، امسال نیز همین روال به قوت خود باقی است.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ خاطر نشان کرد: امسال شهرداری اعلام کرده هر کس در طول سال بخواهد حتی برای یک‌بار وارد محدوده طرح ترافیک شود باید در سایت اعلامی شهرداری ثبت‌نام و اطلاعات فردی، خودرویی و... را ثبت کند؛ در این فرآیند برای فرد یک کیف پولی الکترونیکی پیش‌بینی شده که فرد متقاضی باید این کیف پول الکترونیکی را شارژ کند.
مهماندار افزود: آنچه که شهرداری در این حوزه پیش‌بینی کرده، خودروهای دولتی و دارای سهمیه؛ حداقل یک میلیون تومان و شهروندان عادی 36 هزار تومان (حداکثر برای یک روز ) باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کنند.
عدم اجرای طرح زوج و فرد
 در روزهای پنجشنبه
وی تأکید کرد: محدوده طرح ترافیک و همچنین محدوده زوج و فرد امسال تغییری نکرده است، در محدوده زوج و فرد درست مثل سال گذشته براساس آخرین رقم سمت راست پلاک اجازه ورود به محدوده داده می‌شود. خودروهایی که در پلاک، عدد سمت راست زوج باشد؛ روزهای زوج یعنی شنبه، دوشنبه و چهارشنبه اجازه تردد در محدوده زوج و فرد را دارند و پلاک خودروهایی که عدد سمت راست فرد باشد؛ روزهای یکشنبه و سه‌شنبه اجازه تردد در این محدوده را خواهند داشت.
رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ درباره وضعیت تردد در روزهای پنج شنبه نیز گفت: فعلا، به صورت موقتی و آزمایشی برای روزهای پنج‌شنبه طرح زوج و فرد اجرایی نمی‌شود البته این امر موقتی است و ممکن است بر مبنای وضعیت ترافیکی به ویژه در مرکز شهر تغییر کند که باید بگویم از آغاز فاز اجرایی طرح ترافیک جدید و البته با اعلام قبلی فعلا موضوع طرح در روزهای پنج‌شنبه لحاظ نمی‌شود.سردار مهماندار ادامه داد: اگر دیدیم موضوع آزاد بودن تردد در محدوده طرح ترافیک در روزهای پنج‌شنبه مشکلی از منظر ترافیکی پیش نیاورد، ادامه می‌دهیم اما در صورت بروز مشکل قطعا روال قبلی اجرایی می‌شود.
وی گفت: امسال 53 هزار کارت سهمیه برای سازمان‌های دولتی و نهادها صادر شده و در اختیار سازمان‌ها قرار گرفته است، همچنین 40 هزار کارت روزانه نیز در نظر گرفته شده که این میزان سال گذشته 20 هزار بود اما سقف نهایی ورود روزانه به محدوده طرح 103 هزار است یعنی به این معنا که کسی که متقاضی ورود به طرح به صورت روزانه است باید دو نکته را رعایت کند. فرد متقاضی باید کارت پولی الکترونیکی را شارژ کند (حداقل 36 هزار تومان برای مردم عادی) و سپس باید از سامانه مجوز ورود به طرح را بگیرد؛ این بدین معنی است که اگر سقف ورود روزانه (103 هزار ) پر شده باشد فرد دیگر نمی‌تواند وارد محدوده طرح شود و مجوز صادر نمی‌شود.
رئیس‌پلیس راهور تهران بزرگ تأکید کرد: بهتر است هر چه زودتر وضعیت سهمیه افراد خاص چون خبرنگاران و جانبازان عزیز نیز تعیین تکلیف شود.