kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۶۱
تاریخ انتشار : ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۲۱:۱۵
یک کارشناس اقتصادی:

مشاوران دولت خواهان افزایش نرخ ارز هستند

یک کارشناس اقتصادی گفت: مشاورین آقای روحانی از جمله ترکان و نیلی خواهان افزایش قیمت ارز هستند چرا که دیدگاه این آقایان به لیبرالیسم اقتصادی نزدیک است.

ابوالقاسم حکیمی‌پور در گفت‌‌وگو با خبرگزاری فارس درباره دلیل افزایش نرخ ارز اظهار کرد: مشاورین آقای روحانی از جمله ترکان و نیلی خواهان این افزایش قیمت هستند چرا که دیدگاه این آقایان به لیبرالیسم اقتصادی نزدیک است و اینکه نرخ ارز باید براساس عرضه و تقاضا تعیین شود.  درخصوص نرخ 4200 تومانی ارز هم به نظر می‌رسد توافق دسته‌جمعی در دولت صورت گرفته اما معلوم نیست این نرخ تا شش ماه آینده ثابت بماند.
این کارشناس اقتصادی با ‌اشاره به وجود صرافی‌های غیر مجاز گفت: این سؤال در این خصوص مطرح است که چرا بانک مرکزی تاکنون در مورد صرافی‌های غیرمجاز  اقدامی انجام نداده است؟ صحبت‌های سیف درخصوص دلایل افزایش قیمت دلار  پیش پا افتاده است و رئیس‌کل بانک مرکزی بخاطر کاهش 40 درصدی قدرت خرید مردم و اتفاقات اخیر ارزی باید محاکمه شود.
حکیمی‌پور افزود: رئیس‌ کل بانک مرکزی باید پاسخ دهد که چرا اقدامات کنونی که برای کنترل نرخ ارز بکار می‌گیرد شش ماه پیش انجام نداده است. ضمن اینکه نقش وزارت اقتصاد در کنترل بازار ارز گم است و نمی‌دانیم این وزارتخانه با این همه کارشناس چه خروجی راجع به کنترل بازار ارز داشته است؟
وی با بیان اینکه  دیدگاه‌های مختلفی برای افزایش نرخ ارز در چند ماه اخیر وجود دارد، گفت: دیدگاه اول این است که بانک مرکزی نتوانسته ارز را به صرافی‌ها تزریق کند و طبیعتا قیمت آن افزایش یافته است که خیلی هم مورد قبول کارشناسان نیست. دیدگاه دوم این است که بانک مرکزی ارز را با نرخ بالا در اختیار صرافی‌ها قرار می‌دهد و طبیعتا ارز هم با نرخ بالایی به متقاضیان عرضه می‌شود و طبیعی است که واکنش تند بازار به این قضیه وجود داشته باشد. 
این کارشناس اقتصادی ادامه داد: دیدگاه سوم که امیدوارم حقیقت نداشته باشد و در صورت حقیقت، از جمله ناپاک‌ترین کارهایی است که یک دولت انجام داده، این است که که عمدا قیمت ارز را آنقدر بالا بردند که بعد، یک شبه نرخ آن را 4200 تومان اعلام کنند در حالی که قبل از این قیمت ارز بین 3500 تا 3700 تومان سیر می‌کرد و این افزایش قیمت در نهایت 25 هزار میلیارد تومان را عاید دولت کرد تا دولت بدین وسیله بخشی از کسر بودجه خود را جبران کند.
حکیمی‌پور با بیان اینکه چندی پیش آقای رئیس‌جمهور در تلویزیون اعلام کردند که خیال مردم از بابت ارز راحت باشد، گفت: صحبت‌های رئیس‌جمهور مفید نیست و از ظواهر این مسئله به ذهن متبادر می‌شود که ایشان وقت کافی برای مسائل اقتصادی نمی‌گذارد.
شرایط اقتصادی فعلی نیاز به جراحی دارد در حالی که این کار از عهده تیم اقتصادی فعلی دولت بر نمی‌آید.
وی خاطرنشان کرد: طی دو، سه ماه اخیر حدود 25 تا 30 میلیارد دلار از کشور خارج شد و در کشورهای اروپایی و کشور ترکیه صرف خرید خانه و سایر امور شد.