kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۲۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۱۸

عراقچی: اختلافات با ۱+۵ گسترده است

عراقچی معاون وزیر امور خارجه کشورمان پس از پایان دور چهارم مذاکرات در نشست خبری گفت‌: اختلاف نظرها در سطح گسترده‌ای وجود دارد.
عراقچی با ذکر این نکته که هر دو طرف مصمم هستیم که مذاکرات ادامه یابد و جریان داشته باشد، گفت:‌ در ماه خرداد یک یا 2 دور مذاکراتی خواهیم داشت. تاریخ‌های آن مشخص است ولی مننتظر تأیید نهایی برخی هیات‌ها هستیم و بعد از آن اعلام می‌شود. وی جزییاتی درباره تاریخ برگزاری مذاکرات در خرداد ماه ارائه نداد.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با ذکر این نکته که مذاکرات جریان خواهد داشت، عنوان کرد: در این دور پیشرفت محسوسی صورت نگرفت.
معاون ظریف در خصوص سرنوشت توافق ژنو با بیان اینکه 30 تیر (20 جولای) گام اول توافق ژنو پایان می‌یابد، اظهار داشت: اگر تا 30 تیر به نتیجه نرسیم، هنوز شش ماه وقت داریم مذاکرات را ادامه داده و به سرانجام برسانیم. عضو ارشد تیم مذاکره کننده گفت: امیدواریم تا قبل از 30 تیر توافق نهایی حاصل شود. همه مایلند این توافق نهایی انجام شود، البته به شرط اینکه تامین کننده خواسته‌های ما باشد و حقوق هسته‌ای مردم ایران کاملا رعایت شود؛ در آن صورت ما به توافق رضایت خواهیم داد.
عراقچی اضافه کرد:‌اگر تا 30 تیر به چنین توافقی برسیم خیلی خوب ولی اگر نرسیم فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد و دنیا هم به آخر نمی‌رسد. هنوز شش ماه دیگر وقت داریم که مذاکره کنیم.
وی در پاسخ به سوالی در خصوص اختلافات سیزده گانه که توسط برخی رسانه‌ها مطرح شد، تصریح کرد: نمی‌دانم این اختلافات سیزده گانه از کجا آمده است. چنین عددی را نداریم. بار قبل که این مطلب گفته شد گفتم بسیار بیشتر از اینهاست. اگر بشماریم بیشتر از اینهاست. اختلافات وجود دارد، اگر اختلاف وجود نداشت نیاز به مذاکره نبود. وی در پاسخ به سؤالی تصریح کرد: بحث تجهیزات دفاعی ایران قابل مذاکره نیست.
معاون وزیر خارجه درباره حضور وندی شرمن در آخرین دور مذاکرات ظریف و اشتون گفت: ما با طرف آمریکایی بیشتر از بقیه طرف‌ها در 1+5 مذاکره داریم، چون بخش نسبتا قابل توجهی از تحریم‌ها، تحریم‌های یکجانبه‌ای است که آمریکایی‌ها اعمال کردند و لغو این تحریم‌ها نیازمند حضور آنهاست. وی درباره تاثیر بحران اوکراین بر مذاکرات ایران و 1+5 با بیان اینکه این موضوع جدی بین المللی است، گفت: تاثیری از این بحران بر مذاکرات را ندیدیم.
عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در پاسخ به سوالی گفت:‌ در خصوص چشم انداز کلی،‌ چارچوب و اصول آن قبلا در  ژنو توافق صورت گرفته است. موضوعاتی در دست مذاکره است که در سه دور مذاکراتی در وین یک و دو و سه اینها را بحث و با دیدگاه‌های هم آشنا شدیم. در این دور از مذاکرات تصمیم ما این بوده و هست که وارد نگارش متن بشویم. این هدف ما در این دوره از مذاکرات بود که چندان محقق نشد. اختلاف نظرها کماکان بعضا اینقدر گسترده بود که اجازه نداد شروع کنیم به نگارش متن. امیدواریم جلسه بعدی این امکان را برای ما فراهم کند، ولی تا وقتی در هر موضوعی به دیدگاه واحد نرسیم، طبعا نگارش متن مقدور نخواهد بود. عراقچی در پاسخ به سؤالی ادامه داد: روند مذاکرات سازنده و خوب هست، ولی به نتیجه مشخصی نرسیده است. مذاکرات کاملا جدی است، جریان دارد و ادامه می یابد. هیچ پیشرفتی الان نداشته ولی این بدان معنا نیست که مذاکرات به شکست انجامیده است. پیشرفتی نداشته و هنوز موفق نشدیم که روی کاغذ بنویسیم.
وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه تیم مذاکره کننده 1+5 قدرت تصمیم‌گیری نداشتند و لحظه به لحظه موارد را با پایتخت‌هایشان چک می‌کردند که همین باعث کند شدن مذاکرات شده، گفت:‌ در هر مذاکراتی این گونه نیست که هیات‌های مذاکره کننده با اختیار صد در صد در همه موضوعات حاضر باشند. باید بحث‌ها را با پایتخت‌ها کنترل کنند ولی اینکه لحظه به لحظه باشد این گونه نیست، نه هیات ما اینگونه است نه هیات‌های آنها.