kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۵
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۹

ضرب‌الاجل استقلال‌طلبان برای خروج ارتش نارنجی از شرق اوکراین

استقلال‌طلبان طرفدار روسیه دولت اوکراین را تهدید کرده‌‌اند در صورت عقب‌نشینی نکردن از شرق این کشور آنها را به زور وادار به این کار می‌کنند.
در پی حمله ارتش اوکراین به شهرهای شرقی این کشور و ناکامی در پس گرفتن این مناطق، استقلال‌طلبان طرفدار مسکو تهدید کرده‌اند چنانچه ارتش اوکراین از شهرهای شرقی عقب‌نشینی نکنند آنها را با نیروی نظامی وادار به این کار می‌کنند. به دنبال برگزاری همه‌پرسی در دونتسک و لوهانسک و رأی بالای مردم این مناطق به استقلال از اوکراین، ارتش این کشور به این مناطق حمله کرده است. خبرگزاری فرانسه اعلام کرده است که عملیات ارتش اوکراین علیه استقلال‌طلبان هوادار روسیه با شکست مواجه شده است. یاروسلاو گونتشار معاون فرمانده گردان آزوف، واحدی از نیروهای داوطلب در گارد ملی اوکراین عوامل مختلفی را در این شکست موثر دانست. به گزارش واحد مرکزی خبر، این فرمانده اوکراینی اعلام کرد در سطح ملی، خیانت پلیس و مخالفت مردمی و همین‌طور بی‌کفایتی آنهایی که این عملیات را طرح‌ریزی کردند باعث این شکست شد.
در همین حال رسانه‌های روسی دیروز گزارش دادند نیروهای گارد ملی اوکراین با توپ و سلاح‌های سنگین مواضع استقلال‌طلبان طرفدار روسیه را زیر آتش گرفته‌اند. به گزارش خبرگزاری ایتارتاس درگیری‌ها در روستاهای حومه شهر اسلاویانسک و نیز شهر کراسنی لیمان در استان دونتسک جریان دارد در همین حال گزارش‌های رسانه‌‌ای از انتقال نیروهای تازه نفس اوکراینی و جنگ‌افزارهای سنگین به مناطق مورد مناقشه در اسلاویانسک و کراماتورسک خبر می‌دهند. به نظر می‌رسد دولت اوکراین تصمیم دارد با وجود ضرب‌الاجل استقلال‌طلبان برای عقب‌نشینی، به عملیات نظامی در مناطق مختلف دونتسک ادامه دهد، هرچند گزارش‌ها حاکی از شکست این عملیات نظامی دارد. این عملیات در شرایطی انجام می‌گیرد که استقلال‌طلبان در روزهای اخیر در درگیری با نیروهای دولتی در کراماتورسک به موفقیت‌هایی دست یافته و با حمله به یک ستون نفربرهای زرهی، دو نفربر را منهدم ساختند و شش سرباز را نیز  کشتند.
در همین حال رهبران دونتسک اعلام کردند قصد دارند نهادها و ساختارهای جدید جمهوری مستقل خود از جمله ارتش و پارلمان محلی را تشکیل دهند. بر اساس گزارش راشاتودی، پس از اقدام مقامات کیف در ارسال واحدهای ارتش و گارد ملی اوکراین برای سرکوب معترضان در دو منطقه دونتسک و لوهانسک، هر روز صدها تن  داوطلب با حضور در شهر دونتسک برای پیوستن به نیروهای دفاع مردمی و مشارکت در عملیات نظامی در این منطقه اعلام آمادگی می‌کنند.
در همین ارتباط اعضای سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) اعلام کردند با درخواست اوکراین مبنی بر ارسال تجهیزات نظامی و تامین اطلاعات تاکنون موافقت نکرده‌اند. آندرس فوگ راسموسن دبیر کل ناتو اعلام کرد چنین مسئله‌ای باید با کشورهای عضو ناتو و بر اساس اصول دوجانبه مورد بحث قرار گیرد. به نظر می‌رسد اوکراین روزهای پر تنش‌تری را در هفته پیش رو داشته باشد.
سایر رویدادها
* دادگاه قانون اساسی اوکراین در آستانه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد: رئیس‌جمهور جدید این کشور برای یک دوره پنج ساله انتخاب و مشغول به کار خواهد شد.
* بنابر گفته رابرت فیکو نخست‌وزیر اسلواکی، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه به اطلاع کشورهای اروپایی رسانده است مسکو در صورتی که اوکراین بدهی گازی خود را پرداخت نکند انتقال گاز به اروپا از مسیر این کشور را از اول ژوئن (11 خرداد) متوقف خواهد کرد.
* ماری هارف سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دیروز با صدور بیانیه‌ای برگزاری مذاکرات آشتی ملی در روز چهارشنبه در کیف پایتخت اوکراین را موفقیت‌آمیز خواند.