kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۰۰۰
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۸

شکست سنگین حزب کنگره در انتخابات پارلمانی هند

کمیسیون انتخابات هند شکست حزب حاکم و پیروزی حزب «بهاراتیا جاناتا» (بی‌جی‌پی) در انتخابات پارلمانی این کشور را رسماً اعلام کرد.
به گزارش خبرگزاری‌ها، عصر دیروز کمیسیون انتخابات هند نتیجه شمارش حدود 537 میلیون رأی اخذ شده در انتخابات شانزدهمین دور مجلس عوام (لوک سابا) این کشور را رسماً اعلام کرد. براساس نتایج اعلام شده، حزب ملی‌گرای «بهاراتیا جاناتا» تحت رهبری «نارندرا مودی» توانست با کسب 323 کرسی از مجموع 543 کرسی مجلس عوام بر حزب حاکم «کنگره هند» به رهبری «مانموهان سینگ» نخست‌وزیر فعلی هند پیروز شود. حزب کنگره در این انتخابات تنها توانست 92 کرسی به دست آورد و این یک شکست بی‌سابقه برای حزب مذکور از سال 1999 تاکنون محسوب می‌شود.
در پی انتشار خبر پیروزی حزب بی‌جی‌پی در انتخابات پارلمانی، هواداران این حزب در شهرهای مختلف به خیابان‌ها آمدند و شادی و پایکوبی کردند.
انتخابات هند طی 9 مرحله برگزار و رأی‌گیری از 18 فروردین آغاز شد و روز 22 اردیبهشت پایان یافت. میزان مشارکت مردم در این انتخابات، 66/33 درصد اعلام شد.
حزب حاکم کنگره با صدور بیانیه‌ای، شکست خود را در انتخابات پذیرفت. به گفته ناظران، علت این شکست، نارضایتی مردم نسبت به فساد گسترده حاکمان و ناامنی اجتماعی خصوصاً برای دختران بوده است.
پیروزی قاطع بهاراتیا جاناتا، اختیارات تامی را به رهبر آن «نارندرا مودی» برای تشکیل دولت می‌دهد. امری که از سال 1984 تاکنون در هند سابقه نداشته است.
در همین حال، با جدی شدن موضوع نامزدی نارندرا مودی برای نخست‌وزیری، نگرانی میان اقلیت مسلمان هند افزایش یافت، چرا که «مودی» به داشتن گرایش‌های نژادپرستانه علیه مسلمانان متهم است. در سال 2002 زمانی که حدود 1000 مسلمان در ایالت «گجرات» کشته شده‌اند، او سروزیر این ایالت بود.
هند دارای دو مجلس عوام (لوک سابا) و سنا (راجیا سابا) است. نمایندگان مجلس عوام 545 نفر هستند که 530 نفر از آنها با رأی مستقیم شهروندان و 13 نفر دیگر نیز توسط هفت فرمانداری کل انتخاب می‌شوند. دو نفر دیگر را نیز رئیس جمهور از میان انگلیسی‌های هندی تبار بر می‌گزیند. حزب مسلط در مجلس عوام و یا ائتلافی از احزاب، نخست‌وزیر هند را (با اکثریت مطلق) تعیین می‌کند.
اعضای مجلس سنا نیز 250 نفر هستند. 12 نفر از این اعضا را رئیس جمهور برمی‌گزیند و بقیه نیز توسط نمایندگان مجالس ایالتی انتخاب می‌شوند.
احزاب سیاسی
بیش از 700 حزب سیاسی در هند وجود دارد که به سه گروه ملی، منطقه‌ای و محلی قابل دسته‌بندی هستند. از میان این احزاب، پرسابقه‌ترین و قدرتمندترین آنها «حزب کنگره ملی هند» (آی ان سی)، «حزب بهارا تیاجاناتا» (بی‌جی‌پی) و «حزب کمونیست- مارکسیست هند» (سی‌پی‌آی-ام) هستند.
حزب کنگره در سال 1885 تأسیس شد. این حزب بعداً رهبری جنبش استقلال‌خواهی مردم هند علیه انگلیس را برعهده گرفت. بعد از استقلال هند در سال 1947، حزب کنگره توانست با رهبری «مهاتما گاندی» و «جواهر لعل نهرو» به حزبی سرشناس تبدیل شود. این حزب از سال 1952 تاکنون البته به جز سال‌های 1998-2004، قدرت را در دست داشت.
 حزب ملی‌گرای بهاراتیا جاناتا متعلق به هندوها و دارای گرایشات نژادی است. این حزب در سال 1980 تأسیس شد و به تدریج قدرت چشمگیری را به دست آورد و بالاخره توانست طی سال‌های 1998 تا 2004 قدرت را در دست داشته باشد.
هر چند در این حزب گرایش‌های نژادپرستانه و خصوصاً علیه مسلمانان وجود دارد، اما این حزب طی سال‌های اخیر از گذشته افراطی خود فاصله گرفته است.