kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۸
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۷

رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا مخالفان مسلح در سوریه را بی‌کفایت خواند


سرویس خارجی -
 ژنرال آمریکایی به صراحت  اعتراف کرد که مخالفان مسلح بشار اسد در سوریه توانمندی لازم را ندارند و نباید روی آنها سرمایه‌گذاری کرد.
ژنرال مارتین دمپسی رئیس ستاد مشترک ارتش آمریکا اذعان کرد مخالفان سوریه حتی در صورت سقوط بشار اسد توانایی اداره کشور را ندارند.
وی افزود، اگر مخالفان تضعیف‌شده سوریه هم به طریقی بتوانند بشار اسد را از قدرت خلع کنند که احتمال آن بسیار بعید است باز هم نمی‌توانند مدیریت کشور را به عهده بگیرند و سوریه با تروریسم،‌ هرج و مرج و گرسنگی مواجه خواهد شد.
دمپسی خاطرنشان کرد،‌ مخالفان سوریه از هیچگونه ساختار حکومتی برای اداره کشور برخوردار نیستند و روی آنها نباید سرمایه‌گذاری کرد.
اظهارات دمپسی در شرایطی صورت می‌گیرد که جان‌کری وزیر خارجه آمریکا بار دیگر حمایت واشنگتن و هم‌پیمانانش را از مخالفان نظام بشار اسد اعلام می‌کند و می‌گوید آمریکا تغییری در استراتژي پیشین خود نمی‌دهد و همچنان به حمایت خود از شورشیان سوری ادامه می‌دهد.
از سوی دیگر، «مری هارف» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا طی سخنانی بر مسلح ساختن مخالفین سوریه در جهت تغییر معادلات در این کشور تاکید کرد.
هارف گفت، کمک‌های آمریکا به مخالفین سلاح‌های کشنده نخواهد بود ولی معادلات را تغییر خواهند داد تا بتوانند دولت سوریه را به میز مذاکره بکشانند.
وزیران خارجه کشورهای موسوم به دوستان سوریه نیز در پایان نشست خود در لندن بر حمایت تسلیحاتی مخالفان تاکید کردند.
وزیر خارجه انگلیس در این باره گفت، 50 میلیون دلار برای کمک به مخالفان سوریه در این نشست اختصاص داده شده است.
این در حالی است که روسیه موضع کشورهای غربی و عربی خلیج ‌فارس درباره حمایت بیشتر از مخالفان دولت سوریه را غیرسازنده ارزیابی کرد.
همچنین یکی از اعضای ائتلاف مخالفان سوریه از ناکامی تلاش‌های الجربا رئیس ائتلاف مخالفان برای جلب رضایت واشنگتن در اعطای تسلیحات ضدهوایی به گروه‌های مسلح در سوریه خبر داد.
ناظران سیاسی معتقدند حمایت واشنگتن و لندن در پی آن صورت می‌گیرد که ارتش سوریه موفق شده ضربه سنگینی به تروریست‌ها وارد آورد.
انفجار در مرز سوریه
 با ترکیه
منابع سوری از انفجار مهیب در یک گذرگاه مرزی سوریه با ترکیه خبر دادند که بیش از 60 کشته برجا گذاشت.
انفجار در گذرگاه باب السلامه رخ داد که طی آن یک خودروی مملو از مواد منفجره در میان شهروندان سوری منفجر شد و 60 کشته و ده‌ها مجروح برجا گذاشت.
گذرگاه‌های مرزی سوریه با ترکیه تاکنون چندین بار هدف حملات تروریستی قرار گرفته که از جمله آنها می‌توان به حمله به گذرگاه باب‌الهوا اشاره کرد که دست‌کم 16 کشته برجای گذاشت.
پیشروی‌های ارتش
ارتش سوریه به پیشروی‌های خود در منطقه جوبر و حومه حماه همچنان ادامه می‌دهد و موفق شده که مناطق جدیدی را به کنترل خود درآورد.
در جریان پیشروی‌های ارتش ده‌ها نفر از اعضای النصره و جبهه اسلامی کشته شدند.
نیروهای ارتش سوریه همچنین شماری از تروریست‌ها را در ادلب، حومه دمشق و حلب به هلاکت رساندند.
منابع سوری از عملیات ارتش سوریه در حومه لاذقیه و کشته شدن 51 تروریست و زخمی شدن بیش از 112 تن دیگر خبر دادند.
این در حالی است که در حومه الحسکه 30 فرد مسلح خود را به نیروهای امنیتی سوریه تسلیم کردند.
خبر دیگر اینکه گردان ویژه واکنش سریع متشکل از جوانان سوری است که مأموریت مستقیم رصد رفتارهای رژیم صهیونیستی و واکنش در قبال ماجراجویی احتمالی این رژیم علیه سوریه را دارد. این گردان ویژه «قوات الرضا» نام دارد.
این گردان در واقع هسته اصلی گروه تازه‌تأسیس حزب‌الله سوریه است. سازمانی که با انجام عملیات نظامی علیه گروه‌های تروریستی در کنار ارتش سوریه و حزب‌الله لبنان اعلام موجودیت کرد.
سایر رویدادها
* پنج عضو سازمان پزشکان بدون مرز که چهار ماه پیش در سوریه به گروگان گرفته شده بودند آزاد شدند.
* وزارت خارجه روسیه اعلام کرد، فرآیند مذاکرات ژنو درباره سوریه باید در کوتاه‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود.
* رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین با ارسال نامه‌ای به بشار اسد تأکید کرد، فلسطین با هرگونه دخالت خارجی در سوریه مخالف است.
* نماینده پارلمان سوریه برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در این کشور را پاسخ سوری‌ها به جنگ جهانی دانست که علیه این کشور تدارک دیده شده است.
* منابع آگاه اعلام کردند، خاویر سولانا مسئول سابق سیاست خارجی اتحادیه اروپا و وزیر خارجه اسبق تونس گزینه‌های مطرح برای جانشینی اخضر ابراهیمی هستند.