kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۹۴
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۳۱
رئیس سازمان جنگل‌ها اعلام کرد

وجود 6/5 میلیون هکتار کانون بحرانی بیابانی در کشور

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: هم‌اکنون 32 میلیون هکتار بیابان در کشور وجود دارد که از این میزان 6/5 میلیون هکتار آن کانون‌های بحرانی است که برای کنترل آنها نیاز به اعتبار و مشارکت مردمی است.
به گزارش خبرگزاری‌ها از اراک، خداکرم جلالی در جریان بازدید از پروژه‌های منابع طبیعی استان مرکزی با تاکید بر ضرورت بیابان‌زدایی اظهار کرد: ‌ارزش اقتصادی حفظ منابع آب، خاک و ترسیب کربن در هر هکتار از جنگل‌ها یا فضای سبز کشور 200 برابر ارزش اقتصادی تولیدات چوب، میوه و علوفه است.
رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: هر هکتار از جنگل‌های کشور دو نیم تن اکسیژن تولید و بیش از هفت تن گازکربنیک و آلاینده‌ها را جذب می‌کنند.
جلالی گفت: سالانه در حدود 30 هزار هکتار از زمینهای کشور درخت صنوبر کاشته می‌شود.
با توسعه کاشت درخت صنوبر در کشور از واردات سالانه یک میلیون متر مکعب چوب جلوگیری می‌شود.
وی همچنین اظهار داشت: نهالستان اراک با ظرفیت اسمی تولید دو میلیون نهال در سال هم‌اکنون یک میلیون نهال تولید می‌کند که می‌تواند برای توسعه فضای سبز و جنگلکاری امکانات لازم را فراهم کند.
محمدحسن مقیمی استاندار استان مرکزی نیز در این بازدید گفت: طبق مصوبه دولت باید هزار هکتار فضای سبز در اراک ایجاد که هر سال می‌بایست 250 هکتار آن اجرا شود و تاکنون 128 هکتار آن انجام و تا پایان سال نیز 120 هکتار دیگر انجام می‌شود.
راه‌اندازی 15 پایگاه اطفاء حریق
در جنگل‌ها
فرمانده یگان حفاظت سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری از راه‌اندازی 15 پایگاه اطفای حریق در جنگل‌های کشور خبر داد.
سرهنگ «قاسم سبزعلی» پنجشنبه در آیین معرفی سرهنگ اسدالله اسدی فرمانده جدید یگان حفاظت منابع طبیعی آذربایجان شرقی در تبریز گفت: این پایگاه‌ها برای حفظ و صیانت از جنگل‌های کشور از حوادث پیش‌بینی نشده از جمله آتش‌سوزی راه‌اندازی می‌شود.
وی با اشاره به اینکه تاکنون در استان‌های گلستان و کرمانشاه این پایگاه‌ها ایجاد شده‌اند، افزود: در روزهای آینده پایگاه‌های استان گیلان، مازندران، ایلام و زنجان نیز تجهیز و راه‌اندازی خواهد شد.
سبزعلی بر مشارکت همگانی برای صیانت از منابع طبیعی تاکید کرد و گفت:‌ بیش از 30 هزار نفر در قالب همیاران طبیعت در کشور ساماندهی شده‌اند که می‌‌توانند در جلوگیری از تصرف غیرقانونی و تخریب جنگل‌ها و مراتع کشور نقش مهمی داشته باشند.