kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۵۲
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۲:۰۹

طرح جدید دولت برای حمایت از شهرهای کم‌آب

رئيس بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری از تشکیل کارگروه برای شهرهای دارای تنش‌آبی و اختصاص بودجه خبر داد و گفت: هزار میلیارد تومان برای اصلاح آبیاری و کشت کشاورزی اختصاص خواهد یافت.
محمود ملکوتی‌خواه در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به مشکلات کم‌آبی در کشور اظهار داشت: در حال حاضر طبق بودجه 93، ردیف اعتباری برای شهرهای دارای تنش آبی که از لحاظ آب و هوایی شرایط خاصی دارند و با کم‌آبی روبه‌رو هستند وجود دارد که درصدد تقویت این ردیف اعتباری هستیم، همچنین تمهیداتی برای این شهرها از اول سال جاری با همکاری وزارت نیرو در نظر گرفته شده است.
رئیس اداره بودجه امور تولید و بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری با بیان اینکه قانون‌گذار در بودجه به دولت اجازه داده است تا در شرایط خاص و برای حوادث غیرمترقبه حتی ردیف‌های اعتباری را به منظور بحران کم‌آبی و مباحث پیرامون آن جابه‌جا کند، تصریح کرد: اکنون طرحی در معاونت برنامه‌ریزی با همکاری وزارت نیرو در حال بررسی است که شهرهایی که با تنش‌آبی مواجه هستند و یا احتمال دارد با این مشکل مواجه شوند برای آنها این ردیف اعتباری در نظر گرفته شود.
ملکوتی‌خواه با تاکید بر اینکه شیوه اصلاح الگوی مصرف باید در زمینه آب تغییر کند، عنوان کرد: نقطه مقابل مدیریت عرضه، مصرف است و در این بخش اصلاح قیمت آب منطقه‌ای می‌تواند کارساز باشد.
وی با اشاره به اینکه 93 درصد آب استحصالی صرف موارد کشاورزی می‌شود، تصریح کرد: همچنین 5 درصد این آب در امور شهری و 2 درصد آب به صنعت اختصاص می‌یابد.
به گفته این مقام مسئول بحث اصلاح تعرفه و تغییر روش آبیاری از غرقابی به صنعتی و تغییر الگوهای کشت از دیگر مواردی است که می‌تواند منجر به کاهش مصرف آب در بخش‌های کشاورزی شود. همچنین استفاده از کنتورهای هوشمند برای چاه‌های کشاورزی در دستور کار بوده که باید روند استفاده از آنها تسهیل شود و در این زمینه دستگاه‌های متولی و اطلاع‌رسان باید بر جنبه‌های مثبت این موضوع تاکید و تبلیغ کنند.
وی با اعلام این خبر که مجلس در بودجه سال 93 هزار میلیارد تومان برای شیوه آبیاری نوین با رعایت الگوی کشت اختصاص داده است، گفت: شیوه تخصیص 1000 میلیارد تومان بخش کشاورزی نسبت به وصول درآمدهای دولت مشخص خواهد شد.
به گفته ملکوتی‌خواه،‌ همچنین طبق قانون پیشنهاد شده «شبکه تلویزیونی کشاورزی» توسط صدا و سیما ایجاد شود تا بتوان الگوسازی مصرف، آموزش و ترویج شیوه‌های نوین کشاورزی را در قالب این شبکه محقق کرد و نیز نسبت به نگهداری و مدیریت امکانات کشاورزی اقدام کرد.
رئیس بازرگانی معاونت نظارت راهبردی رئیس‌جمهوری افزود: در این باره مسئولان صدا و سیما کارهای خوبی انجام داده و طبق قانون 15 میلیارد تومان برای ایجاد این شبکه تلویزیونی توسط مجلس تصویب شده اما قطعا هزینه‌های راه‌اندازی آن بیشتر از این میزان بوده و در حال حاضر با همکاری وزارت جهاد کشاورزی در تلاش برای تاسیس این شبکه هستیم.
تهران هنوز به مرحله بحران آب نرسیده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران با بیان اینکه تهران هنوز به مرحله بحران آب نرسیده است گفت: در زمان پیک، مصرف آب تهران روزانه 1 میلیون متر مکعب افزایش می‌یابد.
به گزارش مهر، خسرو ارتقایی با اعلام اینکه دشت‌های استان تهران وضعیت مناسب آبی ندارند گفت: بخشی از فرونشت زمین به دلیل پایین آمدن سفره‌ها و بخشی به خاطر کسری آب‌های زیرزمینی است که به دلیل برداشت‌های بی‌رویه آب صورت گرفته است.مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اظهار داشت:‌ اگر بارندگی‌ها در یکماه آینده به همین روال باشد و میزان مصرف آب تغییر نکند، مجبوریم با شرایط آن زمان تصمیم‌گیری کرده و آب را مدیریت کنیم.
وی با بیان اینکه از ابتدای مهرماه گذشته نشست‌های متعددی با شرکت آب و فاضلاب تهران برگزار شد گفت: برای اینکه برداشت آب از مخزن سدها به حداقل برسد، در طول زمستان بیشتر از آب‌های زیرزمینی استفاده شده تا آب سد به نوعی ذخیره شود.این مقام مسئول در وزارت نیرو بیان داشت: راهکارهای زیادی برای مدیریت آ‌ب در تهران با همکاری شرکت آب منطقه‌ای تهران و آب و فاضلاب تهران پیش‌بینی شده که حفر 70 تا 80 حلقه چاه توسط شرکت آب و فاضلاب، کاهش 70 میلیون متر مکعبی مصرف به وسیله برنامه‌های فرهنگی و مشارکت مردم در بحث صرفه‌جویی و مدیریت فشار شبکه از این دست است.
ارتقایی گفت: بهره‌برداری از تصفیه خانه 7 تهران در نیمه نخست امسال که 10 تا 15 متر مکعب آب را تامین می‌کند، بخشی از کمبود آب تهران را جبران می‌کند.
وی با بیان اینکه تهران هنوز وارد بحران آب نشده است گفت: مصرف آب تهران افزایش یافته و اگر افزایش میزان مصرف آب ادامه یابد، باید روش‌های کاهش مصرف اجرایی شود.