kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۹۴۳
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۳

تشتت جبهه اصلاحات در آستانه انتخابات دهم (پاورقی)

Research@kayhan.ir

دلخورى ابطحى از موسوى به انتخابات نهم رياست‌جمهورى برمى‌گشت كه موسوى درخواست اعضاى مجمع روحانيون مبارز را براى شركت در رقابتهاى انتخاباتى رد كرده بود.
اين اختلافها و تفرّق در حمايت از نامزدها در ديگر احزاب اصلاح‌طلب نيز اتفاق افتاده بود. حزب كارگزاران سازندگى نيز كه پشتوانه مالى خوبى براى سيد محمد خاتمى در انتخابات هفتم رياست‌جمهورى بود، همانند مجمع روحانيون مبارز دچار تفرق آراء شده بود.
در حالى كه مجموعه غالب حزب، پس از ديدار با هاشمى رفسنجانى حمايت خود را از ميرحسين موسوى اعلام كرده بود، تعدادى از اعضاى اصلى آن همچون؛ غلامحسين كرباسچى، عطاءالله مهاجرانى و محمدعلى نجفى، شيخ اصلاحات را كانديداى اصلح خود دانسته و به ستادهاى انتخاباتى او پيوسته بودند.
اوضاع نابسامان اصلاح‌طلبان در معرفى كانديداى واحد، آن‌چنان رو به افزايش بود كه تعدادى از هواداران موسوى در نجف‌آباد اصفهان، سخنرانى كروبى را به تشنج كشاندند. اين درگيرى ميان هواداران موسوى و كروبى باعث شد تا سيد محمد خاتمى با ميانجيگرى ميان آنان بيان كند :
«خودمان نبايد خداى ناكرده كارى بكنيم كه سبب سوء استفاده ديگران شود و از ناحيه ما به تضعيف يكديگر و نمايش دادن اختلاف بينجامد . . . اين مسأله خطرناك است، بايد متوجه باشيم كه اين پوست خربزه بسيار خطرناكى است زير پاى ما گذاشته شده تا از ناحيه خودِ ماها ايجاد اختلاف شود».612
اين عضو ارشد مجمع روحانيون مبارز كه صحنه رقابت در انتخابات را خالى كرده بود، همواره براى رسيدن به كانديداى مشترك براى پيروزى اصلاح‌طلبان در انتخابات رياست‌جمهورى تأكيد مى‌كرد. وى در اين باره به خبرنگار ايسنا گفت :
«به دو كانديدايى كه در عرصه هستند، گفته‌ام شايسته است به اين نتيجه برسند كه در انتخابات پيروز شويم و وحدت و تجمع آراء از اين كه چه كسى روى كار باشد مهم‌تر است. خودِ دوستان و مردم هم مى‌توانند اين تشخيص را بدهند، كجا امكان رأى‌آورى بيشتر است؛ يا حداقل بايد به ساز و كارى براى جلوگيرى از تفرق آراء رسيد كه درنهايت براساس آن تقسيم نهايى گرفته شود».613
درنهايت مجمع روحانيون مبارز پس از اعلام حمايت حزب مشاركت و سازمان مجاهدين و حزب كارگزاران سازندگى، از ميرحسين موسوى حمايت كرد و راهبرد «آمدن يا نيامدن» با حضور ميرحسين موسوى و حمايت قاطع اصلاح‌طلبان از وى به انجام رسيد.
___________________________________
612- روزنامه كيهان، به تاريخ 28/2/1388.
613- روزنامه آفتاب يزد، به تاريخ 7/2/1388.