kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۷۵۶
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱
رئیس ‌سازمان محیط زیست:

اشکالات شورای نگهبان به موافقتنامه پاریس وارد است

رئیس‌سازمان محیط زیست گفت: شورای نگهبان موافقتنامه پاریس را برگشت داده که البته‌اشکالاتی هم وجود دارد و باید رفع شود.

به گزارش تسنیم، عیسی کلانتری در نشست خبری، درباره برنامه‌های سازمان محیط زیست در حوزه بین‌الملل اظهارداشت: یکی از مهم‌ترین مسائل بحث موافقتنامه پاریس بوده است که شورای نگهبان آن را برگشت داده که البته‌اشکالاتی هم وجود دارد و باید رفع شود.
کلانتری افزود: خوشبختانه گروه بین‌الملل سازمان محیط زیست این موضوع را بررسی کرده و مشکلات موافقتنامه قابل رفع است چرا که در مورد 12 درصد تعهدی که ایران داده است فقط می‌توانیم چهار درصد را اجرا کنیم و هشت درصد باقی می‌ماند که در حقیقت‌اشکالات شورای نگهبان هم در این رابطه به حق بوده و قابلیت اصلاح دارد، بدون آنکه مشکلی به وجود آید.
وی با بیان اینکه شورای نگهبان بابت تعهدات منافع مالی و برخی مشکلات دیگر ایراداتی را وارد دانسته بود، گفت: این توافقنامه قابلیت اصلاح را دارد و دستاورد بزرگی از نظر بنده محسوب می‌شود و ما نیز مشکلات مربوطه را حل خواهیم کرد.
فاصله سوخت مصرفی با شرایط ایده‌آل
رئیس‌سازمان محیط زیست درباره آلودگی هوا در کلانشهرها و تهران اظهارداشت: منشأ آلودگی هوا در فصل‌های مختلف تفاوت دارد، در فصل سرد بیشتر آلودگی هوا به سوخت گازوئیل بر می‌گردد اما در فصل گرم همه عوامل در آلودگی هوا دخیل هستند.
کلانتری ادامه داد: حدود دو ماه پیش جلسه‌ای با مدیران عامل خودروسازان برگزار کردیم و دغدغه‌های خود را اعلام کردیم‌؛ سوخت مصرفی به‌ویژه بنزین در کلانشهرها ارتقا یافته اما هنوز با شرایط ایده‌آل فاصله دارد و مسئولان ذی ربط نیز قول داده‌اند تا پایان برنامه ششم این شرایط محقق شود اما با سوخت غیراستاندارد و خودروی غیراستاندارد نمی‌توانیم هوای سالم و پاک داشته باشیم.
وی افزود: وزارت صنعت و معدن قول داده که واحدهای تولید موتورهای برقی را هر چه سریع‌تر راه‌اندازی کند چرا که بخش بزرگی از آلودگی هوا به موتورسیکلت‌ها برمی‌گردد که البته تمامی این فعالیت‌ها ممکن است یک تا دو سال به طول بینجامد اما در حال حاضر تقریباً همه بنزین‌های ما زیر یک درصد بنزن دارند که استاندارد آن هم همین یک درصد است اما در برخی موارد گوگرد سوخت ما بالاتر ازppm50 است.
عدم مشکل تولید تیلاپیا در کشور
رئیس‌سازمان محیط زیست درباره ممنوعیت واردات تیلاپیا و پرورش آن در کشور گفت: در حال حاضر 7/5 میلیون تن تیلاپیا در جهان تولید و مصرف می‌شود بنابراین ما نیز بعد از ممنوعیت واردات، بحث تولید در کویر را مد‌نظر قرار داده‌ایم که تصور می‌کنم مشکلی نداشته باشد.
وی اظهارداشت: در حال حاضر تیلاپیا در عراق تولید می‌شود و وارد هورالعظیم می‌شود و گونه‌ای بسیار مضر محسوب می‌شود و ما نباید با یک حرف کشور را از یک منبع برحذر کنیم؛ سؤال این است که تیلاپیای تولیدی در بافق یزد از این استان به کجا می‌رود؟ در این استان که رودخانه وجود ندارد بنابراین به‌صورت سرپوشیده که آسیبی به محیط زیست نمی‌رسد، تولید خواهد شد.
جای مردم باشم سوار خودروی داخلی
با این کیفیت نمی‌شوم
رئیس‌سازمان محیط زیست گفت: وقتی رقابت نیست خودروساز به خود زحمت نمی‌دهد خودروی پاک تولید کند. ما در برخی موارد خلاف نسخه‌های بین‌المللی رفتار می‌کنیم از طرفی می‌خواهیم به هر قیمتی که شده از دو تا خودروساز دفاع کنیم و به قیمت بسیار ارزان هم سوخت به آن می‌دهیم در حالی که همه جای دنیا سیاست خودروی نسبتاً ارزان و سوخت نسبتاً گران است.
به گزارش فارس، کلانتری با بیان اینکه من اگر جای مردم باشم سوار خودروی داخلی با این کیفیت نمی‌شوم، افزود: تأمین‌کننده سوخت ما چون مواد اولیه‌اش ارزان است، انگیزه‌ای ندارد که سوخت سالم تولید کند و می‌گوید من در همین گازوییل لیتری ۱۰۰ تومان ضرر می‌کنم. ما باید سیاست‌هایمان را عوض کنیم. جهان با یک عقلی به جایی رسیده است ما که از جای دیگری نیامده‌ایم. جهان به این نتیجه رسیده خودرو با کیفیت خوب و سوخت خوب با قیمت مناسب ارائه شود و ما به التفاوتش از قیمت سوخت تأمین شود.
وی تأکید کرد: باید ببینیم کشور ما چقدر ظرفیت و توان دارد. آیا می‌خواهیم حیات کشور صرفاً تا پنج سال ادامه داشته باشد؟ اینکه بخواهیم به هر قیمتی در همه چیز خودکفا باشیم شدنی نیست. پتانسیل کشور اندازه‌ای دارد. باید با گفت‌وگو درباره پایداری منابع و توان سرزمینی کشور مسائل را حل کنیم.
کلانتری با ‌اشاره به اصلاح قیمت نان از سوی دولت احمدی‌نژاد ابراز داشت: این مسئله باعث شد نان جای خوراک دام را نگیرد و مصرف گندم پنج میلیون تن کاهش یافت. باید مصارفمان را پایدار کنیم.
پروژه حفاظت
 از یوزپلنگ ایرانی ادامه می‌یابد
حمید ظهرابی معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز در این نشست خبری در پاسخ به پرسشی درباره سرنوشت پروژه بین‌المللی حفاظت از یوزپلنگ آسیایی پس از بازداشت فعالان این پروژه، گفت: حفاظت از یوزپلنگ آسیایی یک پروژه بین‌المللی با UNDP بوده است. شرکت میراث پارسیان به عنوان همکار این پروژه وارد شده بوده است. بنابراین سرنوشت میراث پارسیان ارتباطی به سرنوشت پروژه نخواهد داشت.