kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۸۵
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۲۲

تغییر مدیر مرکز هنرهای نمایشی و مسئله ابتذال(اخبار ادبی و هنری)

مدیرکل مرکز هنرهای نمایشی تغییر کرد و مهم‌ترین انتظار از وی نزدیک‌تر کردن محتوای آثار به فرهنگ و ارزش‌های کشورمان است.

مهدی شفیعی روز گذشته با انتشار یادداشتی از استعفای خود از مدیریت مرکز هنرهای نمایشی خبر داد و در عین حال اعلام کرد که شهرام کرمی به زودی جای وی را خواهد گرفت.
در دورانی که شفیعی رئیس‌مرکز هنرهای نمایشی وزارت ارشاد بود حجم آثار مبتذل و هنجارشکن در تئاتر افزایش یافت و یکی از دلایل کناره‌گیری وی از این سمت نیز عدم توان مقابله با مافیای ابتذال در تئاتر بود. در این دوران «تجاری سازی» جای خصوصی‌سازی را گرفت و تالارهای نمایشی برای افزایش فروش نمایش‌ها به سمت لودگی و تحقیر فرهنگ و ارزش‌های کشورمان رفتند.
اما نگاه شهرام شفیعی که از وی به عنوان رئیس‌جدید مرکز هنرهای نمایشی یاد می‌شود نیز تفاوت چندانی با شفیعی نمی‌کند. کما اینکه وی چند روز قبل در مصاحبه با روزنامه‌ای از دو نمایش «روز عقیم» و «شوایک» به عنوان آثار برتر با موضوع اجتماعی یاد کرده بود! یعنی دقیقا دو نمایشی را به عنوان آثار برتر از نگاه خود انتخاب کرد که به خاطر آنها مرکز هنرهای نمایشی با انتقادات بسیار زیادی مواجه شد.
به‌نظر می‌رسد که تغییر مدیر مرکز هنرهای نمایشی به تنهایی برای سالم‌سازی فضای تئاتر کفایت نمی‌کند و باید سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌های کلان این مرکز به سود تئاتر ارزشی و انقلابی متحول شود، در غیر این صورت نمی‌توان امیدی به تحول در تئاتر کشور داشت.