kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۸۶۳۴
تاریخ انتشار : ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۵
چرا می گوئیم فوتبال ما هنوز راه خود را پیدا نکرده است؟!

اوج بی برنامگی در فدراسیون فوتبال 5 ستاره موافقت فیفا با برگزاری دیدار ایران و منتخب محلات سیرالئون!

فدراسیون فوتبال ایران خوشبین است روابطی که در سفر اخیر اینفانتینو به تهران ایجاد شده کار کند و با توجه به اینکه هزینه سفر این تیم عجیب و غریب پرداخت شده، مسابقه امروز برگزار شود، اما سوال مهم این است که اساسا چگونه این تیم برای انجام بازی دوستانه انتخاب شده، آن هم در شرایطی که فدراسیون‌های فوتبال از وضعیت یکدیگر باخبر هستند. مسلما اگر کمی هوشمندی در روابط بین‌الملل فدراسیون پنج ستاره ایران! وجود داشت، هیچ وقت این اتفاق عجیب رخ نمی‌داد.
سرویس ورزشی-

در شرایطی که بازیکنان سیرالئون در تهران به سر می‌بردند و فدراسیون فوتبال با پرداخت هزینه، این تیم ضعیف را برای انجام این مسابقه آخر سالی به تهران دعوت کرده است، فدراسیون جهانی فوتبال(فیفا) اعلام کرده تیم ملی ایران نمی‌تواند روز شنبه (امروز) با تیم آفریقایی بازی کند.
در نامه‌ای که فیفا به فدراسیون فوتبال ارسال کرده، آمده است: به دلیل مشخص نشدن وضعیت فدراسیون سیرالئون از فدراسیون ایران درخواست می‌شود که بازی تا اطلاع ثانوی برگزار نشود. ظاهراً رئیس و دبیرکل فدراسیون فوتبال سیرالئون به دلیل اختلافات و برخی مسائل دادگاهی شده‌اند و برای این فدراسیون سرپرست تعیین شده است. فدراسیون ایران زمانی مکاتبات را با روابط بین‌الملل فدراسیون سیرالئون انجام داد که برای این فدراسیون سرپرست موقت انتخاب شده بود.
براساس این گزارش، روابط بین‌الملل فدراسیون فوتبال سیرالئون هم براساس تأییدیه سرپرست فدراسیون خود اقدام به پذیرش درخواست فدراسیون کشورمان برای برگزاری دوستانه کرده است. فیفا اما به فدراسیون سیرالئون اعلام کرده است تا زمان برگزاری مجمع این فدراسیون، رئیس فدراسیون قبلی را به رسمیت می‌شناسد. زمانی هم که فیفا متوجه برگزاری بازی ایران برابر سیرالئون شد، به فدراسیون ایران نامه‌ای ارسال کرد که تا زمان مشخص شدن وضعیت فدراسیون سیرالئون بازی را برگزار نکند.
فیفا ایشا یوهانسن را به عنوان رئیس قبول دارد
در خصوص شرایط تیم فوتبال سیرالئون باید گفت که اداره فوتبال این کشور از اختلافات عمیق رنج می برد. در این باره همه چیز به دستگیری ناگهانی ایشا یوهانسن رئیس فدراسیون سیرالئون برمی گردد که به جرم فساد مالی  اتفاق افتاد. ایشا یک زن قدرتمند در قاره آفریقا و البته فیفاست و حتی شایعه حضورش به عنوان نامزد ریاست فیفا بعد از بلاتر وجود داشته است .
با این حال او پس از بازداشت کوتاه به محض خروج  ضمن رد هرگونه اتهام اعلام کرد آنچه که موجب دستگیری وی را فراهم کرده پیگیری پرونده یک تبانی در فوتبال این کشور بوده که باعث دخالت مسئولان پرنفوذی شده که دوست ندارند این مسئله افشا شود.
فدراسیون فوتبال سیرالئون بعد از دستگیری یوهانسن بلافاصله رئیس جدیدی پیدا کرد اما فیفا با منع این کشور از انجام انتخابات آنها را به تعلیق تهدید کرد تا  فعلا یک سرپرست موقت اداره فوتبال این کشور را در دست داشته باشد، اگرچه فیفا این شخص را نیز به رسمیت نمی‌شناسد و نامه توافق او با فدراسیون فوتبال ایران را فاقد اعتبار لازم داشته است.
ایشا یوهانسن یک زن مشهور در کشور سیرالئون است که سال‌هاست در فوتبال فعالیت می‌کند و حتی باشگاهی با نام خود در فوتبال این کشور تاسیس کرده که از مهمترین باشگاه‌های این کشور به شمار می‌رود. او که نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آفریقا است طرفداران و دوستان پرنفوذ در فیفا دارد و همین مسائل باعث ایجاد چالشی جدی برای فوتبال سیرالئون و روسای جدید آن شده است. یوهانسن  در خبرهایی که در تاریخ‌های  مختلف از سوی  منابع متفاوت منتشر شده از سوی فیفا به عنوان رئیس فدراسیون معرفی شده اما در فوتبال سیرالئون که البته لیگ داخلی آن نیز برگزار نمی‌شود فعالیت‌ها از سوی یک سرپرست (غیرقانونی از نظر فیفا) دنبال می‌شود!
امیدواری فدراسیون به بازی با تیم محلات سیرالئون
فدراسیون فوتبال ایران خوشبین است روابطی که در سفر اخیر اینفانتینو به تهران ایجاد شده کار کند و با توجه به اینکه هزینه سفر این تیم عجیب و غریب پرداخت شده، مسابقه امروز برگزار شود.
مسئولان فدراسیون از دیروز نامه‌نگاری‌های خود را با فدراسیون جهانی فوتبال انجام دادند و در نهایت این پاسخ را از فیفا دریافت کردند: «این دیدار به شرطی که ایشا یوهانسون، رئیس پیشین فدراسیون فوتبال سیرالئون موافقت خود را اعلام کند، برگزار می‌شود.»
با این شرایط اگر خانم ایشا یوهانسون موافقت کند ایران امروز با سیرالئون دیدار می‌کند، در غیر اینصورت بازی لغو می‌شود.
فارغ از برگزاری یا لغو این دیدار تدارکاتی، سوال مهم این است که اساسا چگونه این تیم برای انجام بازی دوستانه انتخاب شده، آن هم در شرایطی که فدراسیون‌های فوتبال از وضعیت یکدیگر باخبر هستند. مسلما اگر کمی  هوشمندی در روابط بین‌الملل فدراسیون پنج ستاره ایران! وجود داشت، هیچ وقت این اتفاق عجیب رخ نمی‌داد.
جالب است که دیروز خبری با این مضمون منتشر شد که حتی تیم آفریقایی حاضر در ایران که به اسم تیم ملی سیرالئون در هتل المپیک مستقر شده، تیم منتخب محلات این کشور است نه تیم ملی!
براساس اعلام فدراسیون سیرالئون، بازیکنان تیم ‌ملی این کشور از لیگ منتخب محلات شمال این کشور و سرپرست تیم از جنوب سیرالئون انتخاب شده و  یک بازیکن نیز از بخش غربی به تیم‌ ملی دعوت شده تا برابر ملی‌پوشان ایران  قرار بگیرند.
جالب اینکه اوسیانوکروز مربی تیم ملی فوتبال ایران درباره بازی تیم‌های ایران و سیرالئون گفته بود «این حریف آفریقایی با تفکر انتخاب شده تا ایران را محک بزند.»
شرایط این فوتبال رو به راه است؟!
وجود این اتفاقات ناخوشایند و مسائل آزاردهنده، به ما اجازه می‌دهد تا برخلاف گفته‌ها و نظر رئیس‌فدراسیون فوتبال (تاج از وضعیت روبه‌راه فوتبال ایران سخن گفته و ضمن ‌اشاره به صعود پنجگانه فوتبال ایران در رده‌های سنی مختلف و گرفتن لقب «۵ ستاره» از سوی فیفا تاکید نموده که فوتبال ایران «راه» خودش را پیدا کرده است) تکرار می‌کنیم، فوتبال ایران، برای سروسامان یافتن نیاز به کارهای اساسی و اقدامات ریشه‌ای دارد. ساختار این فوتبال باید ترمیم شود و نظام مشخص و سیستم تعریف شده‌ای بر تاروپود آن حاکم شود تا در سایه عملکرد منظم آن سیستم دیگر شاهد اتفاقات اخیر در برگزاری یک بازی تدارکاتی نباشیم!