kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۹۴۳
تاریخ انتشار : ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

اعتراض‌ها به اوضاع وخیم زندان‌های فرانسه بالا گرفت ماکرون وعده اصلاحات داد

فشار مجامع حقوق بشری به فرانسه درباره اوضاع وخیم و نابسامان زندان‌های این کشور و آمار بالای خودکشی در زندان‌ها، ماکرون را به واکنش واداشت. رئیس‌جمهور فرانسه می‌گوید، بعد از مشاهده اوضاع زندان‌ها به این نتیجه رسیده که باید اصلاحاتی را انجام دهد.






 فرانسه به لحاظ شرایط زندانهایش و حقوق زندانیان که شاخه مهمی از حقوق بشر محسوب می‌شود اوضاع «بسیار وخیمی» دارد و به اصطلاح رسانه‌ای‌ها، «شاگرد بد اروپاست.» به طور تقريبي روزانه2 زنداني در زندان هاي این کشور دست به خودکشي مي زنند که سالانه می‌شود چیزی حدود 730 خودکشی!
 اوضاع بحراني زندان هاي فرانسه اما رئيس جمهور اين کشور را مجبور کرده از زندان قديمي «فرن»در حومه پاريس بازديد کند. بازديد ماکرون که با تدابير امنيتي بالايي صورت گرفت در حالي رخ مي دهد که اخيرا کميسر حقوق بشر شوراي اروپا نیز نسبت به وضعيت نابسامان زندان‌ها در فرانسه به اين کشور هشدار داده بود.
آمار بالاي خودکشي‌ها در ميان زندانيان(هر روز 2 نفر)، عدم رعايت حقوق زندانيان، رشد فزاينده زنداني و کمبود امکانات در زندانهاي فرانسه باعث شده اين کشور از کميسر حقوق بشر شوراي اروپايي کارت قرمز دريافت کند. در داخل زندان‌ها نيز اخيرا شاهد سلسله اعتصابات زندانيان به دليل کاهش رسيدگي به آنان و قراردادن امکانات اوليه بر اساس کنوانسيون رسيدگي به زندانيان در زندانهاي فرانسه بوديم.از سوي ديگر، پليس و زندانبانان فرانسوي نيز به دليل کمبود امکانات و پايين بودن دستمزدها و در معرض خطر حملات زندانيان تروريست و خطرناک دست از کار کشيده‌اند که اين موضوع سيستم قضايي فرانسه را هم براي مدتي به چالش کشید. 
ادامه این وضع و گسترش اعتراض‌ها در این کشور مدعی حقوق بشر اما سرانجام موجب شد تا ماکرون عقب‌نشینی کرده و وعده اصلاحات جدی را بدهد. بر اساس این گزارش امانوئل ماکرون رئیس‌جمهور فرانسه دو روز پس از بازدید از زندان «فرن» قول داد این اصلاحات را در حوزه مجازات‌ها انجام دهد. براساس اصلاحات اعلام شده ماکرون، قرار است ۱۱۰۰ پلیس و زندانبان و ۱۵۰۰ مشاور دوباره در زندان‌های فرانسه به کارگیری شوند. نکته حائز اهمیت اینکه در این اصلاحات کوچکترین‌اشاره‌ای به خودکشی زندانیان نشده است.