kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۶۵۵
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۶
یک اقتصاددان:

دولت فعلی 5 سال مملکت را عقب نگه داشت

یک اقتصاددان با تاکید بر اینکه این دولت فعلی 5 سال مملکت را عقب نگه داشت، اعلام کرد دولت در تقویت تولید داخلی بسیار بد عمل کرده است و تمام رزق و روزی خود را در سفره بیگانگان می‌بیند.

عبدالمجید شیخی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه حدود 35 سال پیش دولت اعلام کرد که ما رابطه‌مان را با دلار قطع کردیم، اظهار کرد: رهایی از سلطه دلار و یورو سال‌های پیش می‌توانست انجام شود اما از آنجایی که تاکنون در تشکیل یک دولت اسلامی کارآمد در قوه اجرایی موفق نبوده‌ایم، عملاً خلاص شدن از زیر سلطه دلار و یورو امکان‌پذیر نبوده است.
وی با تاکید بر اینکه این دولت فعلی 5 سال مملکت را عقب نگه داشت و تولید اوضاع نامناسبی پیدا کرد، افزود: متاسفانه این دولت در زمینه حذف دلار و یورو از سیستم مبادلات کشور و نیز تقویت تولید داخلی بسیار بد عمل کرده است و تمام رزق و روزی خود را در سفره بیگانگان می‌بیند.
این استاد دانشگاه ادامه داد: در حال حاضر نیز اگرچه کم‌وبیش به اشتباه خود اعتراف می‌کند اما از آنجایی که صداقت ندارد، حاضر به عذرخواهی از مردم نیست.
شیخی برخی اقتصادخوانده‌های صاحب‌نظر را مخاطب قرار داد و گفت: باید از این افراد سوال شود که برای تثبیت و یا مدیریت شناور دلار چه برنامه‌ای دارند و چقدر برای این موضوع وقت گذاشته‌اند؟ مسلماً در پاسخ به این پرسش باید گفت که هیچگونه برنامه‌ریزی موثر و یا هیچ دغدغه‌ای برای نیل به این هدف وجود ندارد؛ این امر وقت‌سوزی هزینه و خسارت بزرگی برای کشور است چراکه تمام هم و غم مردم و مسئولان به نرخ دلار گره خورده است.وی تشکیل سامانه‌های بانک مرکزی و نیز بسته سیاستی ضدالتهاب آن در راستای مدیریت بازار ارز را تنها یک مُسکن دانست و گفت: اینگونه اقدامات، موقتی و کوتاه مدت هستند.
این کارشناس اقتصادی اضافه کرد: برای ساماندهی این بازار نیازمند برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت هستیم و اگر دولت به مواردی چون پیمان‌های پولی و غیره، توجهی نکند، اوضاع نابسامان بازار ارز همچنان ادامه خواهد داشت.شیخی در پایان، ورود دستگاه‌های نظارتی و امنیتی را برای ساماندهی و مدیریت بازار ارز امری واجب دانست و ادامه داد که این اقدامات همچنان باید استمرار داشته باشد.