kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۶۴۶
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴
توسط بسیج سازندگی‌صورت گرفت

استفاده از پهپاد ایرانی برای گرده افشانی درختان

استفاده کارشناسان از پهپاد داخلی در صنایع کشاورزی و باغداری موجب شده که در زمان اندک نسل اصلاح شده گیاهان و مرکبات ارگانیک تولید شود.

به گزارش سازمان بسیج سازندگی، سعید حسن شاهی؛ کارشناس اجرایی ساخت پهپاد با قابلیت استفاده در صنایع کشاورزی‌، درباره قابلیت‌ها و نحوه اجرای این طرح در استان فارس گفت: همه چیز از یک ایده اولیه شروع شد. شش ماه برای اجرای طراحی‌های اولیه زمان نیاز بود و شش ماه هم کار ساخت انجام می‌شد که با توجه به حساسیت‌های تولید این پرنده آهنی، در مدت کوتاه‌تر از زمان بندی در نظر گرفته شده به سر انجام رسید.
وی افزود: پهپاد اولیه فقط قرار بود به صورت آزمایشی سم‌پاشی انجام دهد. اما خیلی زود ماموریت‌های جدیدی برای آن در نظر گرفته شد و حالا به یک طرح اجرایی پر سود در سطح اداره محیط زیست استان فارس  و در بین باغداران تبدیل شده است. استفاده کارشناسان از پهپاد داخلی در صنایع کشاورزی و باغداری موجب شده که در زمان اندک نسل اصلاح شده گیاهان و مرکبات ارگانیک تولید شود.
کارشناس اجرای طرح ساخت پهپاد سم‌پاش ادامه داد: سم‌پاشی حجم انبوهی از مزارع و باغ‌ها در کمترین زمان ممکن‌، کاهش مصرف سم و کود مایع ، اجرای سم‌پاشی دقیق از طریق کنترل زمینی و جلوگیری از افزایش تلفات و ضایعات  باعث شد که این طرح خیلی زود در بین باغدارهای استان مورد توجه قرار بگیرد.کار به جایی رسیده است که کشاورزان از تیم سازنده در خواست کرده‌اند تا وزن سم مورد استفاده این پهپاد را افزایش بدهند. حسن شاهی با ‌اشاره به قابلیت پهپاد سم‌پاش در رصد و آمار گیری دقیق گونه‌های گیاهی و جانوری افزود: آمارگیری و سرشماری از این گونه‌های نادر عموما به صورت دستی انجام می‌شد که با توجه به خطای  انسانی خیلی قابل استناد نبود. اما حالا خیلی راحت می‌شود نادر ترین  گونه‌ها را مورد رصد و آمار گیری دقیق قرار داد ، بدون اینکه در حوزه استحفاظی و اکوسیستمی آن‌گونه نادر دخالتی داشته باشیم.
کار شناس اجرایی طرح پهپاد سم‌پاش درباره دیگر قابلیت‌های این دستگاه گفت: یکی از کارهایی که پهپاد انجام داد کمک به گرده افشانی درست درخت‌ها به ویژه درخت‌های میوه دار با دقت بالا بود. ضمن اینکه با انتشار و پراکنش باکتری‌ها و حشرات مفید در امر باغداری سعی کردیم به جنگ آفت‌های گیاهی برویم.
گفتنی است ، پهپاد سم‌پاش 18 موتوره با وزن تقریبی 18 کیلوگرم و حداقل پروازی دو متر با سرعت 40 کیلومتر در ساعت ، توانایی پرواز حداکثر 15 تا 20 دقیقه ای  دارد و می‌تواند 9 لیتر سم را جا به جا کند. این پهپاد می‌توانست در هر 15 دقیقه یک هکتار را سم‌پاشی کند که با توجه به درصد  خطای اندک آن این مقدار دقت قابل تحسین بود.