kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۶۴۳
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۹:۵۷
اقتصاد مقاومتی؛ سیاست‌ها و انتظارات در بیانات رهبر انقلاب -6 - آیا می‌توان به اینها اعتماد کرد؟

رهبر انقلاب: روی کاغذ یک چیز می‌نویسند در عمل طوری دیگر رفتار می‌کنند

نویسنده: ناصر عابدی

بارها در همین جلسه و جلسات گوناگون دیگر عرض کرده‌ام که [موضوع] هسته‌ای بهانه است؛ مسئلۀ هسته‌ای هم نباشد، یک بهانۀ دیگری می‌آورند: مسئلۀ حقوق بشر هست، مسئلۀ حقوق زنان هست، مسائل گوناگون فراوان را می‌سازند؛ جعل کردن و بهانه‌گیری که خیلی مایه‌ای نمی‌خواهد، دستگاه تبلیغاتی و امپراتوری تبلیغاتی هم که در اختیار آن‌هاست. بنابراین، علاج مسئلۀ تحریم، عبارت است از همین اقتصاد مقاومتي.
دشمن داریم، دشمنی که مدام در مقابل ما موانع درست می‌کند
* عزیزان من! کشور می‌تواند پیش برود. اینکه من بارها می‌گویم تمدّن اسلامى و بارها می‌گویم ایران می‌تواند قلّۀ تمدّن اسلامى قرار بگیرد، شعار و رجزخوانى نیست، این نگاه به واقعیّت‌هاى کشور است. ما می‌توانیم؛ ما می‌توانیم اقتصادمان را پیشرفت بدهیم، صنعتمان را پیشرفت بدهیم، کشاورزى‌مان را پیشرفت بدهیم و خودکفایى را در آنجاهایى که خودکفایى لازم است به وجود بیاوریم؛ مسئولین باید تلاش کنند. همان‌طور که اوّل گفتم، هرکس مسئول است حقّ آن مسئولیّت را اداء کند و تلاش لازم را انجام بدهد.
البتّه دشمن داریم و دشمن دارد دشمنى می‌کند. ما در یک جادّۀ آسفالته حرکت نمی‌کنیم؛ مدام در مقابل ما موانع درست می‌کنند. چه کسى موانع درست می‌کند؟ دشمنان ما و در رأس دشمنان ما آمریکا و صهیونیسم؛ اخلال می‌کنند، خدعه می‌کنند، دلشان هم می‌خواهد ما نفهمیم این خدعه را؛ گاهى از دور گلایه می‌کنند که چرا نسبت به ما بدبینید. خب مى‌بینیم چیزهایى را که باید بدبین باشیم؛ نمی‌شود چشم خودمان را ببندیم. الآن در معاملات بانکى کشور ما اختلال وجود دارد که این را همۀ مسئولین دارند می‌گویند. ارتباطات و معاملاتِ متوقّف به مبادلات بانکى، الآن اینجا با کندى و با زحمت انجام می‌گیرد؛ چرا؟ می‌گویند بانک‌هاى بزرگ دنیا حاضر نیستند. خب چرا حاضر نیستند؟ مگر مرض دارند؟ بانک براى این به وجود آمده که تعامل ایجاد کند. فلان بانک معروف و بزرگ دنیا چرا نخواهد با بازار هشتاد میلیونىِ یک کشورى با این‌همه ثروت معامله کند؟ یک مانعى وجود دارد؛ این مانع کیست؟ آمریکا. با کم‌وزیادش، بنده صد بار گفته‌ام که به آمریکا نمی‌شود اعتماد کرد؛ حالا دارد کاملاً روشن می‌شود. روى کاغذ می‌نویسند که بروند بانک‌ها با ایران معامله کنند - که این روى کاغذ است و ارزشى ندارد - امّا در عمل جورى در دل بانک‌ها هراس مى‌اندازند که آن‌ها نزدیک نیایند؛ ایران‌هراسى. می‌گوید که ایران یک کشور تروریست است و ما ممکن است مثلاً به‌خاطر روش‌هاى تروریستى [این‌] کشور، ایران را تحریم کنیم؛ خب، معناى این چیست؟ این پیام به بانک‌هاست که حواستان جمع باشد؛ ایران ممکن است تحریم بشود؛ جلو نروید. روى کاغذ می‌نویسند: بانک‌ها بروید معامله کنید، بخشنامه صادر می‌کنند امّا در عمل کارى می‌کنند که بانک جرئت نکند جلو بیاید، سرمایه‌دار خارجى جرئت نکند بیاید سرمایه‌گذارى کند؛ عملاً دارند این کار را می‌کنند. حالا خودشان از همۀ تروریست‌ها بدترند؛ خودشان به تروریست‌هاى نام‌ونشان‌دار کمک کردند، هنوز هم طبق اطّلاعات ما دارند کمک می‌کنند؛ آن‌وقت به ایران می‌گویند تروریست! طرف - جناب آمریکایى- می‌گوید که علّت اینکه سرمایه‌دارها و سرمایه‌گذارها نمى‌آیند در ایران سرمایه‌گذارى کنند اوضاع داخلى ایران است؛ اوضاع داخلى ایران چه‌اش است؟ در این منطقه امن‌تر از ایران کجاست؟ خود آمریکا امن‌تر از اینجاست؟ آمریکا که طبق آمارهاى خودشان هر روز چند نفر از مردم کشته می‌شوند با ترور، امن‌تر از اینجاست؟ کشورهاى اروپایى با این تظاهرات مردمى، با این مشکلات کارگرى، با این مشکلات اقتصادى امن‌تر از اینجا هستند؟ [ایران،] کشورى امن، کشورى متّحد.
اوضاع داخلى ایران به‌رغم دشمنان، به‌کورى چشم دشمنان، اوضاع بسیار خوبى است. وقتى مسئول آمریکایى می‌گوید که نظام تحریم‌هاى ضدّ ایرانى از بین نرفته است، معنایش چیست؟ معنایش این است که سرمایه‌گذار خارجى بترسد و نزدیک نیاید؛ این‌ها دارند ایران‌هراسى راه مى‌اندازند. با صراحت دارند مردم را از ایران می‌ترسانند براى اینکه کسى نزدیک نشود؛ این دشمن ماست. خب، این دشمن هست؛ ما براى هر فعّالیّتى که انجام می‌دهیم، باید وجود این دشمن را مفروض بگیریم.
علاج مشکلات کشور
 در درون کشور  است
* اقتصاد مقاومتى قدم بلندى است که در این زمینه‌ها می‌توان برداشت و دستگاه‌هاى دولتى و دستگاه‌هاى مدیریّت کشور - چه در مجلس، چه در دولت، چه بخش‌هاى گوناگون - وظایفى در این زمینه دارند. علاج مشکلات کشور، اقتصاد مقاومتى است. علاج مشکلات کشور را - چه مشکلات اقتصادى، چه مشکلات سیاسى - بیرون از این مرزها نمی‌شود پیدا کرد. کار بکنند؛ هرکس هر تلاشى بلد است، انجام بدهد؛ ما هم موافقیم، بارها هم گفته‌ایم، از همۀ کسانى که در بخش‌هاى مختلف - خارجى، داخلى - ابتکار دارند و حرکت دارند و تحرّک دارند، ما دفاع می‌کنیم - دفاع صمیمانه و واقعى، نه دفاع صورى - امّا معتقدیم آن‌چیزى که علاج مشکلات کشور است، در درون کشور است، در درون وجود من و شماست. ما هستیم که می‌توانیم اقدام بکنیم؛ بلد باشیم که چه‌کار بکنیم و بفهمیم که راه درست کدام است و با جرئت و دلیرى آن کار را انجام بدهیم؛ آن‌وقت مشکلات کشور بلاشک حل خواهد شد. یک گام بزرگ و بلند، همین اقتصاد مقاومتى است.‌