kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۱۰۲
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پایگاه رأی روحانی با ریزش جدی مواجه شده است

حاشیه‌سازی و بی‌توجهی به مطالبات مردم از سوی برخی از دولتمردان، صدای روزنامه‌های حامی دولت را نیز درآورده است. این مسئله موجب شده است که روزنامه‌های زنجیره‌ای به صراحت از ریزش پایگاه رای روحانی خبر ‌دهند. علیرغم مستندات ارائه شده درخصوص، شبکه جاسوسی در پوشش فعالیت محیط‌زیستی ارگان رسانه‌ای دولت همچنان به دفاع از این جاسوس‌ها می‌پردازد.

سرویس سیاسی-

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «اگر به صورت واقع بینانه به وضعیت جامعه نگاه کنیم متوجه می‌شویم که در شرایط کنونی پایگاه رأی آقای روحانی نسبت به انتخابات ۹۶ با ریزش جدی مواجه شده است.به همین دلیل در مرحله نخست دولت باید با یک رویکرد آسیب‌شناسانه دلایل این ریزش آرا را مشخص کند تا در آینده با مشکلات جدی‌تری مواجه نشود. هنگامی که مردم مشاهده کنند دولت آقای روحانی به وعده‌هایی که به آنها داده عمل نکرده و یا اینکه در راستای تحقق این وعده‌ها حرکت نمی‌کند به صورت طبیعی پایگاه اجتماعی آقای روحانی با ریزش مواجه خواهد شد».
این روزنامه حامی دولت در ادامه نوشت: «دولت آقای روحانی ارتباط عمیق و دقیقی با مردم ندارد و این مسئله می‌تواند در آینده برای دولت چالش‌های بیشتری به وجود بیاورد».
لازم به ذکر است که بر طبق نظرسنجی اخیر مرکز دولتی ایسپا، ۶۹ درصد شرکت کنندگان، بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار را خواستار شده و پاسخ 74/8 درصد از شرکت کنندگان به این پرسش که آیا از شرایط اقتصادی رضایت دارید، منفی بوده است.
اکنون مطالبه اصلی مردم حل مشکلات معیشتی است و دولت می‌بایست از تمام ظرفیت‌های خود برای رفع این مشکل بهره ببرد. اما متاسفانه در شرایط فعلی، حاشیه‌سازی جای اقدام و عمل را گرفته است.
چندی پیش روزنامه اعتماد در مطلبی نوشته بود:«این روزها عده‌ای معتقدند که آقای رئیس‌جمهور مطابق آنچه متعهد شده و پیمان بسته عمل نکرده است. از طرف دیگر آقای روحانی نیز در سخنرانی اخیر خود مدعی شده است که من به پیمانم وفادارم، مردم هم باشند...برداشت ما این است که با این دست فرمان نمی‌توان ادامه داد. همین که آقای رئیس‌جمهور خودشان را مرجع تشخیص پایبندی به پیمان اعلام کرده است، نشانه‌ای از مشکل است؛ بنابراین ضمن حمایت از دولت و آقای روحانی معتقدیم که باید به انتقادات بیشتر توجه کرد. منظورمان فقط شنیدن آنها نیست، پاسخ دادن و اجرا کردن آنها نیز هست».
پشت پرده تشکیک در جرم جاسوسان
روزنامه ایران دیروز گفت‌وگویی را با علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات درباره دستگیری افرادی که در پوشش فعالان محیط زیست، جاسوسی می‌کردند، منتشر کرد.
در مقدمه این مصاحبه آمده است: «به دنبال بازداشت چند فعال محیط زیست به اتهام جاسوسی از سوی یک نهاد امنیتی، این بحث مطرح شد که نهاد و مرجع تشخیص فعالیت‌های جاسوسی، کدام است؟ علی مطهری نایب رئیس‌مجلس، این امر را در تخصص وزارت اطلاعات دانست و تأکید کرد دستگاه‌ها در کار هم مداخله نکنند. حجت‌الاسلام علی یونسی، وزیر اطلاعات دولت اصلاحات نیز چنین نظری دارد.»
یونسی به ایران گفته است: «سازمان، مرکز یا نهادی که می‌تواند تشخیص دهد فلان فرد ضدانقلاب هست یا نیست، یا سازمانی که باید پاسخ استعلام‌ها درباره افراد را بدهد، یا جایی که باید تشخیص بدهد کسی جاسوس هست یا نیست، تنها وزارت اطلاعات است.»
از آنجا که اغلب جاسوسان دستگیر شده در سالیان اخیر با برخی مراکز مهم تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز دولت در ارتباط بوده‌اند، ریشه رویه حامیان دولت و برخی مسئولان دولتی در ایجاد شائبه و تشکیک در روند رسیدگی به جرائم این افراد را در همین موضوع می‌توان جستجو کرد. علاوه بر اینکه این رویه مسبوق به سابقه است و در شرایطی که محکومیت دری اصفهانی، از اعضای دو تابعیتی تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای به جرم جاسوسی قطعی شده بود، وزیر اطلاعات گفت که وی نه تنها مرتکب جاسوسی نشده بلکه در برابر هجمه‌هایی که برخی سرویس‌های بیگانه به وی داشته‌اند، هوشیارانه مقاومت کرده است! این فرد از روحانی مدال افتخار و سکه دریافت کرده بود. نزار زکا، سیامک و باقر نمازی و جیسون رضائیان نیز جاسوسانی بودند که به مراکز دولتی نفوذ کرده بودند. خردادماه گذشته نیز سخنگوی قوه قضائیه، خبر دستگیری یک جاسوس مرتبط با دفتر حسام آشنا (مشاور رئیس‌جمهور) را تأیید کرد. کاووس سید امامی نیز که در پوشش فعالیت‌های زیست محیطی، اطلاعات مراکز هسته‌ای و موشکی ایران را به بیگانگان منتقل می‌کرده، توانسته بود در بین برخی مسئولان دولتی اعتبار خاصی برای خود کسب کند.
وعده‌های فضایی!
آش وعده‌های دروغ و فضائی دولتمردان به قدری شور شده که روزنامه‌های زنجیره‌ای که نقش تبلیغاتچی را برای این جریان ایفا می‌کنند و با تیترهای فرعی و خنثی درصدد توجیه و ماله‌کشی ناکارآمدی دولت هستند نیز به حرف آمده‌اند.
روزنامه زنجیره‌ای بهار با انتقاد از وعده ایجاد یک میلیون و سیصد هزار شغل در سال آینده از سوی محمد باقر نوبخت سخنگوی دولت نوشت:«محمدباقر نوبخت مدتی پیش نیز چنین وعده‌ای را مطرح کرده بود که در نشست خبری رئیس‌جمهور مورد پرسش خبرنگاران قرار گرفت. روحانی هنگام مواجه شدن با این سؤال با خنده‌ای که نشانه‌هایی از تعجب هم همراه آن بود رو به خبرنگار گفت: آقای نوبخت قول دادند؟! خب از خودشان بپرسید، توضیح دهند!»
این جریان که پیش‌تر و در جریان انتخابات ریاست جمهوری رقبای روحانی را به فریبکاری و دادن وعده دروغ به مردم در ایجاد سالی یک میلیون شغل متهم می‌کرد در ادامه نوشت:«هنگامی که یکی از مسئولان ارشد اقتصادی دولت چنین بی‌محابا از اعداد نجومی ایجاد شغل سخن می‌گوید که خود به خوبی به عدم امکان تحقق آن واقف است دیگر نمی‌توان انتظار داشت که شاهد اعتماد مردم به آمارهای مثبت ارائه شده از سوی مراکز دولتی باشیم».
جاده صاف‌کن‌های فرافکنی
روزنامه اعتماد در شماره روز یکشنبه یادداشتی به قلم «سیدمحمد بهشتی» رئیس‌پژوهشگاه میراث فرهنگی، عضو شورای عالی میراث فرهنگی و گردشگری و رئیس‌کمیته ملی ایکوم ایران منتشر کرد که می‌توان برای آن یادداشت رده «جاده صاف کردن برای پروژه‌های فرافکنی» در نظر گرفت!
بهشتی در پایان نوشته‌اش ضمن ارائه تصویری کژ از فحوای انتقاد طیف منتقدان دولت نوشته که این گروه «اصلا ميلي به تذكر و يادآوري تلخي‌ها ندارد. شاهدش آنكه دايما دولت كنوني را بابت يادآوري خسارات گذشته شماتت مي‌كند. اين جريان از يادآوري بيم دارد؛ چون مي‌ترسد جامعه به فكر مطالبه از‌دست‌رفته‌هايش بيفتد. اما خوشبختانه كسي كه بيشترين كمك را به يادآوري مي‌كند رييس دولت آن وقت است؛ كسي كه با حضور گاه و بيگاهش در موقعيت‌هاي مختلف يادآور تلخ‌كامي‌هاست. خوشبختانه شخصيت او به ترتيبي است كه براي يادآوري آن دوران كذايي به جامعه، نيازي به صحبت كردن نيز ندارد. ايشان حكم همان ريسمان سياه و سپيدي را دارد كه آينه عبرت مارگزيده‌هاست».
آیا به راستی چنین است؟ آیا حرف جریان منتقد دولت الزاما ماهیت انتقاد دولتمردان نسبت به گذشته را نمی‌پسندد یا چرایی، هدف و چگونگی آن مورد انتقاد است؟ دست کم در روزنامه کیهان بارها و بارها این توضیح داده شده و اگر آقایان اراده بر کشف حقیقت داشتند قطعا آن را می‌یافتند. حال اصلا این نکته را بیان نمی‌کنیم که خدای ناکرده یافته‌اند و کژ و مژ ارائه می‌دهند آن را.
تمام سخن در کوتاه‌ترین حالت این است (که امیدواریم آقای بهشتی نیز بی‌اغراض سیاسی دریابند آن را): متاسفانه دولتمردان تدبیر و امید از یادآوری گذشته سنگری ساخته‌اند برای فرار از کم‌کاری‌ها، بی‌تدبیری‌ها و سهل انگاری‌ها. حال اگر این یادآوری با ارجاع گزاره‌های درست صورت گیرد تنها همین یک انتقاد که از ضعفی در گذشته برای توجیه کم‌کاری اکنون سوءاستفاده شده مطرح است و اگر با ارجاع گزاره‌های نادرست ابراز می‌شود که علاوه بر موردی که گفته شد ارائه اطلاعات مغلق نیز بر آن افزوده می‌شود.
رئیس‌جمهور و ایفای یک نقش!
دولتمرد مانند مردم عادی جامعه نیست، او به سبب مسئولیت اجرایی که دارد خود باید پاسخگو باشد. بدل شدن جایگاه پاسخگویی به جایگاه مطالبه‌گری اتفاقی است که در این دولت به وقوع پیوسته و انتقاد به این رویکرد است. حال اگر وزیری خود در 5سال هیچ دستاوردی نداشته و در عین حال به کارنامه دیگران بتازد بر آنچه نامی می‌توان نهاد؟ برای نمونه در فقره مسکن قریب به پنج سال از دولت تدبیر و امید سپری شده و تاکنون این وزارتخانه آجری روی آجر دیگر نگذاشته در این حال هجمه‌های گسترده به پروژه مسکن مهر چرا و با چه هدفی صورت می‌گیرد؟ پاسخ این سؤال را در سطرهای انتهایی این یادداشت بخوانید که این مدیر دولتی می‌نویسد این گونه ارجاعات فراوان و گاه و بیگاه به گذشته به این خاطر صورت می‌گیرد «تا خداي‌ناكرده دوباره بيماري عود نكند. از اين جهت بايد قدردان ايشان باشيم؛ چون ايشان [رئیس‌جمهور] در حال ايفاي نقشي با وجود خواست جريان موافق‌شان‌اند!»
نویسنده به صراحت تاکید کرده است که رئیس‌جمهور محترم در حال ایفای نقشی هستند که از سمت جریان موافق (طیف موسوم به اصلاح‌طلب) به ایشان واگذار شده و چنانکه نویسنده تاکید دارد یکی از این نقش‌ها آن است تا مردم را به قدری بترسانند تا پس از گذشت 8سال تدبیر و امید قدرت همچنان در این جریان بماند. کما اینکه در انتخابات 96 مردم را از دیوار کشیدن در پیاده رو ترساندند. این جماعت به عمد چشمان خویش را بر این واقعیت بسته‌اند که امروز حلقه انحرافی دشمن خود را طیف اصولگرا می‌داند نه اصلاح‌طلب.
دولت به حرف مخالفان و منتقدان گوش کند
روزنامه زنجیره‌ای شرق در یادداشتی به قلم یکی از مدعیان اصلاحات از مسئولان خواست اگر صلاح می‌دانند به حرف منتقدین گوش کنند!
در بخشی از این نوشتار آمده است:«اگر مسئولان کشور صلاح مي‌دانند، مي‌توان سال ٩٧ را به سالي براي ايجاد فضاي تحمل و مدارا بين همه ايرانيان تبديل کرد و اجازه داد معترضان نيز به‌راحتي سخنان خود را بيان کنند. دولت اصلاحات نشان داد تحمل‌و‌مدارا، مي‌تواند نتايج بهتري در همه بخش‌ها به همراه داشته باشد. دولتمردان دولت دوازدهم نيز مي‌توانند در بخش دولت، حرف‌هاي تند مخالفان را تحمل کنند و در اين صورت مي‌توان همين خواسته را از رئيس و سخنگوي قوه قضائيه، مسئولان قوه مقننه، شوراي نگهبان، مجلس خبرگان و... داشت».
روزنامه قانون نیز در یادداشتی در این زمینه نوشته است:«امید داریم که در شرایطی مساعد دولت دوازدهم هر چه سریع‌تر دکترین اجرای حقوق اساسی و عمومی حاکمیت در مواجهه با حق اعتراض و نقد پیاده‌شود که حق نظام اسلامی بر گردن همه خواص سنگینی كرده است».
گفتنی است مسئولین دولت یازدهم و دوازدهم در نزدیک پنج سال گذشته از هیچ توهینی به منتقدین خودداری نکرده و هر انتقاد محترمانه‌ای را با شدیدترین وجه ممکن از شکایت تا فحاشی و هتاکی پاسخ گفته اند، با این وجود سخن گفتن از ضرورت شنیدن صدای مخالفین همواره از سوی حامیان دولت شنیده می‌شود.