kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۰۲۰
تاریخ انتشار : ۰۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۰
گفت وگو با محسن یزدی مستدساز و مدیر مرکز مستند سوره

پیام رهبر انقلاب پیشرفت مستند کشور را تسریع می‌کند


محمدعلی میرزایی

ماه گذشته گروهی از مستندسازان با رهبر معظم انقلاب دیداری داشتند و آنها دغدغه‌ها خود را به معظم‌له بیان کردند. پس از آن معظم‌له پیامی را خطاب به مستندسازان کشور ابلاغ کردند که به عنوان منشور مستند انقلاب اسلامی رونمایی شد. محسن یزدی از مستندساز و مدیر مرکز مستند سوره که ازجمله حاضران در دیدار مستندسازها با رهبر انقلاب بود. به همین مناسبت و درباره این منشور و فضای مستند سازی حاکم بر کشور گفت وگویی را انجام دادیم.
* دلایلی که باعث صدور پیام رهبر معظم انقلاب به مستند سازان شد را چه می‌دانید؟
رهبر انقلاب خودشان معتقد هستند که مستند کارکرد ویژه‌ای نسبت به قالب‌های دیگر برای ارائه حرف انقلاب اسلامی دارد. ایشان معتقدند کارهایی که مستند می‌تواند در این حوزه انجام دهد را شاید مدیوم‌های دیگر کمتر بتوانند. قبلا هم شکل تعامل ایشان با مجموعه‌هایی مثل روایت فتح نیز نشان می‌دهد که ایشان با مستند بیگانه نبودند، ضمن اینکه در سال‌های اخیر از روند رشد مستند هم اطلاع داشتند. همه می‌دانیم که در حدود 10 سال گذشته اتفاقات خوبی برای مستند رقم خورده و ما پیشرفت مناسبی در این زمینه داشتیم علی الخصوص در مستند سازان جبهه انقلاب که به گمان بنده فتنه 88 این روند را تسریع کرد. درکل رهبر انقلاب با گفتمان سازی و ضریبی که به مقوله فرهنگ دادند باعث رشد مستند هم شده‌اند.
* مخاطب اصلی پیام حضرت آقا کیست؟
من معتقد هستم که خطاب اصلی ایشان به مستندسازانی است که برای مردم، انقلاب و نظام فعالیت می‌کنند. شاید در بین بعضی از آنها اختلاف نظر سیاسی هم دیده شود اما ملاک به نظرم منافع کشور و انقلاب است. طبیعتا نمی‌توان کتمان کرد که طیفی از مستندسازان ما در جریان روشنفکری قرار دارند و خودشان هم ادعایی در حوزه انقلاب ندارند و به نظر من مخاطب پیام، این گروه نیستند؛ اگرچه معتقدم این پیام برای تمامی جامعه مستندسازان مفید خواهد بود.
* می توان گفت بخشی از مخاطبان این پیام را متولیان و مسئولان اجرایی حوزه مستند و فیلمسازی دانست؟
حتما توجه بیشتر این پیام به مدیران فرهنگی است اگر چه مخاطب اصلی مستندسازان بودند.
* آیا می‌توان گفت که بعد از این پیام فصل جدیدی در جامعه مستند ساز ما اتفاق افتاده است؟
قطعا با این پیام باید منتظر اتفاقات خوبی در حوزه مستند باشیم.
* شما به عنوان یکی از مدیران مراکز مستندسازی در کشور فضای این حوزه را در کشور چگونه ارزیابی می‌کنید؟
به نظرم کلیت جریان مستند به نفع کشور و به نفع مردم پیش می‌رود. نمی‌شود کتمان کرد عده خیلی کمی هم هستند که برای جوایز بین‌المللی حاضراند دست به هر کاری بزنند اما کلیت جریان مستندسازی کشور این طور نیست. در حوزه جبهه انقلاب هم من معتقد هستم که اتفاقات خوبی در این زمینه افتاده است. حمایت معنوی «آقا» هم این روند را تسریع خواهد کرد اگرچه گمانم بر این است که عمده مدیران مرتبط از ظرفیت‌های مستند جبهه انقلاب اطلاع کافی ندارند.
* مرکز مستند سوره حوزه هنری چشم‌اندازی را برای پرورش نیروهای انقلابی در این زمینه در نظرگرفته است؟
واقعا جزو دغدغه‌های ما است و سعی کردیم که تا اندازه‌ای کشف استعداد را انجام دهیم، چون اول بایستی استعدادها را کشف کرد و بعد آنها را به منصه ظهور رساند. ما با مدیران سایر مراکز مستند سازی هم صحبت کردیم و کارهایی دارد انجام می‌شود. اما اینکه بگویم کار مناسبی انجام داده‌ایم یا خیر متاسفانه جواب منفی است.
* چرا آثار تولید شده خوبی مانند مستند «خارج ازدید» با مشکلاتی مواجه می‌شوند؟
ما نیازمند به مستندهای اطلاع رسان در زمینه‌های سیاسی، تاریخی و فرهنگی هستیم که موضوع مهم «فتنه 88» هم جزو همین هاست. بسیاری از مردم از وقایع پشت پرده این مسئله آگاهی ندارند و طبیعی است که در این زمینه باید اطلاع‌رسانی شود. ما در حوزه پخش هم نیاز به شجاعت و تدبیر هستیم که در تلویزیون این موضوع تا اندازه‌ای با مشکل روبه رو است. تمرکز تلویزیون بیشتر بر برنامه‌های سرگرمی و نمایش است تا پخش مستندهای تاریخی و سیاسی. شاید در مواردی این حرف غلطی محسوب نشود اما از مستند می‌توان بهره‌برداری‌های زیادی کرد کما اینکه تمامی شبکه‌های معاند خارجی با مستند‌های خود به ما لطمه زدند.