kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۹۷۰
تاریخ انتشار : ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۱
سناریوی شیمیایی این بار در شرق دمشق

توطئه کثیف در راه است کلاه سفیدها در غوطه‌شرقی ماسک توزیع می‌کنند!

در پی شکست سناریوی آتش‌بس برای حفظ آخرین پایگاه تروریست‌ها در سوریه، آمریکا و اروپا توطئه کثیف حمله شیمیایی را کلید زده‌اند و می‌خواهند با جان هزاران غیرنظامی در «غوطه شرقی» دمشق بازی کنند و سپس، انگشت اتهام را به سمت ارتش سوریه بگیرند. درست مثل کاری که در خان شیخون کردند.

سرویس خارجی-

دومین نشست شورای امنیت برای اجرای آتش‌بس هدفمند در «غوطه شرقی»، نتیجه نداده و همین مسئله،‌ آمریکا و انگلیس را دستپاچه کرده تا به دنبال راه دیگری برای نجات تروریست‌ها باشند. در حال حاضر ظاهرا هیچ سناریوی فوری دیگری به جز سناریوی شیمیایی وجود ندارد. سناریویی که می‌تواند پای آمریکا را برای وارد آوردن  ضرباتی به ارتش سوریه، باز کند.
برحسب تجارب سال‌های گذشته، سناریوی شیمیایی بدین صورت اجرا می‌شود که ابتدا تروریست‌ها از سلاح شیمیایی استفاده می‌کنند و سپس، آمریکا به بهانه اینکه ارتش سوریه مرتکب چنین اقدامی شده، آن را هدف قرار می‌دهد. مثل ماجرای حمله شیمیایی در «خان شیخون» که به حمله شیمیایی آمریکا علیه پایگاه «الشعیرات» منجر شده بود.اکنون نیز یکی دو ماهی است که اروپا و آمریکا روی سناریوی شیمیایی کار می‌کنند و به طور همزمان، از تریبون شورای امنیت سازمان ملل و رسانه‌های مختلف، جوسازی‌های شدیدی را علیه نظام سوریه آغاز کرده‌اند، و تب ماجرا را تا آنجا بالا برده‌اند که «نیکی هیلی» نماینده آمریکا در سازمان ملل، جمعه گذشته رسما اعلام کرد اگر ثابت شود دمشق از سلاح شیمیایی استفاده کرده است، آمریکا به سوریه حمله می‌کند!در هر حال، این زمینه‌سازی‌ها به نظر می‌رسد که قرار است در «غوطه شرقی» خرج شود، یعنی همان جایی که توطئه آتش‌بس نتیجه نداده است.
اکنون و در شرایطی که ارتش سوریه دو سوم غوطه‌شرقی را در اختیار دارد و چیزی نمانده که بر کل منطقه مسلط شود، فعالیت آمریکا و انگلیس سرعت گرفته و کاملا علنی شده است؛ تسنیم به نقل از «احمد حازم» رئیس شبکه حقوق بشر سوریه اعلام کرده، آمریکا در حال انتقال شمار زیادی از عناصر شکست‌خورده داعش به غوطه شرقی است و علاوه بر آن، عناصر تروریستی توسط نظامیان آمریکایی، سازماندهی می‌شوند. پیش از این خبر رسیده بود که بالگردهای آمریکایی شمار زیادی از سرکرده‌های داعش را از زندان استان«حسکه» خارج کرده و به نقطه نامعلومی برده‌اند. اکنون مشخص می‌شود که مقصد نهایی این تکفیری‌ها، چه بسا همین «غوطه شرقی» بوده است.
قطعات دیگر این پازل نیز گویا توسط انگلیسی‌ها و سران ترکیه در حال تکمیل شدن است؛ کلاه سفیدها که از دستگاه جاسوسی «ام-آی-6» انگلیس دستور می‌گیرند، وارد غوطه‌شرقی شده و در حال توزیع ماسک‌های ضدگاز هستند! نهاد موسوم به «کلاه سفیدها» توسط یک افسر جاسوس انگلیسی ایجاد شده و تحت نام حمایت مدنی از غیرنظامیان سوری، در چارچوب منافع انگلیس، آمریکا و رژیم صهیونیستی فعالیت می‌کند. با توجه به کارنامه کلاه سفیدها، نقش واقعی آنها، راه‌اندازی جنگ روانی علیه دولت سوریه و حمایت تبلیغاتی از جبهه تروریسم است.کلاه‌سفیدها در ماجرای اشغال بخش شرقی حلب توسط تروریست‌ها، تصاویر کودکی را در اختیار رسانه‌ها قرار داده و مدعی شده بودند که اعضای خانواده‌ وی توسط جنگنده‌های روسی - سوری کشته شده‌اند. اما، بعداً و با افشاگری اعضای خانواده این کودک، مشخص شد که کل ماجرا، یک سناریوی ساختگی بوده است.
اکنون نیز براساس گزارش خبرگزاری فارس، کلاه‌سفیدها با انتشار ماسک‌های ضدگاز، می‌خواهند چنین القاء کنند که ارتش سوریه از گازهای شیمیایی استفاده خواهد کرد! درحالی‌که با توجه به روند سریع شکست تکفیری‌ها در این شهر، سوریه نیازی به استفاده از سلاح شیمیایی ندارد. ضمن اینکه این کشور اصولا چنین سلاح‌هایی هم ندارد.
اما، به نظر می‌رسد که توطئه خطرناک‌تری در حال انجام است؛ آمریکا می‌خواهد از طریق عوامل تروریستی خود، دست به یک حمله شیمیایی واقعی بزند و سپس، گناه آن را به گردن دولت و ارتش سوریه بیندازد. گویا توطئه کثیفی در راه است...
نقش ترکیه
اما، سران ترکیه که این روزها به خاطر شکست در عفرین، شدیداً سرخورده شده و ارتش این کشور به همراه تروریست‌های مورد حمایت آنکارا، تحت آتش ارتش سوریه قرار دارند، در سناریوی غوطه شرقی، نقش مکمل را برعهده دارد؛ به گزارش خبرگزاری فارس، دو کامیون حامل گاز کلر از خاک ترکیه وارد سوریه شده است. آنکارا احتمالاً قصد دارد این محموله شیمیایی را دراختیار تروریست‌های «ارتش آزاد» و یا «جبهه النصره» قرار دهد، تا آنها نیز فوراً آن را به غوطه شرقی منتقل کنند.
پیش از این یک بار در سال 2013 سناریوی شیمیایی پیشروی ارتش سوریه را درغوطه شرقی متوقف کرده بود. اما اکنون فقط توقف پیشروی، هدف آمریکا نیست، بلکه این کشور هم قصد دارد دست به حملات موشکی علیه ارتش سوریه بزند. به عبارت دیگر، می‌خواهد نسخه «خان شیخون - الشعیرات» را در سطحی گسترده‌تر تکرار کند.
مورد دیگری که در غوطه شرقی جریان دارد و چهره آمریکا و تروریست‌ها را برملا می‌کند، ممانعت آنها از خروج غیرنظامیان از غوطه شرقی است؛ دولت سوریه ازطریق پخش اعلامیه، از مردم خواسته است منطقه را ترک کنند و حتی مسیرهای امن را هم مشخص کرده است، اما براساس خبری که دیروز خبرگزاری صداوسیما به نقل از اسپوتنیک منتشر کرد، گروه‌های مسلح مانع خروج مردم می‌شوند. این درحالی است که خیلی از ساکنان غوطه شرقی به کمک‌های فوری پزشکی نیاز دارند.
تحولات شمال سوریه
در چهارمین روز حضور نیروهای مردمی وابسته به ارتش سوریه در عفرین، «یگان‌های مدافع خلق کرد» براساس توافقنامه، کنترل شهر «تل رفعت» در استان حلب را به ارتش سوریه واگذار کردند. بازگشت کردها به آغوش سوریه، شرایط را برای ترکیه و حتی آمریکا، سخت خواهد کرد.
دولت ترکیه عملیات «شاخه زیتون» را 30دی ماه با مشارکت 6000 نظامی ترکیه، کلید زده است. هدف این عملیات، اشغال شهر «عفرین» سوریه توسط ارتش ترکیه و تروریست‌های مورد حمایت این ارتش بوده است. این عملیات موفقیت چندانی برای ترکیه نداشته، ولی کردهای سوریه را به دمشق نزدیک‌ کرده است.
پیش از این پیش‌بینی می‌شد که با ورود ارتش سوریه به عفرین، ارتش ترکیه خاک سوریه را ترک خواهد کرد. اما تحولات طور دیگری رقم خورد و حتی درگیری متقابل دو ارتش هم از منطقه گزارش شده است.کارشناسان می‌گویند، هرچند رئیس‌جمهوری ترکیه درمورد پیروزی‌های ارتش این کشور حرف می‌زند، ولی با تقویت نیروهای سوریه در شمال این کشور، بالاخره اردوغان مجبور می‌شود از رجزخوانی دست بردارد و نظامیان ترکیه را از سوریه خارج کند.