kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۹۱۲
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۱۳
مجله آمریکایی نیوزویک:

قاسم سلیمانی، ژنرالی که از رئیس‌جمهور ایران نیز محبوب‌تر شده است

مجله آمریکایی «نیوزویک» با انتشار گزارشی به بررسی جایگاه ویژه سرلشکر سلیمانی میان ایرانیان و خارج از کشور پرداخته و نوشت: ژنرالِ حامی منافع ایران در منطقه از رئیس‌جمهور این کشور هم محبوب‌تر است.




در این گزارش که تحت عنوان «ژنرال مشهور ایرانی حتی از رئیس‌جمهور این کشور نیز محبوب‌تر است» منتشر شده است، می‌خوانیم: «فرمانده مخفی‌ترین نیروی‌های نخبه ایرانی که همراه با متحدان این کشور به گسترش نفوذ ایران از طریق پیروزی‌های نظامی در سراسر خاورمیانه کمک کرده است اکنون به صورت روز افزونی در کشور محبوب شده است.
بر اساس نظرسنجی که ماه گذشته توسط دانشگاه مریلند برگزار شده و روزنامه وال استریت ژورنال نیز روز سه‌شنبه به این نظرسنجی استناد کرده است، 67/7 از مردم ایران دیدگاه بسیار مطلوبی نسبت به سرلشکر قاسم سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران ایران، دارند.
در دو سال گذشته، محبوبیت عمومی این فرمانده نظامی که یکی از چهره‌های برجسته حزب محافظه‌کار به حساب می‌آید، در حال افزایش بوده است؛ این در حالی است که براساس نظرسنجی‌ها، حامیان پرشور حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران که موضعی لیبرال‌تر دارد، به 23/5 درصد تقلیل یافته‌اند.»
در ادامه این گزارش آمده است: «این تحولات نتیجه شکست‌های متوالی تروریست‌های داعش در عملیات‌هایی بوده است که بخش قابل توجه آن تحت مدیریت و نظارت سلیمانی توسط شبه‌نظامیان شیعی تحت حمایت ایران در عراق و سوریه صورت گرفته است.»
نیوزویک در بررسی جایگاه فرمانده سپاه قدس پرداخته و می‌نویسد: «سلیمانی که فرماندهی سپاه قدس ایران را برای مدت 20 سال در اختیار داشته است، شهرت و سابقه‌ای طولانی در میان متحدان جمهوری اسلامی و همچنین دشمنان آن به دست آورده است. او که کهنه سربازی از جنگ دهه 80 میلادی میان ایران و عراق است در سال 1998 این پست را در اختیار گرفته و طلایه‌دار روابط ایران با جنبش‌های خارجی مختلف از جمله حزب‌الله لبنان، حماس فلسطین، «عصائب اهل حق» عراق بوده است. عصائب اهل حق عراق یکی از گروه‌هایی است که در مقابل ‌اشغال این کشور توسط آمریکا مقاومت کرده و پس از آن نیز جزئی از نیروهای بسیج مردمی عراق برای مبارزه با داعش بوده است.»
این گزارش همچنین می‌افزاید: «وزارت امور خارجه آمریکا در سال 2007 قاسم سلیمانی را حامی تروریسم معرفی کرد و در دولت پرزیدنت دونالد ترامپ نیز آمریکا موضعی بسیار تند در قبال سپاه ایران اتخاذ کرد. اما به نظر می‌رسد که این اقدامات دولت آمریکا تاثیر بسیار کمی بر ارزش اقدامات سلیمانی مانند حضور در خط مقدم جنگ علیه داعش داشته است؛ یعنی مبارزه با گروه‌هایی که ایران، آمریکا را به حمایت مخفیانه از آنها متهم کرده است.»
 به گزارش جام نیوز در بخش پایانی این گزارش هم چنین با‌ اشاره به اینکه سلیمانی همچنین به عنوان یکی از 100 چهره پرنفوذ جهان در سال 2017 توسط مجله تایم معرفی شده است، تصریح می‌کند: «مایک پمپئو رئیس ‌سازمان سیا در ماه نوامبر به صورت شخصی پیامی را برای سلیمانی ارسال کرده بود اما بر اساس گزارش‌ها سلیمانی از ارتباط با رئیس‌سازمان جاسوسی آمریکا خودداری کرده است.
تهدیدهای ترامپ به پاره کردن توافق هسته‌ای و هدف گرفتن ایران با تحریم‌های جدید به خاطر حمایت ادعایی ایران از تروریسم و فعالیت‌های این کشور در زمینه موشک‌های بالستیک، روحانی را برای عمل به وعده‌های اقتصادی خود تحت فشار قرار داده است.
از سوی دیگر سلیمانی با موفقیت خود را به عنوان مردی قوی و محکم برای دستیابی ایران به منافع و اهداف منطقه‌ای خود معرفی کرده است؛ منافعی که از سوی آمریکا، اسرائیل و عربستان سعودی تهدید می‌شود.»