kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۸۹۶
تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۳:۰۹
توضیحات جدید درباره سانحه هوایی اخیر

هواپیمایی آسمان: به مدیرعامل ما گفتند حرف نزند!

هواپیمایی آسمان توضیحات جدیدی را درباره سقوط هواپیمای تهران-یاسوج که هفته گذشته رخ داد ارائه کرده است که شامل نکات قابل توجهی است.




به گزارش ایسنا، در این توضیحات که به نظر می‌رسد در پاسخ به پیگیری‌های یکی از اعضای شورای شهر تهران منتشر شده، چند نکته مهم مستتر است؛ هواپیمایی آسمان ادعا کرده خلبان قبل از پرواز، گزارش هواشناسی را مشاهده و آن را امضاء کرده است. این موضوع پاسخی به انتقادات چند روز اخیر است که چرا آسمان با توجه به شرایط آب و هوایی پرواز را لغو نکرده بود.
نکته دیگر این‌که براساس این توضیحات، ستادی که در روز حادثه در سازمان هواپیمایی تشکیل شده از مدیرعامل آسمان خواسته درباره سقوط اظهارنظر نکند.
در توضیحات شرکت آسمان آمده است: «صبح روز حادثه، ستادی در سازمان هواپیمایی کشوری تشکیل و از همه، از جمله مدیرعامل آسمان خواسته شد از هرگونه اظهارنظرخودداری نمایند و تنها از یک کانال اطلاع‌رسانی شود. دلیل سکوت و عدم اظهارنظر، همین است.»
ادعای عجیبی که در این توضیحات مطرح شده این است که مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی از گشت‌زنی هلی‌کوپترهای سپاه و هلال احمر، از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیز کمک خلبانی که پروازهای متعدد با مرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیر دقیق پرواز را برای خلبان هلی‌کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با مهارت، به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.
اما از همه مهم‌تر توضیحاتی است که درباره دلایل احتمالی سقوط از سوی آسمان ارائه شده است. این هواپیمایی اعلام کرده که دلایل احتمالی سقوط که البته گمانه‌زنی بیش نیست و در روزهای آتی مشخص خواهد شد، «وضعیت آب و هوایی ناپایدار ارتفاعات دنا»، «شرایط فرودگاه» و «عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز هوانوردی دنیاست» که دو مورد آخر یعنی شرایط فرودگاه و عقب ماندن صنعت هوایی کشور از امکانات روز دنیا در تعارض با صحبت‌های مدیران شرکت فرودگاه‌ها و سازمان هواپیمایی کشور است که جای پیگیری بیشتری در گزارش‌های آتی دارد.این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری دیروز اعلام کرد به طور موقت و تا اطلاع ثانوی پروازهای ATR مدل ۲۰۰ و ۵۰۰ شرکت هواپیمایی آسمان متوقف شده است.
این تصمیم به این علت گرفته شد که «سازمان هواپیمایی در فرصت مناسب بررسی‌های لازم را انجام و پس از حصول اطمینان از ابعاد ایمنی از سرگیری پروازهای مذکور اعلام گردد.»
پرواز «تهران - یاسوج» ساعت ۸ صبح یکشنبه ۲۹ بهمن بعد از ۵۰ دقیقه از آغاز پرواز، از صفحه رادار محو شد و اخبار تکمیلی از سقوط این هواپیما خبر داد. در این هواپیما که در ارتفاع حدود ۴ هزار متری کوه دنا در حوالی مسیر سمیرم به یاسوج سقوط کرد، ۶۰ مسافر و ۶ خدمه حضور داشتند.