kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۷۷۴
تاریخ انتشار : ۰۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۸

کوتاه از سراسر جهان


 
  آمریکا
واشنگتن تایمز: دولت آمریکا درصدد نهایی کردن طرحی است که فروش سخت افزارهای نظامی آمریکایی به کشورهای سراسر جهان را به طرز چشمگیری افزایش می دهد و مسیر را برای انجام معاملات سریع تر و بزرگ‌تر میان آمریکا و کشورهای اروپای شرقی و جنوب شرقی آسیا هموار می کند. مقامات آمریکایی درصددند تا سهم فعلی خود را از تجارت جهانی سلاح گسترش دهند و در عین حال متحدان قدیمی خود را ترغیب کنند تا به رغم وجود برخی موانع در خرید سلاح های آمریکایی، به سراغ تجهیزات نظامی ساخت چین، روسیه و اسرائیل نروند.
انگلیس
ایسنا: «مایکل داون پورت»، سفیر انگلیس در کویت گفته، دولت کویت تمایل خود را برای حضور بیشتر انگلیس در این کشور اعلام کرده است... ما تمامی گزینه‌های پیش رو را بررسی می‌کنیم، روابط نظامی رکن و پایه روابط دوجانبه میان کویت و انگلیس است.» انگلیس هیئت نظامی در کویت دارد که از نهادهای نظامی این کشور حمایت می‌کنند. سفیر انگلیس در کویت همچنین اعلام کرده کشورش به دنبال حضور نظامی دائم در کویت است!
فیلیپین
رویترز: ابراهیم مراد، رهبر جبهه آزادی‌بخش مورو بزرگترین گروه مسلمان فیلیپین می‌گوید، نیروهای خارجی فعال در داعش که از سوریه و عراق بیرون رانده شده‌اند، با هدف جذب مجدد نیرو، خود را به فیلیپین می‌رسانند و قصد دارند تا به دو شهر این کشور حمله کنند. شبه نظامیان حامی داعش سال گذشته میلادی برای پنج ماه شهر «ماراوی» فیلیپین را به تصرف خود در آوردند و در نتیجه درگیری با ارتش بیش از 1100 تن کشته شدند.
فلسطین اشغالی
فارس: روزنامه هاآرتص در مطلبی با اشاره به اینکه «در نسخه جدید قانون اسرائیل، زبان عربی به عنوان زبان رسمی در اراضی اشغالی به رسمیت شناخته نمی‌شود، نوشته نمایندگان پارلمانی ائتلاف کابینه در حال پیشبرد طرحی در کنست هستند که استفاده از بلندگو در مساجد را ممنوع کرده و اسرائیل را رژیمی فقط برای مردم یهود اعلام می‌کند. طبق اعلام این روزنامه،  «قانون کشور یهود» نیتی تبعیض‌آمیز داشته، به دموکراسی صدمه‌زده و حقوق غیریهودیان را به رسمیت نخواهد شناخت.
عراق
السومریه نیوز: حیدرالعبادی نخست وزیر عراق در کنفرانس مطبوعاتی هفتگی خود تأکید کرد، عراق حتی وقتی که تروریسم در این کشور حضور داشت، اجازه حضور نیروهای نظامی در خاک خود را نداد و پایگاه‌های نظامی در عراق وجود نداشته است. وی بیان داشت، اجازه سوء استفاده از خاک عراق علیه ایران از سوی ناتو یا غیر از آن را نخواهیم داد.