kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۹۴
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۴۸
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

پیاده کردن بی‌بلیط‌ها از اتوبوس دولت وعده سواری با قطار انقلاب!

نگاه حزبی و باندگرایانه طیف موسوم به اصلاح‌طلب به حماسه ملت در روز 22بهمن قابل توجه بود که در یک مورد نویسنده، نه اصل انقلاب، بلکه وجود دولتی ایده‌آلش را شرط رفتن به راهپیمایی عنوان کرد و همچنین برخی گزاره‌های خاص در سخنان رئیس‌جمهور همانطور که انتظار می‌رفت توسط روزنامه‌های زنجیره‌ای پی گرفته شد.

سرویس سیاسی-

روزنامه آفتاب یزد در تیتر اصلی شماره دیروز با عنوان «همه به قطار انقلاب دعوت شوند» نوشت: «حسن روحانی در مراسم بزرگداشت سی و نهمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی در جمع مردم، گفت: انقلاب ما وقتی پیروز شد که همه با هم بودیم و در قطار انقلاب مسافران فراوانی بودند البته برخی زودتر از قطار پیاده شدند و برخی را هم از قطار انقلاب پیاده کردیم که می‌توانستیم پیاده نکنیم و اکنون باید همه را به قطار انقلاب دعوت کنیم.»
لازم به یادآوری است که رئیس‌جمهور در ابتدای دولت بر پیاده کردن مدیران یا افرادی که بدون بلیط سوار شده‌اند تاکید کرد. حالا در سخنرانی دو روز قبل گفته همه آنها که پیاده شده‌اند باید دوباره برگردند! به راستی ملاک رئیس‌محترم دولت برای این گونه اظهارات برای سوار و پیاده کردن‌ها چیست؟! آیا ملاک برای افرادی که به تعبیر ایشان «بدون بلیط» بودند هم حزبی نبودن یا مواردی از این دست بوده است؟ چرا که اگر ملاک شایسته‌سالاری بود نتیجه‌ای که عاید دولت می‌شد دست کم این بود که دولت بدنه‌ای کارآمد می‌داشت این در حالی است که به رغم جا به جایی‌های بسیار یا به تعبیر ایشان پیاده کردن‌ها تا همین اواخر برخی دولتمردان و حتی روزنامه‌های حامی ایشان از عدم کارآمدی مدیران دولت گلایه می‌کردند!
دیگر اینکه همیشه و همواره و بنا به تاکید بنیانگذار و همچنین رهبر انقلاب، آغوش نظام برای آن کسانی که به دلایل مختلف به موج‌های زودگذر دل بسته یا فریفته بیگانگان شده‌اند باز است اما به شرط آنکه آنها از آن اعلام برائت کنند و پشیمانی در دل و زبان آنها باشد و این شرطی عقلانی است. نه اینکه برای مثال کسی بیاید با فرضی غلط و‌اشتباه عدم تمکین در برابر قانون را پیشه سازد و برای جامعه ایرانی هزینه درست کند و حتی امروز هم حاضر به پذیرش خطای خویش نباشد!

نگاه حزبی باندگرایان به حماسه ملت!
توده‌های عظیم مردم بیدار و انقلابی همواره ثابت کرده‌اند که با وجود نابسامانی‌ها و نواقص، وفاداری به انقلاب جزو پیوسته و لاینفک زندگی آنان است. در مقابل اما مدعیان اصلاح‌طلبی حاضرند به بهانه‌های مختلف از حضور در راهپیمایی 22 بهمن و اعلام حمایت از انقلاب و آرمان‌هایش امتناع کنند.
یکی از مدعیان اصلاحات دیروز در سرمقاله روزنامه ایران نوشت: «دیروز هم مثل تمام 22 بهمن‌های پس از انقلاب در راهپیمایی بزرگداشت پیروزی انقلاب شرکت کردم. استثنا فقط سال‌های 89، 90 و 91 بود. 88 را بودم ولی جو به شدت امنیتی بود و به اتفاق برخی دوستان که با هم بودیم، شدیدا احساس ناامنی می‌کردیم. در همان راهپیمایی بود که به بزرگان‌مان بی‌حرمتی شد و همین موجب شد که تا سال 92 دیگر احساس نکنم تکلیفی برای شرکت در این راهپیمایی بر دوش دارم. از سال 92 که رئیس‌جمهوری مورد حمایت خودمان سخنران مراسم شد، دوباره در راهپیمایی شرکت کردم و می‌کنم.»
نویسنده از متهمان فتنه 88 است و اینکه می‌گوید فضا در آن زمان امنیتی شد باید به او گفت اگر هم این چنین شده باشد به دلیل آشوب آفرینی‌های امثال شما بوده که راه قانونی را رها کرده به کف خیابان پناه بردید! او همچنین عضو حزب منحله مشارکت، نماینده مجلس ششم و یکی از متحصنین آن دوره مجلس هم بوده است. طبعا عجب نیست که نسبت به راهپیمایی 22 بهمن که حرکتی عمومی، فراگیر و ملی است، نگاه باندی و جناحی داشته باشد و آن را جار بزند. ابهام آمیز هم نیست که اسرائیل این طیف را سرمایه‌های خود در ایران بداند و آمریکا بر لزوم حمایت از آنان تأکید کند. علاوه‌بر اینها، انتشار چنین عباراتی از شخصی با سوابق فوق در ارگان دولت آن هم در ستون سرمقاله، اقدامی خلاف منافع ملی به حساب می‌آید.

طفره از پاسخگویی
روزنامه آرمان در مطلبی نوشت: «پیشنهاد رئیس‌جمهور درباره مراجعه به همه‌پرسی به طور کامل در چارچوب قانون اساسی جمهوری اسلامی و با عنایت به مبانی محکم نظام جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته است. هرگز نباید فراموش کنیم که نظام سیاسی فعلی برآمده از اراده مطلقه جمهور ملت ایران متعاقب انقلاب اسلامی است. به همین خاطر بازگشت به اراده ملت و رجوع گاه به گاه حاکمان به اراده عمومی بی‌تردید از ضروریات مورد دفاع در قانون اساسی جمهوری اسلامی است.»
این روزنامه زنجیره‌ای در ادامه نوشت: «امروزه جامعه ایران در برخی موارد با اختلاف‌های بسیار بنیادی روبه‌روست و استفاده از پتانسیل اصل 59 قانون اساسی می‌تواند راه را برای حل اختلافات هموار نماید.»
تلاش دولت و روزنامه‌های حامی آن در این فقره تزریق خواسته‌های حزبی و جناحی به بدنه جامعه است. در این راستا مواردی اینگونه مطرح می‌شود وگرنه اکنون جامعه دچار مشکل آن چنانی نیست که راهش ارجاع به همه‌پرسی باشد. طبق نظرسنجی اخیر مرکز دولتی ایسپا که با حضور آقای آشنا مشاور رئیس‌جمهور رونمایی شد «فقط ۲ درصد مردم خواستار رفع حصر (سران فتنه) هستند. 69 درصد، بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار، ۳۰ درصد اعتراض به فساد مالی، 20/6 درصد بی‌عدالتی را خواسته اصلی شرکت‌کنندگان در تجمعات اعلام کردند. پاسخ 74/8 درصد به این پرسش که آیا از شرایط اقتصادی رضایت دارید، منفی بوده است.» این نظرسنجی تنها یک نمونه از اولویت‌های مردم و میزان رضایت آنها از عملکرد دولت است.
انتظار از دولت این است که به نظر مردم تمکین کرده و به مطالبات آنها توجه کند، نه اینکه برای طفره از مسئولیت پاسخگویی،ژست اپوزیسیون بگیرد و تولید مسئله کند.

همه باید پاسخگو باشند به جز دولت!
روزنامه زنجیره‌ای بهار در ادامه خط تبلیغی جدید مدعیان اصلاحات برای مقصر جلوه دادن همه ارکان نظام در ناکارآمدی دولت ، این بار در مغلطه‌ای آشکار و مضحک ائمه جمعه را مقصر وضع موجود عنوان کرد و خواستار پاسخگویی خطبای جمعه شد آن هم نسبت به مسئولیت اجرایی که ندارند!
این روزنامه نوشت: «مسئولینی که در اوج مسئول بودن منتقد و غیرمسئول هم هستند. بعد از انقلاب و با شیب تند‌تری در چند سال اخیر یکی از مهم‌ترین گروه از مسئولانی که همیشه در حال انتقاد از مسئولان دیگر هستند«ائمه جمعه» می‌باشند، گاهی این عزیزان طوری به مسئولین می‌تازند که اپوزیسیون‌های پر از نفرت نسبت به انقلاب هم یارای مقابله از دست می‌دهند گاهی نیز چنان مسئولین را می‌نوازند و معرفی شده از سمت فلان معصوم جلوه می‌دهند که مخاطب دچار دوگانگی می‌شود.»
این روزنامه که سابقه توهین و هتاکی به ارکان نظام، عقاید و مقدسات دینی و همچنین ائمه جمعه را در کارنامه خود دارد در ادامه خط تخریبی خود علیه خطبای جمعه نوشت: «بیشتر ائمه جماعات از کلید واژه‌هایی مانند «مسئولین بدانند، مسئولین باید، مسئولین چرا، مردم باید، مردم بدانند، مردم چرا و...» در سخنان پر مغز خود استفاده می‌کنند، دامنه باید‌ها بین مسئولان و مردم بسته به نزدیکی مسئولین با دیدگاه آنها متفاوت است. در دوره روحانی بیشتر مسئولان باید کار بکنند و مردم حتی با هماهنگی می‌توانند شعار مرگ بر رئیس‌جمهور هم سر بدهند، گویی ائمه جماعات هیچ مسئولیتی نداشته و ندارند اما در عین بی‌مسئولیتی می‌توانند بر همگان از مسئولین تا مردم دستور دهند و بخواهند و توپ و تشر بزنند، در بسیاری از موارد هم خطبه‌های نماز جمعه در تمام کشور از یک دستورالعمل استفاده می‌کنند»
روزنامه‌های زنجیره‌ای از جمله بهار در کارنامه خود موارد متعددی از توهین به مقدسات را دارند این بار نیز به صورت هدفمند موضوع «مرگ بر رئیس‌جمهور» را مطرح کرده است. در این رابطه باید گفت؛ پس از اغتشاشات اخیر یک کانال اصلاح‌طلب خبری دروغ را منتشر کرد به این مضمون که امام جمعه مشهد به شورای امنیت ملی فراخوانده شده و در باب اغتشاشات اخیر به وی تذکر جدی داده شده است! این کانال پس از مدتی این خبر دروغ را حذف کرد و سپس در آن مورد عذرخواهی کرد! اما برخی شخصیت‌های اصلاح‌طلب همچنان در صفحه شخصی خود به این دروغ دامن زدند. اکنون هم‌اشاره روزنامه بهار در ادامه آن خبر کذب است اما در شرایطی که اکنون دروغ بودن آن خبر توسط شخصیت‌های مسئول اعلام شده است. این کارنامه جماعتی است که ظاهرا برای راستگویی و صداقت‌گریبان چاک می‌کنند.

کدام را باور کنیم؟!
روزنامه زنجیره‌ای شرق در گزارشی به بدهی 22 هزار میلیاردی وزارت نیرو پرداخته و نوشت: «انباشت مطالبات فعالان صنعت برق، بر میزان نارضایتی‌ها از وزارت نیرو افزوده است. ریشه بسیاری از این نارضایتی‌ها نیز در نبود منابع مالی کافی در وزارت نیرو خلاصه می‌شود.»
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: «اپراتورهای بخش خصوصی تنها ناراضیان صنعت برق نیستند. نیروگاه‌داران بخش خصوصی هم گله‌هایی درباره نحوه خریدوفروش برق و پرداخت مطالباتشان از وزارت نیرو دارند... مشاور سندیکای شرکت‌های تولیدکننده برق... [می گوید] براساس اطلاعاتی که دارم تا آخر مهر حدود ٢٢‌ هزار ‌میلیارد تومان مطالبات این بخش بوده است و هر ماه هم افزایش می‌یابد. دلیل اصلی افزایش مطالبات این است که وزارت نیرو پول ندارد تا بدهی‌ها را پرداخت کند.»
گفتنی است تا پیش از این گفته می‌شد آب خوردن مردم نیز به برجام مرتبط است و پس از به توافق رسیدن با 1+5 دیگر مشکلی باقی نخواهد ماند اکنون مشکلات یکی پس از دیگری عیان می‌شود و مشخص می‌گردد که گویی وزارت خانه‌های مهمی چون وزارت نیرو بدهی هزاران میلیارد تومانی دارند و قادر به پرداخت آن نیز نیستند ، جالب اینکه گفته می‌شد هر روز تاخیر در امضای برجام هزار میلیارد تومان به ضرر ایران است و اکنون دو سال از اجرایی شدن برجام می‌گذرد و مشخص نیست بیش از 730 هزار میلیارد تومان عایدی یا سود برجام چه شده است، این خواسته طبیعی است که 22 هزار میلیارد تومان از این 730 هزار میلیارد را به وزارت نیرو بدهند که بدهی هایش را بپردازد چون که در عرض 22 روز جبران خواهد شد!

بازی جدید با برجام
روزنامه ایران دیروز در مطلبی بدون‌اشاره به ضررهای برجام نوشت که ای‌کاش می‌شد برجام را به همه‌پرسی گذاشت!
ارگان دولت نوشت: «دو سال پیش در جریان مذاکرات هسته‌ای، دو نظر کاملا متضاد در جامعه دیده می‌شد. در نهایت مجلس و شورای عالی امنیت ملی در این باره تصمیم گرفته و تصویب کردند که برجام، اجرایی شود. درحالی که می‌شد با برگزاری یک همه‌پرسی، برجام را به رأی و نظر مردم گذاشت و نظر مردم را اجرا کرد.»
گفتنی است، افراطیون مدعی اصلاحات، توافق یک‌طرفه هسته‌ای را آفتاب تابان و فتح الفتوح و معجزه قرن نامیده بودند. امروز که برجام به ابزار مهمی برای فشار و پیگیری سیاست‌های خصمانه و زیاده‌خواهانه دشمنان علیه کشورمان تبدیل شده با آوردن چنین بهانه‌هایی، آدرس غلط می‌دهند.
در ادامه این مطلب آمده است: «مسائل دیگری همچون نحوه برگزاری انتخابات یا نظارت استصوابی هم وجود دارد که نسبت به آنها دو دیدگاه متفاوت در جامعه وجود دارد که در این موارد نیز می‌توان نظر مردم را جویا شد.»
گفتنی است، وطن فروشان، فتنه گران و ساختارشکنان که نظارت استصوابی را مانعی برای راهیابی خود به مراکز تصمیم‌گیری نظام می‌دانند، کینه قدیمی و زیادی از این نوع نظارت دارند. این طیف برای نیل به اهداف نامشروع خود، همه‌پرسی را وسط می‌کشند در حالی‌که طی نظرسنجی اخیر که توسط یک مرکز دولتی انجام شد، 69 درصد مردم خواستار بهبود وضعیت اقتصادی و فضای کسب و کار بودند. نکته دیگر اینکه گویا این جماعت اجرای همه‌پرسی را موضوعی مانند برگزاری یک نشست خبری می‌دانند و این گونه در هر موردی آن را طرح می‌کنند.