kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۶۰۶۸
تاریخ انتشار : ۲۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۳

افشاگری مجدد برنده جایزه صلح نوبل از جنایات مشترک امارات و عربستان در یمن

برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد عربستان و امارات به دنبال نابودی مردم و زیرساخت‌های یمن و غارت منابع این کشور هستند.

«توکل کرمان» فعال حقوق بشر یمنی و برنده صلح نوبل سال 2011، اخیرا در سخنانی، اعلام کرده بود که ائتلاف سعودی و امارات مرتکب جنایات جنگی در یمن شده‌اند. پس از این اظهارات حزب «تجمع یمنی برای اصلاح»  که به سعودی‌ها تمایل دارد از تعلیق عضویت توکل کرمان، در این حزب خبر داد. اکنون این فعال یمنی بار دیگر علیه ائتلاف دست به افشاگری زده است.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، توکل کرمان این بار در گفت‌وگو با الجزیره طی سخنانی درباره اوضاع یمن گفته: «امروز خطرهایی که کشور ما را فرا‌گرفته است، به علت جنایت‌ها و توطئه‌های ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات، رو به افزایش است... ائتلاف سعودی، دروغ می‌گوید و فریبکاری می‌کند. این ائتلاف در تلاش است دستور کارهای خود را پیش برد که هیچ ارتباطی به کمک به یمنی‌ها و حمایت از مصوبات و قطعنامه‌های شورای امنیت ندارد و کاملا برعکس آنهاست.»
«توکل کرمان» که زمانی حامی ائتلاف سعودی بود ادامه داد: «ائتلاف عربی به رهبری عربستان و امارات دست به اقدامات نامشروعی می‌زند و از تحویل بنادر و فرودگاه‌ها خودداری می‌کند.
 این ائتلاف همچنین اقدام به ساخت زندان‌هایی کرده است و مناطق یمنی را بمباران و زیرساخت‌ها را نابود می‌کند.
 این ائتلاف با محاصره یمن باعث بوجود آمدن قحطی و گرسنگی مردم یمن شده است.»
«توکل کرمان» در ادامه خطاب به ائتلاف عربستان و امارات که ادعا دارند برای نجات یمن آمده‌اند گفت: «از اوضاع یمن در سال2011 میلادی بهره‌برداری کردید تا دست به ‌اشغالی کثیف و نفوذی پست در یمن بزنید.
شما از سه سال پیش به دنبال نابود کردن مردم و خاک یمن هستید و تلاش می‌کنید آن را به کشورهای کوچک تقسیم کنید. می‌خواهید جنوب آن‌اشغال شود و شمال آن در هرج و مرج و درگیری بماند.
می‌خواهید شمال و جنوب یمن بدون هیچ حکمرانی باقی بماند تا همچنان ‌اشغال و تسلط بر آن را ادامه دهید.»
وی همچنین خطاب به منصور هادی گفت: «باعث شرمساری یمنی‌هاست که دولت شما برای صادر کردن نفت و گاز از امارات اجازه بگیرد.
باعث شرمساری است که برای وارد کردن کالاها از طریق بنادر یمنی، از امارات اجازه بگیرند.»
 توکل کرمان تأکید کرد:« پایان دادن به‌اشغالگری، تدوین قانون اساسی و برگزاری انتخابات تنها راه‌حل رسیدن به صلح و آرامشی پایدار در یمن است.»