kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۸۸
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۱

انتشار شماره جدید کیهان فرهنگی


تازه‌ترین شماره کیهان فرهنگی حاوی مطالب متنوع فرهنگی- سیاسی درباره «مسیر ملت در 40 سالگی انقلاب اسلامی»، «امام خمینی(ره)، نظریه‌پردازی و نظام‌سازی سیاسی»، «شورای عالی انقلاب فرهنگی؛ از دیروز تاکنون» و... چاپ و در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفت.
«40 سال بالندگی» موضوع طلیعه این شماره کیهان فرهنگی است که مدیر مسئول در آن نوشته است: 40 سال است ملت ما در پاسداری از انقلاب کبیر و نظام اسلامی که خود برپا کرده است شاهد خراش‌هایی بوده است که با پنجه‌های خونین آمریکا بر پیکره انقلاب وارد آمده است، اما با خروش‌های میلیونی و همیشگی خود پاسخ آن را داده است و خواهد داد؛ این خراش‌ها در برابر این خروش‌ها ناچیز است و به علت ماهیت و باطنش چونان کف آبی نابود شده است و می‌شود و «جبهه حق» در ایام‌الله و بزنگاه‌های تعیین کننده با همان منطق و هدف و آرمان‌های اولیه،‌حرکت خود را استوارتر استمرار بخشیده است.
دکتر اصلانی در ادامه تأکید کرده است: کشور ما 40 سال است که به برکت انقلاب اسلامی و به یمن فداکاری، ایستادگی و اصرار و صبر ملت و پیوند امام و امت، بدون آمریکا نفس می‌کشد و علی‌رغم توطئه‌های آن، در عرصه‌های مختلف پیشرفت می‌کند و ملت با تمام قدرت با پاسداری از انقلاب و نظام اسلامی‌اش در امتداد 15 خرداد 42، 19 دی 56، 22 بهمن 57 و 9 دی 88، همان اهداف و آرمان‌ها را استمرار می‌بخشد. همان گونه که امام حاضر امت حفظه‌الله در دیدار با مردم قم فرمودند: «حرف ملت در تمام این سال‌های متمادی یک حرف بود و امروز که چهل سال از آن روزها می‌گذرد،‌ملت ما همان منطق، همان مسیر، همان هدف را دنبال می‌کند؛ منتها امروز پخته‌تر و با تجربه‌تر است.»
«امام خمینی(ره)، نظریه‌پردازی و نظام‌سازی سیاسی» یکی از مقالات این شماره از آثار آیت‌الله عمیدزنجانی است که در بخشی از آن می‌خوانید: تئوریک نمودن یک اندیشه سیاسی کاری کاملاً سیاسی است و در حقیقت کار جدید امام(ره) که در طول تاریخ فقه بی‌سابقه بوده همین عمل سیاسی نظام‌ساز و انقلابی است وگرنه خود اندیشه سیاسی ولایت فقیه آن گونه که امام بارها در این رساله مورد تأکید قرار می‌دهند، کار ابداعی و نظر جدیدی نیست و در آثار فقهای گذشته، از شیخ مفید تا عصر امام(ره)، همواره در شکل‌های مختلف و به صورت‌هایی در آثار فقها آمده است.
آیت‌الله عمید زنجانی در ادامه افزوده است: امام(ره) معتقد است نظامی که در تئوری انقلاب اسلامی پیش‌بینی شده، اصول، قواعد، قوانین و شیوه مدیریتی آن قبلاً در اسلام طراحی شده و وظیفه ما تنها اجرا و پیاده‌سازی آن طرح می‌باشد. در واقع این اجرا و پیاده‌سازی نظام طراحی شده در اسلام است که یکی از مراحل نظریه انقلاب اسلامی است نه تأسیس اصول و طراحی شکل و محتوای آن.
«غروب «معنا» در غرب: «معضلات بشری» عنوان سخنرانی دکتر محمد باقر خرمشاد است که در همایش ملی نگرش علمی و کاربردی به عفاف و حجاب ایراد شده است. در بخشی از آن چنین آمده است: زنان بیش از گذشته به نام آزادی به بردگی کشیده شده‌اند و برجسته‌ترین زنان و سیاستمداران زن در پارلمان‌های کشورهای پیشرفته و بزرگ به تعبیر من در شرایط اضطرار و «امن یجیب»! قرار گرفته‌اند، بشریت امروز به ویژه در غرب چاره‌ای ندارد جز این که به «فطرت» و «طبیعت» و به عفاف و حجاب برگردد.
«توقیف کیهان زیر ذره‌بین تحلیل‌ها» عنوان دیگر مطالب این شماره مجله است که حسین شریعتمداری در این باره چنین نوشته است: برخی از توقیف کنندگان کیهان همان جماعتی هستند که فریاد آنان به «دانستن حق مردم است» بلند بوده و اکنون باید برای جامعه‌ای که تشنه دانستن است توضیح بدهند که از کی تا به حال حمایت از رژیم کودک‌کش و منفور آل‌سعود بخشی از «مصالح ملی» جمهوری اسلامی ایران شده است؟! و از کدام تاریخ حفظ امنیت کلان سرمایه‌داران اماراتی و سایر کشورهای فسقلی آن سوی آب‌های خلیج فارس که از اصلی‌ترین دشمنان کینه‌توز ایران اسلامی و حامیان مالی و تسلیحاتی تروریست‌های داعش بوده و هستند، در فهرست فاکتورهای «امنیت ملی» کشورمان قرار گرفته است که تیتر روزنامه کیهان، آن هم به نقل از رزمندگان شجاع و سلحشور انصارالله یمن را خلاف مصالح و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تشخیص داده و حکم توقیف آن را صادر فرموده‌اند؟!
دکتر محمد حسین رجبی دوانی در این باره چنین گفته است: دادستانی و هر مسئولی که در توقیف کیهان این قدر سرعت عمل از خود نشان می‌دهند، چرا هنگامی که روزنامه‌های رسوای مدعی اصلاحات در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، بیش از خود آمریکایی‌ها برای پیروزی کاندیدای یک حزب تبهکار آمریکا بر کاندیدای دیگر حزب تبهکار غش و ضعف نشان می‌دهند و حتی روزنامه حقیری پیشاپیش پیروزی کلینتون را جشن می‌گیرد، درباره امنیت ملی و توهین به شعارها و ارزش‌های انقلاب احساس مسئولیت نمی‌کنند و با این رسانه‌های خود باخته و خود فروخته برخوردی صورت نمی‌گیرد؟ این جاست که معلوم می‌شود کیهان تاوان گناه ایستادگی در مقابل دیپلماسی ذلت و خفت را پس می‌دهد.
همچنین در این شماره می‌خوانیم: «ضرورت برنامه ویژه و مدیریت صحیح برای اسلامی‌سازی علوم انسانی» گفتاری از آیت‌الله مصباح یزدی «شورای عالی انقلاب فرهنگی: از دیروز تاکنون» گفت‌وگو با دکتر فیروز اصلانی/ نگرش «ابن ادیس» به اختیارات ولی فقیه در عصر غیبت از عبدالحسین توکلی طرقی / «کدام حلقه می‌خواست با کیهان برخورد شود؟» از محمد ایمانی / «چرا توقیف روزنامه کیهان قانونی نیست؟» نوشته دکتر احمد توکلی / مروری تحلیلی بر کتاب «جریان شناسی فکری ایران معاصر» و چند نکته از رمضانعلی ابراهیم‌زاده گرجی / «اعتماد عمومی و ضرورت پاسداری از آن» به قلم قاسم غلامرضایی و...