kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۷۷۳
تاریخ انتشار : ۰۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۰۴

رئیس‌سازمان محیط زیست: زور هیچ کسی به مافیای تولید خودروهای غیر استاندارد نمی‌رسد/ وزیر بهداشت: آلودگی هوا موجب بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود

در حالی که وزیر بهداشت از نقش آلودگی هوا در بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر خبر می‌دهد، رئیس‌سازمان حفاظت از محیط زیست معتقد است مافیای تولید خودروهای غیر استاندارد و آلاینده در ایران به قدری قدرتمند است که حتی رئیس‌جمهور زورش به آنها نمی‌رسد.


به گزارش پایگاه خبری وزارت بهداشت، وزیر بهداشت در همایش ملی مبارزه با سرطان گفت: اسم بیماری سرطان ممکن است ترسناک باشد، اما می‌تواند بیماری ترسناکی نباشد، اگر به موقع تشخیص داده شود.
سیدحسن هاشمی با بیان اینکه دو سوم سرطان‌ها، قابل پیشگیری است، افزود: یکی از دلایل ترسناک بودن و شیوع سرطان در سراسر جهان، افزایش طول عمر است بگونه‌ای که در اوایل قرن بیستم طول عمر 30 اما در حال حاضر بیشتر از 70 سال است.
هاشمی با بیان اینکه بسیاری از سرطان‌ها مربوط به سنین سالمندی است، ادامه داد: در ایران، سونامی سرطان نداریم، البته این بدان معنی نیست که شیوع سرطان در آینده نیز زیاد نخواهد بود و لازم است که اقدامات پیشگیرانه و تشخیص زودهنگام انجام شود.
وی اظهارداشت: سرطان در مقایسه با سایر بیماری‌های صعب العلاج، تعداد موارد مرگ کمتر اما هزینه‌های درمانی بیشتری دارد و برای کاهش هزینه‌ها، باید سرطان را در مراحل اولیه کشف کنیم.
وزیر بهداشت گفت: علت زیاد بودن هزینه‌های سرطان این است که کمتر به پیشگیری و البته عوارض بستن بر کالاها و اقدامات آسیب‌رسان توجه شده است.
هاشمی ادامه داد: به ما می‌گویند چه کاری به استعمال سیگار و قلیان مردم دارید، اما اگر مصرف دخانیات موجب سرطان لب تا دستگاه تنفسی فرد می‌شود، باید از این بیماری‌ها و هزینه‌های تحمیل شده در آینده، پیشگیری کنیم.
وی با بیان اینکه آلودگی هوا موجب بروز سرطان و بسیاری از بیماری‌های دیگر می‌شود، خاطرنشان کرد: اگر فردی‌اشکالی به حوزه صنعت وارد می‌کند، نباید مذموم تلقی شود و باید مشکلات موجود مانند کیفیت بنزین و خودروها، اصلاح شود.
وزیر بهداشت افزود: مجلس شورای اسلامی درخصوص اخذ عوارض از مصرف سیگار، می‌تواند در قالب مصوبات، اراده خود را برای پیشگیری از بروز بیماری‌ها و از جمله سرطان و همچنین کمک به حوزه سلامت و کاهش مرگ و معلولیت مردم نشان دهد.هاشمی تاکید کرد: تا حرفی درخصوص عوارض مصرف سیگار و یا خودرو غیر استاندارد بزنیم موضوعاتی مانند کاهش‌اشتغال و افزایش قاچاق را مطرح می‌کنند که عذر بدتر از گناه است.
وی با بیان اینکه شیوع سرطان، توهم نیست و مسیر زندگی فرد را می‌تواند تغییر دهد، گفت: سبک زندگی و تغذیه در بروز سرطان بسیار مهم و اثرگذار است و امیدوارم مراکز تحقیقاتی، نتیجه تحقیقات بومی خود را به اطلاع مردم برسانند.
وزير بهداشت با بیان اینکه همکاری وزارت بهداشت با وزارت جهاد کشاورزی در حوزه تغذیه سالم جامعه برای پیشگیری از سرطان بسیار مهم است، افزود: وزارت بهداشت، فقط مسئول انجام اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه نیست چرا که 20 درصد از عوامل موثر بر سلامت مردم در اختیار وزارت بهداشت و 80 درصد دیگر در اختیار سایر دستگاه‌ها است.
هاشمي تاكيد كرد: نقش مردم در پیشگیری و کنترل بیماری‌ها مهم و اساسی است.
مافیای تولید خودروهای غیر استاندارد
 در ایران قدرتمند است
 رئیس‌سازمان حفاظت از محیط زیست نیز در این همایش گفت: همزمان با تغییرات اقلیمی هنوز باور نکرده‌ایم که مدیریت غلط فرسایشی و سیاست‌های غلط بهداشتی و اقتصادی در کنار کم آبی چه هزینه‌های سنگینی را به کشور تحمیل کرده است.
به گزارش ایرنا، عیسی کلانتری افزود: از سال 1374 قرار بود، کودهای شیمیایی بدون ازت، اوره و گوگرد در کشور مصرف شود تا ظرف 548 ساعت در آب‌های زیرزمینی حل شوند اما دو دهه است که از همان کودها استفاده می‌شود و آثار مخرب آنها هنوز در آب‌های زیرزمینی دوام دارد. هنوز این مسئله حل نشده که اکسیدهای ازت در مزارع برنج طغیان کرده است.
کلانتری ادامه داد: علت این مسائل این است که کودهای شیمیایی هر چه آلاینده‌تر باشند و میزان سرب، گوگرد و ازت، آرسنیک،کادمیوم آنها بیشتر باشد، ارزان‌تر هستند و در خرید کودها قیمت حرف اول را می‌زند نه کیفیت.
وی گفت: مسئله استفاده از سموم کشاورزی نیز خطر دیگری است که سلامت مردم راتهدید می‌کند، در برخی شهرها مانند گرگان، توت فرنگی را بعد از چیدن سم می‌زنند و 48 ساعت بعد در بازار مصرف عرضه می‌کنند و متاسفانه نظارت بهداشتی در تولیدات کشاورزی ضعیف است.
رئیس ‌سازمان حفاظت از محیط زیست افزود: امروز در کشور مسئله آلودگی‌ها برجسته شده است، وزیر نفت می‌گوید نمی‌توانیم در کشور گازوئیل استاندارد تولید کنیم. گازوئیل استاندارد باید حداکثر 50 پی‌پی‌ام گوگرد داشته باشد اما گازوئیل‌هایی که در ایران مصرف می‌شوند بین 70 تا 10 هزار پی‌پی‌ام گوگرد دارند. در اصفهان گازوئیلی استفاده می‌شود که 10 هزار پی پی ام گوگرد تولید می‌کند، آن هم در شرایطی که این همه خودروهای فرسوده و غیر استاندارد در کشور داریم.
کلانتری ادامه داد: 50 هزار کامیون فرسوده در تهران و کشور تردد می‌کنند، کامیون‌هایی که به جای 30 لیتر در صدکیلومتر 70 لیتر گازوئیل مصرف می‌کنند. هر کامیون حداقل 50 پی پی ام و به طور متوسط سه هزار پی پی ام گوگرد وارد هوا می‌کند.
وی گفت: بزرگترین آلاینده هوا در فصل سرما ذرات معلق کوچکتر از 2/5 میکرون است که ناشی از سوخت ناقص گازوئیل است که البته در فصل گرم بنزین جایگزین گازوئیل برای آلایندگی هوا می‌شود.
معاون رئیس‌جمهوری تصریح کرد: مافیای خودروسازی کشور هم آن قدر توان مالی دارد که هیچ کس، هیچ دستگاهی و حتی شخص رئیس‌جمهوری نیز زورش به آنها نمی‌رسد. خودروهایی با آلایندگی بسیار بالاتر از استانداردها و با سوخت‌های غیر استاندارد در کشور داریم، ملت چه تقصیری دارند که هوا آلوده است.
کلانتری اظهارداشت: هیج کس نمی‌تواند جلوی تولید خودروهای غیراستاندارد را در کشور بگیرد، تا حرف می‌زنیم می‌گویند مخالف تولید داخلی و‌اشتغال هستید، در این شرایط نباید انتظار هوای پاک داشته باشیم، بهداشت و محیط زیست قربانی کمپانی‌های بزرگ تولید خودرو هستند. البته اگر پشتوانه قوی وزارت بهداشت را داشته باشیم و هشدارهای لازم از سوی وزارت بهداشت ارائه شود، تا حدی می‌توانیم با این مافیا مبارزه کنیم.
وی افزود: درآمد خودروسازی کشور 70 هزار میلیارد تومان است که 150 برابر بودجه محیط زیست و سه برابر بودجه وزارت بهداشت است، آنها قدرت مالی دارند و هر یافته علمی را دستکاری و تغییر می‌دهند، قدرت زیادی می‌خواهد که بتوانیم با آنها مبارزه کنیم اما اگر مردم آگاه شوند، با فشار مردم می‌توان کارهایی را انجام داد.
گفتنی است، اظهارات رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست در حالی است که دولت به عنوان بزرگ‌ترین سازمان اجرایی کشور در صورت مشاهده تخلف یا زیرپا گذاشتن استانداردها در تولیداتی که با جان و مال مردم ارتباط دارد باید  با قدرت و همکاری طلبیدن از سایر دستگاه‌ها همچون قوه‌قضائیه و مجلس وارد شود. بیان عجز و ناتوانی در برابر مافیای فلان بخش زیبنده دولت در نظام جمهوری اسلامی نیست.