kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۵
تاریخ انتشار : ۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۳
گزارش خبری کیهان از دور جدید مذاکرات هسته‌ای

کاخ سفید: درباره ایران متعهد به همکاری گسترده با اسرائیل هستیم


سرویس سیاسی -
 پایان مذاکرات کارشناسی در نیویورک، الزام دولت اوباما به گزارش‌دهی مذاکرات به کنگره، سفر هیئت بلند پایه آمریکایی متشکل از سوزان رایس، مشاور امنیت ملی و وندی شرمن معاون سیاسی وزیر امور خارجه و چند مقام دیگر به سرزمین‌های اشغالی و ارائه گزارش روند مذاکرات هسته‌ای 5+1 با ایران به مقامات تل‌آویو، همزمان با تصمیم کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا به اضافه کردن چند متمم قانونی بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه علیه ایران از مهم‌ترین تحرکات مقامات آمریکایی در آستانه مذاکرات هفته‌آینده وین است.
کاخ سفید در بیانیه‌ای درباره سفر اخیر «سوزان رایس» مشاور امنیت ملی کاخ سفید به سرزمین‌های اشغالی اعلام کرد که رایس و هیئت همراه آمریکایی جلسات دو جانبه و سازنده با بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر، شیمون پرز رئیس رژیم صهیونیستی و یوسن کوهن مشاور امنیت ملی اسرائیل داشته‌اند و این هیئت آمریکایی در جلسات گروه مشورتی آمریکا-اسرائیل در بیت‌المقدس نیز شرکت کرد و نشست‌‌های فشرده و بسیار سازنده‌ای در آن برگزار شد و طیف وسیعی از مسائل امنیتی دو جانبه و منطقه‌ای مورد بحث قرار گرفت.
درباره موضوع ایران نیز هیئت آمریکایی در این دیدارها بر تعهد خود به منظور جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای تاکید کرد. همچنین هیئت آمریکایی طرف اسرائیلی را در جریان تلاش‌های دیپلماتیک کشورهای گروه 5+1 و اتحادیه اروپا در جهت حل مسالمت‌آمیز موضوع هسته‌ای ایران و رفع نگرانی‌‌های جامعه بین‌المللی قرار داد.
کاخ‌سفید همچنین اعلام کرد که هیئت آمریکایی جلسات مشورتی درباره مسائل مربوط به ایران با طرف‌های اسرائيل داشته و نمایندگان آمریکایی به مقامات اسرائیلی تضمین داده‌اند که به هماهنگی‌های بی‌سابقه خود درباره مذاکرات با ایران ادامه خواهند داد.
هیئت نمایندگی آمریکا را سوزان رایس مشاور امنیت ملی کاخ سفید، «وندی شرمن» معاون وزیر خارجه، «دیوید کوهن» معاون وزیر خزانه‌داری، «درک کولت» معاون وزیر دفاع، «آوریل هاینس» معاون رئيس سازمان سیا، سپهبد «دیوید گلدفین» رئیس ستاد مشترک ارتش، «فیل گوردون» مشاور ویژه رئیس‌جمهور و هماهنگ کننده کاخ سفید در امور خاورمیانه و دن شاپیرو سفیر آمریکا در اسرائيل تشکیل می‌دادند.
پایگاه خبری دبکا، نزدیک به منابع نظامی و امنیتی رژيم صهیونیستی، در روایتی از دیدار رایس با نتانیاهو مدعی شده طرف آمریکایی در این دیدار بر بازگشت‌ناپذیری توانایی‌های هسته‌ای ایران تاکید کرده است.
در همین رابطه، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژيم صهیونیستی نیز گفت تهران برای تولید سلاح اتمی به سانتریفیوژ و غنی‌سازی اورانیوم نیاز دارد.
بر اساس این گزارش وی افزود: تهران باید از داشتن این قابلیت محروم شود. ایران برای تولید و ساخت سلاح هسته‌ای به سانتریفیوژ و غنی‌سازی اورانیوم نیاز دارد و باید از این توانایی‌ها محروم شود.
الزام اوباما به گزارش‌دهی
 درباره مذاکرات به کنگره
دور جدید مذاکرات ایران و 5+1 در حالی هفته آینده در وین برای تدوین «برنامه ‌نهایی اقدام مشترک»  برگزار می‌شود که نمایندگان کنگره با تقدیم لایحه‌ای خواستار گزارش‌دهی اوباما درباره پیشرفت مذاکرات هسته‌ای ایران شدند.
پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» گزارش داده نمایندگان کنگره در حال آماده‌سازی لایحه‌ای هستند که باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا را ملزم به گزارش‌دهی درباره جنبه‌های مختلف مذاکرات هسته‌ای به کنگره این کشور می‌کند. این لایحه را قانون‌گذاران مجلس نمایندگان آمریکا تدوین کرده‌اند.
لایحه مورد نظر که نسخه‌ای از آن در اختیار پایگاه خبری «واشنگتن فری‌بیکن» قرار گرفته گامی برای اعمال فشار قانونی برای کاخ‌سفید برای گزارش‌دهی درباره توافق هسته‌ای ایران به شمار می‌رود.
این لایحه که متن آن را «جکی والروسکی»، نماینده جمهوری‌خواه آمریکا نوشته است در صورت تصویب اوباما را ملزم می‌کند علاوه بر افشای جزئیات توافق موقت هسته‌ای با ایران (توافق ژنو)، درباره توافق جامع هسته‌ای هم به آن نهاد آمریکایی گزارش ارائه دهد.
گزارش درباره میزان پایبندی ایران به توافق موقت ژنو از جمله دیگر مفاد طرح شده در این لایحه است که براساس آن رئیس‌جمهور آمریکا باید ارزیابی خود از میزان پایبندی ایران به تعهداتش در این توافقنامه را در قالب گزارشی به کنگره ارائه کند.
فری‌بیکن همچنین به نقل از منابعی در داخل مجلس نمایندگان آمریکا که تحت سلطه جمهوری‌خواهان است نوشته انتظار می‌رود لایحه مذکور با استقبال گسترده نمایندگان روبرو شده و به راحتی تصویب خواهد شد.
تاکید مجلس نمایندگان آمریکا
 بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه‌تر علیه ایران!
کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا با اضافه کردن چند متمم قانونی بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در مذاکرات هسته‌ای با ایران تأکید کرد.
به گزارش تسنیم، کمیته نیروهای مسلح مجلس نمایندگان آمریکا در سند مربوط به بودجه سال مالی 2015 بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در برابر ایران تاکید کرده است. در این سند بر لزوم حضور آمریکا در «خلیج‌فارس برای بازداری از تهدیدهای ایران» و توجه به «جنبه‌های نظامی برنامه هسته‌ای ایران در هرگونه توافق جامع با این کشور» تأکید شده است.
همچنین گزارش شده این کمیته روز پنجشنبه اضافه شدن چندین متمم به «قانون مجوز دفاع ملی» برای سال مالی 2015 را به تصویب رساند که بر اتخاذ مواضع سخت‌گیرانه در برابر برنامه‌ هسته‌ای ایران تأکید می‌کنند.
این کمیته تخصصی مجلس نمایندگان در این روز با متمم‌های قانونی پیشنهاد شده از طرف چند نماینده جمهوری‌خواه آمریکا درباره برنامه هسته‌ای ایران موافقت کرد.
در یکی از این متمم‌های قانونی آقای «دوگ لامبورن»، نماینده جمهوری‌خواه تأکید کرده بود که هرگونه توافق با ایران بایستی از توانمندی دست‌یابی این کشور به تسلیحات اتمی جلوگیری کند.
در متمم قانونی دیگری که «پیتر روسکام» و «جکی والروسکی» دو نماینده جمهوری‌خواه دیگر پیشنهاد کرده‌اند بر اهمیت نظارت کنگره بر دولت اوباما درباره مذاکرات هسته‌ای با ایران و لزوم گزارش‌دهی دولت درباره وضعیت برنامه هسته‌ای ایران و پایبندی این کشور به توافق موقت ژنو تأکید شده است.
ماده‌های قانونی دیگر ضمن تأکید بر حمایت آمریکا از متحدانش، از جمله اسرائیل و شورای همکاری خلیج(فارس) خواستار حضور نظامی آمریکا برای جلوگیری از آنچه به گفته این کمیته «خشونت‌های نظامی ایران» است، شده است.کمیته نیروهای مسلح آمریکا همچنین در جلسه اخیر خود از توانایی اسرائیل برای دفاع از خودش در برابر تهدیدهای ایران تأکید کرده و خواستار تخصیص منابع مالی بیشتر به برنامه‌هایی نظیر «گنبد آهنین» و «فلاخن داوود» شده است.