kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۵۲۲
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲

استدلال عجیب سخنگوی دولت برای همراه کردن نمایندگان در تصویب بودجه

محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت روزگذشته در جریان نشست هفتگی خود که این بار به میزبانی مجلس شورای اسلامی و در محل کمیسیون اصل 90 برگزار شد، درباره جایگاه نمایندگان مجلس در بررسی لایحه بودجه 97 اظهاراتی به زبان آورد که از آن جز زیر سؤال بردن شأن مجلس و نمایندگی برداشت دیگری نمی‌توان داشت.



وی در پاسخ به سؤالی درباره میزان تغییرات در لایحه بودجه97 توسط نمایندگان مجلس و نحوه دفاع دولت از آن گفت: «هر اصلاحاتی ممکن است مخالفت‌هایی ایجاد کند و انتظارمان از اصحاب رسانه ‌این است که در اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت همکاری کنند. مهم نیست محبوبیت دولت نزد مردم از دست برود ما در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر شاهد بودیم «رأیی که آقای رئیس‌جمهور به دست آورد از رای بسیاری از نمایندگان در آن حوزه‌های انتخابیه به نسبت درصد بیشتر بوده» که البته ما قصد مقایسه با نمایندگان را نداریم اما مهم این است که نباید پاسخ احسان مردم را با زحمت بدهیم. مردم به ما اعتماد کردند و ما حاضر نیستیم آبروی خود را پیش مردم از دست بدهیم، بنابراین امیدواریم با همراهی مجلس قانون بودجه خوبی از ابتدای سال آینده فراهم کنیم».
روی دیگر اظهارات سخنگوی دولت که به آوردن استدلالات عجیب نیز شهره است، این است که از آنجایی که آراء جناب رئیس‌جمهور در برخی شهرها از نمایندگان آن حوزه انتخابیه بیشتر بوده فلذا روحانی نسبت به آنها نماینده‌تر بوده و نمایندگان حق ندارند در لایحه بودجه‌ای که توسط دولت وی تدوین شده تغییر ایجاد کنند و باید بودجه 97 را به صورت آکبند به دولت دوازدهم تحویل دهند.
البته این بار اول نیست که دولتی‌ها برای به کرسی نشاندن حرف خود جایگاه مجلس را تضعیف و شان نمایندگان آن را زیر سؤال می‌برند و فقط در جریان بررسی همین لایجه بودجه 97 مکررا چنین اظهاراتی را از سوی مقامات دولتی شاهد بوده‌ایم.
رئیس‌جمهور نیز درست یک روز پس از مخالفت کمیسیون تلفیق با افزایش نرخ حامل‌های انرژی توپ گرانی و بیکاری را به زمین مجلس انداخت و برای نمایندگان خط و نشان کشید که «در این بودجه تبصره‌هایی پیش‌بینی کردیم که فقر مطلق را از بین ببریم و اگر نمایندگان مجلس نخواهند پای آن بایستند و دست دولت را ببندند، یا باید راه‌حل جایگزین بهتری ارایه دهند و یا خودشان پاسخگوی مردم باشند.»
وی همچنین در دیدار با رؤسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس برای نمایندگان خط و نشان کشیده بود که باید تبصره‌های مربوط به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و هدفمندی به تصویب برسد.روحانی صراحتا اعلام کرده است در صورتی که لایحه بودجه عینا به تصویب نرسد «مجلس» را بعنوان منشا عدم حل مشکلات معرفی خواهد کرد.
برای یک میلیون و ۳۳ هزار
فرصت شغلی برنامه‌ریزی کرده‌ایم !
سخنگوی دولت در جریان این نشست خبری همچنین گفت : پیش‌بینی سال آینده این است که ۸۳۸ هزار نفر وارد چرخه کار شوند که از این تعداد ۷۰ درصد را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود. به هر حال نمی‌توانیم فارغ‌التحصیلان را به کارهای خارج از شأن علمی آنها بفرستیم و باید گامی بلندتر از سنوات قبل برمی‌داشتیم. بنابراین برنامه‌ریزی کردیم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.
مصداق بارز این اظهارات نوبخت موضوع ایجاد 5 میلیون شغل توسط یکی از کاندیدای در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری است که ابتدا مسئولان و کارشناسان نسبت به آن واکنش منفی نشان داده و با این توجیهات که کاندیداها وعده‌های توخالی و دور از دسترس ندهند، آن را انکار کردند.
اظهارنظر یک شخص
دلیل بر مذاکره نیست
نوبخت همچنین درباره اظهارات وزیر خارجه فرانسه مبنی بر اینکه مذاکره‌‌ای درباره مسائل موشکی با ایران داشتند، گفت: هیچ کسی اجازه ندارد در بحث دفاعی و موشکی ما دخالت کند، بنیه دفاعی و موشکی را حق مسلّم خود می‌دانیم و در رابطه با بحث دفاعی با هیچ کسی مذاکره‌ای نشده و نخواهد شد.
وی افزود: امکان دارد در یک جلسه شخصی اظهارنظری در این مورد کرده باشد که این دلیلی بر انجام مذاکره نیست، مذاکره یعنی یک سلسله جلساتی مانند برجام برگزار شود اما اینکه یک نفر اظهارنظری کرده و در مجامع بین‌المللی بگوید فلان حرف را زدم دلیلی بر انجام مذاکره نیست.