kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۸۰
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۹
معاون قضایی دادستان کل کشور:

فروش چارتری بلیط هواپیما به صورت کنونی خلاف است

معاون قضایی دادستان کل کشور در حقوق عامه از ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی و فروش چارتری بلیط هواپیما انتقاد کرد.



به گزارش ایرنا، محمدجواد حشمتی در نشست خبری با ابراز تاسف از تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی گفت: زمین‌های کشاورزی به تالارهای عروسی و رستوران تبدیل شده است و برخی افراد در زمین‌های با طرح کشاورزی، ویلاسازی و خوش نشینی داشته اند،این در حالی است که تغییر کاربری در هیچ جای دنیا رخ نمی‌دهد.
حشمتی افزود: با توجه به بند ٢ اصل ١٥٦ قانون اساسی درباره حقوق عامه این تکلیف برعهده دادستان کل کشور گذاشته شده است و از سال ٩٥ فعالیت خود را در این حوزه شروع کردیم؛ با مجموعه‌هایی که شاخص‌ترین حقوق عامه را پیگیری می‌کنند مانند منابع طبیعی، محیط زیست، اراضی و بحث آب و همچنین برخی امور درگیر آب و هوا و خاک همکاری داشتیم و بخشنامه‌هایی به دادسراهای کل کشور برای اهمیت به این موضوعات ابلاغ شد.
وی با‌اشاره به احصا ١٧٠ مصادیق حقوق عامه از قوانین و قرار گرفتن آنها در دستور کار این معاونت، اظهارداشت: بیشترین هجمه و خسارت در بحث حقوق عمومی و مصالح عامه در حوزه اراضی، منابع طبیعی و محیط زیست است.
معاون قضائی دادستان کل کشور با بیان اینکه در حوزه محیط زیست شهدایی هم تقدیم کردیم، افزود: با توجه به اهمیت فوق‌العاده موضوع و برای اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی به زمین و آب نیاز داریم لذا همه تلاش خود را برای اجرای این کار به کار می‌گیریم.
حشمتی ادامه داد: استفاده از ظرفیت‌ها در مراکز استان‌ها و ظرفیت دادستان‌ها یکی از تأکیدات معاونت حقوق عامه در حفظ این حقوق است که ٤٠٠ مورد اقدام عملیاتی برای حفظ و حقوق عامه و جلوگیری از تعدی به این حقوق و نقض آن در حوزه‌های مختلف انجام شد.
وی درباره سانحه کشتی سانچی گفت: حادثه در آب‌های بین‌المللی چین اتفاق افتاد که ابعاد فنی را کارشناسان بررسی کردند و جزئیات دقیق تَر را منتظریم با بازگشایی جعبه سیاه اطلاع‌رسانی و تقصیر هر یک از کشتی‌ها مشخص شود.
مسئول پیگیری حادثه سانچی در دادستانی کل کشور با بیان اینکه کشتی ما حاوی مواد آتش زا و سمی بود، گفت: فعلا سوء جریانی نمی‌بینیم که بخواهیم روی آن کار کنیم. اگر چین مقصر باشد مسایل برای پیگیری در کنوانسیون‌های متعدد آورده شده است.
تاخیر در پرواز
و فروش چارتری بلیط هواپیما خلاف است
حشمتی درباره پیگیری موضوع تاخیر پروازها توسط معاونت حقوق عامه اظهارداشت: برای تاخیر در پروازهای شرکت‌های هواپیمایی، جلسه‌ای با حضور دادستان کل برگزار و به این شرکت‌ها تاکید شد که تاخیر در پرواز خلاف است.
وی افزود: شرکت‌های فعال‌تر با جابه‌جایی مسافران بیشتر، باید پرواز جایگزین داشته باشند، یک ماه قبل هم این موضوع را یادآوری کردیم و خودشان جلوگیری از تکرار را إقرار دارند.
معاون دادستان کل کشور با بیان اینکه بخش اعظم تأخیرها توجیه ندارد و باید به حداقل ممکن برسد، ادامه داد: امیدواریم این تأخیرها با آمدن هواپیمای نو و نوسازی کاهش یابد.
حشمتی درباره هواپیمای چارتر گفت: این خلاف است، اگر قرار است چارتر شود نباید بدین صورت عمل شود؛ حتی نامه‌ای به دستگاه‌ها و وزیر اقتصاد نوشتیم که عده‌ای در منزل درحال فروش بلیت هستند و مالیات نمی‌دهند و این موضوع در حال پیگیری است.