kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۵۴
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۱۷
مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور اعلام کرد

برق‌رسانی به 400 روستا تا پایان امسال

مجری طرح برق‌رسانی روستایی کشور اعلام کرد: تا پایان امسال 400 روستای زیر 10 خانوار از نعمت برق برخوردار می‌شوند.



به گزارش خبرگزاری ایرنا، ولی‌الدین مصلحتی شربیانی روز سه شنبه در حاشیه گردهمایی مدیران ارشد صنعت برق کشور، اظهار کرد: برای برق‌رسانی به این 400 روستا، 900 میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته شده است.
وی با‌ اشاره به اینکه بیشتر این 400 روستا در مناطق گرمسیر مانند سیستان‌ و بلوچستان، جنوب کرمان، خراسان جنوبی، فارس، هرمزگان، خوزستان قرار دارند، گفت: برق‌رسانی به 30 روستا از طریق انرژیهای تجدیدپذیر انجام خواهد شد.
مجری طرح برق روستایی کشور با بیان اینکه از ابتدای اجرای طرح برق‌رسانی روستایی 217 روستا از طریق انرژی‌های نو برق‌دار شده‌اند، در مورد هزینه اجرای انرژی‌های تجدیدپذیر در روستاها گفت: اکنون ایجاد هر کیلووات ظرفیت در بخش انرژی‌های نو، حدود 130 تا 140 میلیون ریال اعتبار نیاز دارد.
به گفته مصلحتی، برای 217 پنل خورشیدی نصب شده در روستاهای کشور 200 میلیارد ریال هزینه شده که ظرفیت برق تولیدی آن 2/5 مگاوات است.
بر اساس این گزارش، برق‌رسانی به روستاهای بدون برق که کمتر از 10 خانوار در آن زندگی می‌کنند به این دلیل با اولویت انرژی‌های خورشیدی مورد توجه قرار گرفته است که این روستاها به طور عمده در مناطق دورافتاده و صعب‌العبور قرار دارند.
البته بهره‌مندی از انرژی‌های تجدیدپذیر در روستاها موضوع و رویکرد جدیدی در وزارت نیرو و دولت نیست، چنانچه از کل 2 هزار و 152 روستایی که در دولت یازدهم برق‌دار شده و 217 روستا با جمعیتی بیش از 2 هزار و 350 خانوار از طریق سیستم‌های انرژی نو برق‌دار شده‌اند.
باید در نظر داشت که برق‌رسانی به روستاها آن هم روستاهایی که آخرِ صفِ برق‌رسانی قرار گرفته اند، چالش‌ها و موانع ویژه‌ای به همراه دارد؛ روستاهایی که گاه فقط 10 خانوار در آن زندگی می‌کنند و برای رسیدن به آنجا باید راه‌هایی صعب‌العبور را طی کرد؛ این روستاها پراکندگی زیادی دارند و طول خط انتقال آنها نیز بسیار طولانی است.