kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۴۳۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۸

لنجداران گناوه خواستار کاهش نرخ سوخت شناورهای سفاری شدند


 
   لنجداران بندر گناوه می‌گویند: افزایش نرخ سوخت (گازوئیل) شناورهای سفاری منطقی نیست و باید بازنگری و اصلاح شود.
آنان افزودند: نرخ سوخت شناورهای تجاری در آب‌های سرزمینی ایران باید به نرخ داخلی محاسبه شود و از مسئولان تصمیم گیرنده در کشور انتظار داریم در تصمیم قبلی خود تجدید نظر کنند.
در اجرای مرحله سوم قانون هدفمندسازی یارانه‌ها، قیمت گازوئیل مصرفی شناورهای تجاری آزادسازی و به قیمت بانکرینگ محاسبه می‌شود.
صاحبان شناورهای سفاری گناوه بیان کردند: بیش از سه سال است نسبت به افزایش قیمت سوخت شناورها به روش‌های مختلف اعتراض خود را بیان کرده و از مسئولان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی خواستار بازنگری در این نرخ‌ها شده‌ایم، اما نتیجه‌ای حاصل نشده است.
لنجداران می‌گویند نرخ سوخت شناورهای تجاری بر اساس نرخ بانکرینگ محاسبه می‌شود، سرسام آور گران است و به هر لیتر 23 هزارریال رسیده که برای لنجداران غیرمعقول و اجحاف است.
هزینه سوخت هر شناور باری از گناوه به دبی در یک سفر دریایی به طور میانگین و براساس قدرت موتور با نرخ بانکرینگ بین 180 تا 360 میلیون ریال می‌شود که پرداخت این میزان باتوجه به متحمل شدن هزینه‌های دیگر سرسام آور است.
آنها اظهار داشتند با توجه به فاصله 397 مایلی بندر گناوه به دبی در کشور امارات تنها حدود 30 مایل آن بیرون از محدوده آب‌های ایران است و باید نرخ سوخت طوری محاسبه شود که در آب‌های ایران به نرخ داخلی باشد و با درنظرگرفتن هزینه سوخت که بین 180 تا 360 میلیون ریال و دیگر هزینه‌ها به میزان 900 میلیون ریال است، مالکان شناورها در هر سفر دریایی دچار ضرر و زیان می‌شوند.
لنجداران معتقدند محاسبه نرخ سوخت شناورها بر پایه فوب خلیج‌فارس مشکلات بزرگ و فشار مضاعف مالی بر لنجداران باتوجه به مصوبه جدید آیین نامه کالای همراه ملوان وارد کرده است و افزایش نرخ سوخت شناورها باعث شده تا امکان خرید سهمیه کامل را نداشته باشیم و بناچار نیمی از آن را دریافت کنیم.