kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۲۰۴
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴

عصبانیت شدید وزارت امور خارجه از نقد مستند برجام!



 
  سرویس سیاسی-
وزارت امور خارجه در اقدامی عجیب و تأمل برانگیز با انتشار بیانیه شدید اللحنی، به یک مناظره تلویزیونی حمله کرد.
در دومین سالگرد اجرای برجام یک مناظره تلویزیونی با حضور موافقان و مخالفان برجام برگزار شد. برهمین اساس چهارشنبه شب، برنامه ثریا با حضور سید یاسر جبرائیلی-به عنوان منتقد برجام- و مهدی رحمانیان- مدافع برجام- به روی آنتن رفت.
اما وزارت امور خارجه در اقدامی عجیب و تأمل برانگیز با انتشار بیانیه شدیداللحنی، به این مناظره تلویزیونی حمله کرد. این در حالی است که در این برنامه تلویزیونی، هم مدافع و هم منتقد برجام حضور داشتند و برخلاف برنامه‌هایی که با حضور مقامات وزارت خارجه در صدا و سیما برگزار می‌شود، تریبون یکطرفه نبود.
نکته قابل تأمل اینجاست که در دولتی که مدعی است نقد به پیامبر و امام معصوم نیز وارد است،کوچک‌ترین نقد به برجام را با فحاشی پاسخ می‌دهد.
روابط عمومی وزارت امور خارجه، در بیانیه مذکور کارشناس منتقد برجام را «از راه رسیده ناشی»، «کم اطلاع »، «متوهم»، «سخیف»، «دروغگو»، «همنوا با دشمنان» و... نامیده و از یکسو تاکید کرده است که قصد پیگیری حقوقی این قبیل دروغ‌ها و تهمت‌ها را ندارد و از سوی دیگر تصریح کرده است که مسئولیت نهادهای ذی‌ربط نسبت به تشویش اذهان عمومی ارتباطی به پیگیری حقوقی وزارت امور خارجه
ندارد.
یک دلاری و هزار تومانی
سید یاسر جبرائیلی در پاسخ به بیانیه وزارت خارجه نوشت: وزارت خارجه اظهارات اینجانب را «تردستی ژورنالیستی» خوانده و گفته است «مردم فریب صحنه‌سازی‌های سیاسی مخالفان برجام را نخواهند خورد». برادران گرامی! تردستی ژورنالیستی و صحنه‌سازی سیاسی را کسانی انجام دادند که مدعی شدند تمامی تحریم‌ها در روز اجرای برجام لغو- و نه تعلیق- خواهد شد. کسانی مردم را فریب دادند که آب خوردن مردم را هم به برجام پیوند دادند. لیست این تردستی‌ها و صحنه‌سازی‌ها فراوان است، مکرر درباره آنها سخن گفته‌ایم و صدای مقامات دولت هنوز در گوش مردم
است.
جبرائیلی افزود: مردم خوب می‌فهمند چه کسانی دغدغه منافع ملی را داشتند و درباره این روزها انذار می‌دادند و چه کسانی عده‌ای را با «یک دلاری و هزار تومانی» وسط خیابان‌های تهران رقصاندند.
دعوت‌های بی‌پاسخ!
به گزارش فارس، «محسن مقصودی» مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی «ثریا» نیز در واکنش به بیانیه شدیداللحن وزارت امور خارجه گفت: از واکنش وزارت خارجه به یک گفت‌وگوی دوطرفه در برنامه ثریا تعجب می‌کنم. به هر حال بعد از دو سال از اجرای برجام این فرصتی که مسئولان صدا و سیما برای گفت‌وگوی دو طرفه درخصوص نقاط ضعف و قوت برجام فراهم کرده‌اند، فرصت مغتنمی است و وزارت محترم خارجه باید از بررسی عملکردش خوشحال باشد. حضور در برنامه‌های دوطرفه بهترین کمک را برای رشد فکری مردم و بیان نقاط قوت برجام فراهم می‌کند و طبیعتا باید استقبال شود.
مقصودی افزود: همان‌طور که در برنامه هم ذکر کردم تاکنون چندین بار از اعضای تیم مذاکره‌کننده برای حضور در ثریا و گفت‌وگو با منتقدان دعوت کرده‌ایم، که متاسفانه صلاح ندانسته‌اند در برنامه حضور یابند و البته در این چهار سال در هیچ برنامه دوطرفه‌ای هیچ‌کدام از اعضای تیم مذاکره‌کننده حضور نیافته‌اند.
وی در ادامه گفت: با توجه به بیانیه وزارت محترم خارجه درخصوص برنامه اخیر ثریا، بار دیگر از اعضای تیم مذاکرات برجام، از جمله آقای دکتر ظریف، آقای دکتر عراقچی، آقای دکتر تخت روانچی و... جهت حضور در برنامه هفته جاری ثریا و گفت‌وگو با منتقدان از جمله آقای سیدیاسر جبرائیلی دعوت می‌نمائیم.
مجری و تهیه‌کننده برنامه تلویزیونی ثریا خاطرنشان کرد:همچنین ما از وزات محترم خارجه انتظار داشتیم با همان لحن نرم و لبخندهایی که در مذاکره با دشمنان استفاده کردند، در واکنش به مهمان برنامه و رسانه ملی استفاده نمایند و همان‌طور که رئیس‌جمهور محترم فرمودند از فضای نقد استقبال کنند.
رسانه‌های زنجیره‌ای
لازم به ذکر است که در سال‌های اخیر ده‌ها روزنامه و سایت خبری حامی دولت به بزک برجام پرداخته و با هیاهوی رسانه‌ای، هرگونه نقدی را با فحاشی پاسخ داده است.
واکنش عجیب وزارت خارجه در انتشار بیانیه شدیداللحن علیه یک کارشناس منتقد برجام در حالی است که این وزارتخانه در روزهای پسابرجام، همواره در مقابل گستاخی‌های مکرر آمریکا و هم‌پیمانان اروپایی واشنگتن، به واکنش‌های منفعلانه بسنده کرده است. نکته دیگر آنکه در حالی‌که دولتمردان مدعی هستند پیامبر و ائمه معصومین (ع) را هم می‌توان نقد کرد، از نقد یک توافق چنان آشفته می‌شوند که منتقدان را به داغ و درفش تهدید می‌کنند!