kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۱۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۴
سواری‌های بالای 25 سال و فاقد معاینه فنی هر روز جریمه می‌شوند

موافقت با طرح ترافیک جدید پس از پذیرفتن الزامات مورد نظر پلیس




رئیس ‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ گفت: طرح اولیه‌ای که توسط شهرداری برای طرح ترافیک جدید ارائه شده بود با طرحی که تصویب شد تغییرات زیادی دارد.
به گزارش فارس، سردار محمدرضا مهماندار با ‌اشاره به سکون هوا و پیش‌بینی مشکلات محیط زیستی،‌ اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین کارها در این زمینه برخورد با خودروهای فرسوده و فاقد معاینه فنی است که این طرح از اواسط مهرماه در دستور کار پلیس راهور قرار گرفته و ادامه دارد و هم‌اکنون در 26 نقطه تهران، تیم‌هایی از ماموران پلیس راهور مستقر شده‌اند تا با خودروهای فاقد معاینه فنی و فرسوده برخورد کنند.
مهماندار با بیان اینکه بخش عمده ذرات معلق مربوط به سوخت گازوئیل و خودروهای فرسوده است، ادامه داد: از ابتدای دی ماه علاوه‌بر طرح‌های روزانه تیم پلیس راهور، به طور ویژه با کامیون‌های دودزا و فاقد معاینه فنی برخورد می‌شود.
وی با ‌اشاره به جریمه اعمال قانون درخصوص فرسودگی کامیون‌ها به مبلغ 40 هزار تومان و نداشتن معاینه فنی به مبلغ 50هزار تومان، تصریح کرد: این مبالغ با توجه به درآمد زیادی که کامیون‌دارها روزانه بدست می‌آورند، بازدارنده نبوده و نتوانسته مانع از ورود این دسته از خودروها به سطح معابر شهری شود.
رئیس‌پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، گفت: با توجه به آنکه پلیس اختیاری برای توقیف این دسته از خودروها نداشت با مساعدت دادستانی تهران و با توجه به بحث سلامت شهروندان، مقرر شد خودروهای سنگین فرسوده و فاقد معاینه فنی تا 7 روز توقیف شوند.
به گفته سردار مهماندار، در دی ماه 327 دستگاه کامیون فرسوده و فاقد معاینه فنی توقیف شدند و 56هزار برگ جریمه برای کامیون‌های دودزا و فاقد معاینه فنی صادر شد.
وی با اعلام اینکه پلیس در مبادی ورودی تهران بخصوص رینگ آزادگان و بسیج پلیس راهور مستقر شده و اجازه ورود به کامیون‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی را نمی‌دهد، گفت: کامیون‌هایی که بالای 20 سال دارند فرسوده محسوب شده و در هنگام تردد در معابر داخلی شهر تهران جریمه و اعمال قانون می‌شوند.
سواری‌های فرسوده و فاقد معاینه فنی
هر روز جریمه می‌شوند
رئیس ‌پلیس راهور فاتب درخصوص جریمه خودروهای سواری فرسوده و فاقد معاینه فنی نیز اعلام کرد: خودروهای سواری بالای 25 سال سن فرسوده محسوب می‌شوند و سامانه هوشمند و دوربین‌های ثبت تخلف، خودروهای سواری فرسوده را روزانه 45 هزار تومان جریمه می‌کنند؛ همچنین خودروهایی که فاقد معاینه فنی هستند نیز 50 هزار تومان جریمه می‌شوند.
مهماندار با تاکید بر اینکه این دسته از خودروها هر 24 ساعت یکبار برگ جریمه برایشان صادر می‌شود از رانندگان خواست برای مشاهده ریز جرائم رانندگی خود به دفاتر پلیس+ 10 مراجعه کنند.
وی افزود: برای کنترل تردد کامیون‌ها حتما نیاز به دوربین‌ به خصوص در طول مسیر آزادگان داریم و باید تمام رینگ آزادگان مجهز به دوربین شود تا بتوانیم اعمال قانون کنیم.
علت موافقت پلیس با طرح ترافیک جدید
رئیس‌پلیس راهور پایتخت درخصوص طرح ترافیک جدید و موضع پلیس در این خصوص اعلام کرد: طرح اولیه‌ای که توسط شهرداری ارائه شد با این طرحی که تصویب شد تغییرات زیادی دارد.
سردار مهماندار گفت: پلیس از ابتدا سه الزام را برای طرح ترافیک مدنظر قرار داد؛ یکی آنکه آلودگی افزایش پیدا نکند،‌ترافیک بیشتر نشود و فشار مضاعف به مردم وارد نشود.
وی ادامه داد: طرح زوج و فرد که قرار بود در طرح ترافیک جدید گنجانده شود از این طرح خارج شد و دیگر تردد در طرح زوج و فرد شامل هزینه نمی‌شود. درخصوص کاهش آلودگی و ترافیک نیز به این توافق رسیدیم کسانی که نیازمند به دریافت سهمیه هستند از جمله جانبازان، خبرنگاران، ‌پزشکان و مسئولان مثل گذشته مجوز را دریافت کنند؛ چرا که در طرح اولیه سهمیه‌ها حذف شده بود. همچنین قرار شد از سطح 129 هزار مجوز سالیانه، 26 هزار مجوز کمتر صادر شود تا کاهش آلودگی و ترافیک را شاهد باشیم.
رئیس‌ پلیس راهور پایتخت با اعلام اینکه نقدها و مخالفت‌های پلیس درخصوص طرح ترافیک جدید با تعامل و اعمال نظرات پلیس حل شد، گفت: طرح ترافیک جدید تفاوتش نسبت به طرح ترافیک 96 فقط در نحوه پرداخت است و بقیه موارد مثل
سال 96 است.