kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۴۰۵۰
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۴۱

راهپیمایی گسترده در پایتخت نیجریه برای آزادی شیخ زکزاکی



مردم نیجریه در اعتراض به ادامه بازداشت شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی این کشور در «ابوجا» تظاهرات کردند.
با وخیم‌تر شدن حال شیخ زکزاکی رهبر جنبش اسلامی نیجریه در زندان، اعتراض‌ها نیز به ادامه بازداشت غیرقانونی این عالم سرشناس شیعه بیشتر شده است. روز پنج شنبه نیز «ابوجا» پایتخت نیجریه شاهد تظاهرات گسترده مردمی برای آزادی شیخ زکزاکی بود. مردم در این تظاهرات با تاکید بر غیرقانونی بودن حبس شیخ زکزاکی از دولت نیجریه خواستند فوراً او را آزاد کنند. این تظاهرات در چارچوب کمپین نهادهای مدنی و حقوقی با عنوان «انتظار تا پایان» برگزار شد.
با گسترش اعتراضات هفته گذشته سازمان امنیت نیجریه مجبور شد برای لحظاتی شیخ را مقابل دوربین‌ها نشان دهد و مصاحبه تحریف شده‌ای از وی را نیز برای آرام کردن اوضاع منتشر کند. اما جنبش اسلامی نیجریه با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد پلیس مخفی نیجریه با انتشار تصاویر شیخ ابراهیم زکزاکی قصد گمراه کردن مردم را داشت. در این بیانیه آمده است: «این تصاویر ویدیویی طوری تدوین شده‌اند که پخش شدن آنها در جهت منافع حاکمان باشد.» این جنبش همچنین خواستار آن شد که علامه شیخ زکزاکی بر اساس حکم دادگاه عالی نیجریه که در سال ۲۰۱۶ صادر شده به طور کامل و بی‌قید و شرط آزاد شود. «عبدالمومنی گیوا» از اعضای جنبش اسلامی نیجریه در این باره گفته: «بر اساس اطلاعاتی که به دست ما رسیده تصاویر اصلی طولانی‌تر از تصاویر پخش شده است و مقامات قسمت‌هایی را که خود مایل بودند، حذف و تصاویر را باب میل خود تدوین کردند. این تصاویر برای فریب افکار عمومی منتشر شده است. یک دولت مسئول دست به چنین اقدامی نمی‌زند.» جنبش اسلامی نیجریه همچنین اعلام کرد از بازی‌هایی که نیروهای امنیتی سرگرم اجرای آنها هستند، شگفت زده نشده‌اند و فریب آن را نخواهد خورد.
ارتش نیجریه در سال 2015 به تجمعات حامیان شیخ زکزاکی در شهر زاریا حمله کرد که به گفته شاهدان به کشته شدن نزدیک به 1000 تن از جمله چند عضو خانواده وی منجر شد. برخی شمار شهدا را تا 2000 نفر هم اعلام کرده‌اند.