kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۹۲۲
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۲

اعتماد: دولت چگونه نرخ تورم را 8 درصد اعلام می‌کند؟!(خبر ویژه)




یک روزنامه حامی دولت نوشت معیار محاسبه تورم 8 درصدی غیرمعمول است.
اعتماد با طرح این سؤال که معیار محاسبه تورم 8 درصد چیست؟ می‌نویسد: نرخ تورم سالانه، يكي از شاخص‎هاي مهم موثر در دستمزد سالانه است كه در بند يك ماده ۴۱ قانون كار به آن اشاره شده، از سوي ديگر قانونگذار در بند دوم ماده مذكور به شاخص «تامين زندگي خانواده كارگري» در جريان تعيين دستمزد سالانه تاكيد كرده است. اما اكنون كه جلسات كارشناسي تعيين مزد ۹۷ آغاز شده، نرخ تورم اعلامي ۸ درصدي واكنش گروه‌هاي كارگري را در پي داشته است: به اعتقاد آنها در تورم اعلامي هزينه اقلام غيرضروري كه در سبد معيشت خانوار دهك‌هاي كم درآمد جامعه، جايي ندارد محاسبه شده است. علاوه بر اين، در سال گذشته اقلام سبد معيشت تاثيرگذار در هزينه جامعه كارگري با توافق شركاي اجتماعي (نمايندگان كارگري، كارفرمايي و دولت) تعيين شده و گروه‌هاي كارگري معتقدند تنها تورم مورد پذيرش، محاسبه تورم بر اساس اقلام سبدي است كه پيش‌تر در مورد آن توافق شده است.
در همين زمينه فرامرز توفيقي، رئيس كميته دستمزد كانون عالي شوراهاي اسلامي كار كشور و نماينده كارگران در جلسات كارشناسي مزد ۹۷ معتقد است: در خصوص تغيير سال پايه آماري از ۹۰ به ۹۵ و تاثير آن در كاهش سبد معيشت خانوار خواستار اعلام جزئيات تغييرات سبد معيشت همزمان با تغيير سال پايه آماري هستيم كه در همين راستا در جلسه روز دوشنبه كارگروه مزد قرار شد از نمايندگان مركز آمار دعوت شود تا جزئيات تغييرات سبد معيشت را اعلام كنند.
توفيقي ادامه داد: پس از استخراج سبد هزينه معيشت خانوار در سال جاري، كه قطعا بيش از ۲ ميليون و ۴۸۹ هزار تومان سال گذشته است، در پي آن هستيم تا شكاف هزينه سبد معيشت ۹۵ و ۹۶ در تعيين دستمزد جبران شود كه در اين صورت فقط مي‌توان تلاش كرد تا قدرت خريد نسبت به سال گذشته كاهش پيدا نكند. ضمن اينكه علاوه بر اين به دنبال كاهش شكاف حداقل دستمزد با هزينه‌هاي معيشت تحميل شده ناشي از سال‌هاي گذشته هستيم.
علي خدايي، عضو كارگري شوراي عالي كار نيز تاكيد كرد: با توجه به اعلام نرخ تورم در دهك‌هاي مختلف، نمايندگان گروه‌هاي كارگري مشتاق هستند تا جزئيات عوامل دستيابي به اين نرخ‌ها را بدانند. متاسفانه جزئياتي در اين زمينه اعلام نشده است. نتيجه‌گيري نرخ تورم ٨/٨ درصدي دهك درآمدي اول به عنوان كم درآمدترين اقشار جامعه، «تغيير اقلام سبد معيشت به سمت اقلام داراي تورم كمتر» است در حالي كه اگر همان اقلام معمول سبد معيشت در نظر گرفته شود به اعتقاد ما نرخ تورم بالاتر از نرخ
فعلي بود.