kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۸۱۳
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۴
سخنگوی کمیسیون تلفیق خبر داد

توصیه مجلس به دولت برای عدم حذف یارانه‌بگیران



سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور سال ۹۷ با اشاره به جلسه روز یکشنبه اعضای هیئت رئیسه این کمیسیون و رئیس مجلس با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت گفت: توصیه ما این بود که در حذف یارانه افراد عجله نکند و اغلب متقاضیان یارانه را از دریافت یارانه محروم نکنند.
به گزارش ایسنا، علی‌اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری ظهر دیروز خود اظهار کرد: اعضای هیئت رئیسه کمیسیون تلفیق به اتفاق آقای لاریجانی روز یکشنبه با رئیس جمهور و تیم اقتصادی دولت دیدار کردند و موضوع جلسه هم مواردی بود که در کمیسیون تلفیق مراعا مانده بود از جمله برداشت صندوق توسعه ملی که پیشنهاداتی در لایحه در این باره آمده بود ولی چون اذن رهبری نداشت کمیسیون تلفیق آن را مراعا گذاشت. همچنین درباره اشتغال و موضوعات مهم دیگر نیز بحث‌هایی صورت گرفت.
وی با اشاره به تاکید دولت و مجلس بر واقع‌بینی در تصویب و اجرای بودجه گفت: نظر ما این است که لایحه پیشنهادی دولت و نظر کمیسیون تلفیق به عنوان محصول مشترک فکری بین دولت و کمیسیون تلفیق به صحن مجلس ارائه شود.
یوسف‌نژاد تصریح کرد: نظر کمیسیون تلفیق این است که مشخصا در موضوع هدفمندی یارانه‌ها مصوبات به ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها و واقعیت‌ها نزدیک باشد چراکه این کار باعث عملیاتی و اجرایی شدن بودجه می‌شود. در این زمینه ما پیشنهاد دولت را درخصوص هدفمندی تصویب کردیم اما توصیه ما به دولت این است که در حذف یارانه‌بگیران عجله نکند و شتاب نداشته باشد. به نظر می‌رسد دولت این توان را دارد در شرایط خاصی اغلب افراد متقاضی یارانه را محروم
 نکند.
نماینده ساری خاطرنشان کرد: بحث حامل‌های انرژی یکی دیگر از موارد مطروحه در این نشست بود. نقطه نظر کمیسیون تلفیق در این باره به قوت خود باقی است ولی دولت این اختیار را از سه سال گذشته داشته که تغییری در قیمت حامل‌های انرژی انجام دهد اما این کار را نکرده است اما در حال حاضر ما معتقدیم تغییر جهت ۵۰ درجه‌ای برای سوخت سازگار نیست.
وی ادامه داد: همه ما معتقدیم که قانون باید جنبه اجرایی داشته باشد و تصمیمات دولت به نفع مردم باشد. دغدغه‌های نمایندگان در یک مسیر است و همه به دنبال بهترین راه برای تخصیص منابع هستند.
71 هزار پروژه نیمه تمام داریم
وی در این باره اظهار کرد: در حال حاضر ۷۱ هزار پروژه نیمه تمام داریم که ۶۵ هزار پروژه از آن استانی و ۶۰۰۰ پروژه ملی است. طبق بررسی آن ۵۰۰ هزار میلیارد تومان برای اتمام آنها لازم است و با توجه به اینکه در عملکرد یک سال گذشته پروژه‌های عمرانی ۲۰ هزار میلیارد تومان اعتبار داشتند اگر بخواهیم محاسبه‌ای انجام دهیم، این پروژه‌ها با این اعتبار ۲۵ سال آینده به اتمام می‌رسند بنابراین یک روش استفاده از مشارکت از بخش خصوصی و تعاونی است.
یوسف‌نژاد یادآور شد: به موجب مصوبه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داده می‌شود برای جلب مشارکت بخش خصوصی و تعاونی جهت اجرای طرح‌ها و پروژه‌های منتخب جدید نیمه تمام و بهره‌برداری از طرح‌ها و پروژه‌های تکمیل شده و یا بهره‌برداری در قالب مشارکت عمومی و خصوصی نسبت به انعقاد قرارداد از روش‌های مختلف از جمله مشارکت، ساخت، بهره‌برداری و برون سپاری اقدام کند و تمام و یا بخشی از وظایف و مسئولیت هایش را در تامین کالا و خدمات به بخش خصوصی واگذار کند.
حذف بودجه برخی نهادهای فرهنگی
سخنگوی کمیسیون تلفیق از حذف بودجه برخی نهادهای فرهنگی در سال ۹۷ خبر داد.
علی‌اصغر یوسف‌نژاد سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی با اشاره به حذف جدول ۱۷ از بودجه سال ۹۷ گفت: در سال‌های گذشته دولت مواردی را به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی آموزشی و فرهنگی ذیل عنوان جدول شماره ۱۷ اختصاص می‌داد که توسط مجلس شورای اسلامی تصویب می‌شد.
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال ۹۷ مجلس شورای اسلامی افزود: در بودجه سال ۹۷ دولت جدولی را که بر اساس آن به نهادهای خاص و موسسات غیردولتی کمک می‌کرد حذف کرد اما بودجه آنها را در زیرفصل‌های برخی وزارتخانه‌ها قرار داد که پیش از این حدود ۲۰۰ میلیارد تومان برای کمک به این نهادها در بودجه‌های سالیانه در نظر گرفته می‌شد.
به گزارش خانه ملت، وی ادامه داد: کمیسیون تلفیق بر اساس بررسی‌هایی صورت گرفته تشخیص داد که کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر‌دولتی فرهنگی و آموزشی در شرایط کنونی که حاکم بر بودجه است به صلاح نیست لذا با پیشنهاد نمایندگان و تصویب کمیسیون تلفیق این بودجه حذف شد.
یوسف‌نژاد تصریح کرد: این بودجه برای سود وام مسکن رزمندگان و معلولان به صورت یارانه اختصاص یافت به گونه‌ای که ۸۰ درصد به عنوان یارانه سود مسکن به رزمندگان و ۲۰ درصد به عنوان یارانه سود مسکن معلولان اختصاص یافت، بنابراین در شرایط فعلی با توجه به مصوبه کمیسیون تلفیق چیزی به عنوان کمک به نهادهای خاص و موسسات غیر‌دولتی آموزش فرهنگی وجود ندارد و بودجه عمرانی آنها در جای خود باقی است.