kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۶۲۳
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۲
الجزیره:

سرمایه‌گذاری عربستان روی مناقشه ایران و اعراب شکست نهایی خورده است




پایگاه خبری الجزیره طی تحلیلی با بیان اینکه اقدامات چند ساله عربستان در منطقه به سود ایران تمام شده، تاکید کرد که سیاست دیرینه عربستان در خصوص سرمایه‌گذاری روی مناقشه ایران و اعراب شکست نهایی خورده است.
پایگاه خبری شبکه الجزیره قطر در یادداشتی با عنوان «پایان سرمایه‌گذاری عربستان روی کشمکش اعراب و ایران» نوشت: کسی که سابقه حکومت سعودی در دوره 1932 - 2018 را مطالعه کند به این نتیجه آشکار می‌رسد که یکی از چهار رُکنی که سیاست‌های اعلام شده این حکومت بر اساس آن شکل گرفته، ایده منازعه با همسایه شرقی بزرگ آن و تلاش مداوم برای بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری روی دو عنصر بزرگ اختلاف بین آنهاست.
به عقیده نویسنده، این امر با بهره‌برداری و سرمایه‌گذاری روی مسئله قوم‌گرایی (یعنی قرار دادن همه تاریخ عرب‌ها در رویارویی با همه تاریخ فارس‌ها) و مسئله مذهب (با قرار دادن سنی‌ها با تمام شایستگی‌های آن در برابر شیعیان با تمام خطرات آن) انجام می‌شود.
نویسنده آورده است: صدام بسیار سریع در جهت یک درگیری نظامی‌(با ایران) حرکت کرد؛ تقابلی که به نظر می‌رسید طاقت‌فرسا آغاز شد و طاقت‌فرسا پایان یافت؛ هرچند که با شور و شوق و امید برای یک پیروزی سریع آغاز شد.
وی افزود: رئیس‌جمهور اسبق عراق تنها کسی بود که موفق شد دولت سعودی را برای حمایت آشکار از خود به کار گیرد آن هم برای مطرح کردن این ادعا که کشورهای عربی علیه ایران بپا خاسته‌اند.
به عقیده نویسنده، آن زمان عربستان تصمیم گرفت بدون هیچ مشکلی از حمایت خود از صدام سخن بگوید چون او را نگهبان دروازه شرقی خود می‌دانست و رسانه‌های وقت کشورهای عربی حاشیه خلیج‌(فارس) هم عراق را به همین نام می‌خواندند. با این حال، عربستان سعودی (مانند کشورهای دیگر خلیج فارس) در طول زمان و در طول سال‌ها دست خود را از کمک به صدام به اندازه‌ای که برای کمک به وی کافی می دانست کشیدند، سپس  تا اندازه‌ای از او دست کشیدند که او را در تنگنای شدید قرار داد.
در بخش دیگری از این گزارش آمده است: عوامل متعدد و پراکنده و چه بسا متناقضی دست به دست هم دادند تا سرمایه‌گذاری عربستان روی مناقشه ایران و اعراب در احتضار به سر برد و ناظران سطحی‌نگر هم نمی‌دانند که این سرمایه‌گذاری رو به پایان است.
به گزارش فارس، الجزیره تاکید کرد: سیاست دیرینه عربستان در خصوص سرمایه‌گذاری روی مناقشه ایران و اعراب شکست نهایی
خورده است.