kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۳۰۱۶
تاریخ انتشار : ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۱:۵۳
سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷:

نحوه حذف یارانه ۳۳ میلیون نفر برای مجلس مبهم است


سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۷ با ‌اشاره به اینکه دولت قصد دارد یارانه ۳۳ میلیون نفر را حذف کند، گفت: نمایندگان در حال بررسی چگونگی حذف یارانه ۳۳میلیون نفر و شناسایی آنان توسط دولت هستند؟
علی اصغر یوسف‌نژاد در تشریح مصوبات روز گذشته کمیسیون تلفیق بودجه 97 اظهار داشت: دولت درآمد هدفمندی یارانه‌ها را 37 هزار میلیارد تومان پیشنهاد کرده است که 23 هزار میلیارد آن به صورت نقدی و غیرنقدی به خانواده‌ها داده می‌شود.
وی ادامه داد: کمیته تخصصی کمیسیون تلفیق فارغ از روال معمول برگزاری جلسات کمیسیون تلفیق نقطه نظرات دستگاه‌های اجرایی، دولت و مرکز پژوهش‌ها و دیوان محاسبات را در جلسات مختلف دریافت کرده و آن را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده است. در همین راستا در جلسه امروز کمیسیون تلفیق فقط راجع به هدفمندی یارانه‌ها و پیشنهاد دولت مباحثی مطرح شد.
وی افزود: چون طبق پیش‌بینی‌ها درآمد دولت از هدفمندی یارانه‌ها نسبت به سال گذشته کاهش داشته است نشان می‌دهد دولت قصد دارد یارانه 33 میلیون نفر را حذف کند. نمایندگان در حال بررسی این موضوع هستند و سؤالات مختلفی دارند که با توجه به اینکه آخرین آمار این است که ما 76 میلیون نفر یارانه‌بگیر داریم نحوه حذف یارانه 33 میلیون نفر به چه طریق است؟ دولت چطور می‌تواند آنها را شناسایی کند. نماینده مردم ساری در مجلس ادامه داد: کمیته تخصصی جمع‌بندی آمار و ارقام و مستندات و عملکرد سال گذشته را به کمیسیون تلفیق ارائه کرده در این راستا یکی از مسائلی که بیان کرده این بوده که چون در هدفمندی باید به اندازه‌ درآمد هزینه شود واقع بینی در کسب درآمد طبق عملکرد و واقعیت‌ها بسیار حائز اهمیت است.
سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه 97 با بیان اینکه طی سال‌های گذشته 270 هزار میلیارد تومان یارانه نقدی پرداخت شده، خاطرنشان کرد: این عدد بسیار بزرگی است و امسال هم گردش پولی هدفمندی بیش از 30 تا 40 هزار میلیارد تومان است که درصد قابل توجهی در بودجه به حساب می‌آید. یوسف‌نژاد ادامه داد:‌ تا آبان سال 96، 76 میلیون و 317 هزار و 593 نفر یارانه بگیر داریم در حالی که در اسفند سال 95 عدد یارانه بگیران 75میلیون و 416 هزار و 514 نفر بوده و این نشان می‌دهد طی 7 - 8 ماه یارانه بگیران اضافه شده‌اند. همچنین دیوان محاسبات می‌گوید متولدین اسفند تا آبان، 980 هزار نفر بودند و 112 هزار نفر هم قبولی اعتراض کسانی بوده که یارانه‌شان حذف شده بود.
مخالفت کمیسیون تلفیق بودجه با افزایش قیمت بنزین
همچنین مهرداد بائوج لاهوتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 در گفت‌وگو با فارس، در تشریح نشست دیروز عصر کمیسیون متبوعش اظهار داشت: بنا بر مصوبه امروز کمیسیون درباره هدفمندی یارانه‌ها، سقف پرداختی یارانه‌ها 37 هزار میلیارد تومان تعیین شد.
وی افزود: چگونگی پرداخت این مبلغ در بخش هزینه‌ها خواهد بود که باید به تفصیل در مورد آن بحث کرد.
لاهوتی ادامه داد: در رابطه با افزایش قیمت بنزین هم با توجه به اینکه مبلغ پیشنهاد‌ی دولت 1500 تومان و رقم پیشنهادی یکی از نمایندگان مجلس 1200 تومان بود، در نهایت پس از بحث و تبادل نظر بسیار هر دو پیشنهاد رد شده و به‌اتفاق آراء موضوع افزایش قیمت بنزین در سال 97 در کمیسیون تلفیق با موضوع افزایش قیمت بنزین مخالفت شد.